Hvorfor är han blitt mindre musklad? Hjelp!

K

KorsmoLappen

Hei!

Jeg har en kaldblodsvallak som jeg har hatt hjemme siden sommeren.
Han var veldig kraftig musklad da jeg fikk han. Jeg red ikke så mye på sommeren, da han sto på stort sommerbeite med mange hester og han fikk "fri" efter å ha vært travare.

Han är nu inte så kraftig lengre, fast inte tynn! Men han har blitt litt mer kantig.

Da han sto hos travoppstalløren fikk han hö tre gonger om dagen, pluss havre og bygg to gonger dagligt.

På sommaren åt han bare gräs, och holdt sin form.

Her hos mej får han hö tre ganger dagligt (minst så mycket han fikk hos travoppstalløren). Det är friskt och grønt och ska inneholde bra med næring da det var analysert.
Som tilleggsföder får han slobbermash och havre.
Har også fått multitilskudd hver dag!

Han står ute hele dagen og koser seg med en hoppe.
Han trivs jättebra og spiser med god apetitt. Har inte tannproblemer.

Er en liten stund siden maskkur, så det handler jeg i dag!
Har noen noe tips på hva det kan være?
Han är skoløs (med ekstremt fine hovar) og det blir inte så mye ridning på glattisen.

-Kan det være mask?
-Proteinbrist? Nettopp bestilt masse bra tilleggsfoder som dekker alt!
-Dårlig næringsverdi i hö, til tross for hva selgaren av det säger?
-At han tapper muskler da han inte blir tränad tilstrekligt?

Han er altså INTE før tynn/smal. Han har bare blitt litt mindre muskelbunt enn han var! Blir veldigt tacksam for svar och tips på hva det kan være!!
:bow::bow::bow:

Mvh Lotte
 
Sv: Hvorfor är han blitt mindre musklad? Hjelp!

Brukar dom inte ha hö på fri tillgång? Det kanske är det bästa, finns det lusern i Norge? Isåfall kan du ge din häst detta så kommer han bygga upp muskler o även fint hull.
Jag har en märr, som ibland kan bli lite tunn men sedan jag börjat ge henne lusern har hon 'hullat' på sig rejält o det funkar även bättre med fri tillgång på riktigt bra grovfoder.
Hon har väldigt fint hull sedan dess. Alltså, lusern funkar bättre på henne. Inget havre, inget korn. Sedan får hon även linfrökaka. Man ser skillnaden oxå.

Men det beror ju på hur din analys ser ut. Om det är riktigt bra kan du låta din häst ha detta på fri tillgång, sedan kanske ge den lusern hackat strå eller pellets. :)
 
Sv: Hvorfor är han blitt mindre musklad? Hjelp!

Jo,du! Jag glömde skriva...Kolla masken är aldrig fel, så kolla masken du o sedan titta över foder. Men prova ge hästen lusern, så får du se hur det funkar för honom.
 
Sv: Hvorfor är han blitt mindre musklad? Hjelp!

Tack så mycket!!! :idea::bow::bow:
Skal kolla upp det foderet du kom med!! :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 221
Senast: Bison
·
K
Hästvård Var ute på skrittetur igår. Hesten var pigg och glad, men gikk en smule ujevnt. Veldig vanskelig å kjenne de små ujevnhetene som var...
Svar
1
· Visningar
867
Senast: Novali01
·
K
Foder & Strö Da hesten min har begynt å synke litte inn i flankene o.l. vil jeg få han litt rundere. Har fått tips om lucerne. Handlet dette i...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: KorsmoLappen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp