Hyaluronsyra som man blandar själv

Trissa

Trådstartare
För flera år sedan minns jag att jag gav en häst hyaluronsyra som kom i pulverform, och som man själv fick blanda med vatten. Skakades kraftigt och så blev det gel-liknande konsistens. Var det här på Buke som jag fick det tipset, och var köpte man den i så fall?
 
Ja nu finns många i redan flytande form, men här gäller att kolla densitet. För även om preparatet är lite dyrare kan den i slutändan bli den billigast.
 
Ja, det har jag insett. Men finns det några riktvärden?

Man vill ha hög molekylvikt iom att det binder mer vätska och då smörjer bättre. Man vill ha så hög molekylvikt som möjligt. Den jag använt har tex 2 miljoner Dalton i molekylvikt. Och så måste det vara lagom dos verksamt ämne. För lite ger inte fullgod effekt och för mycket är dumt för plånboken.
Den jag har innehåller 150 mg/10 ml.
Den räknas som väldigt potent.

Sen måste hyaluronsyran skyddas för att magsyran inte ska förstöra den. Då kan man antingen gelatinera den eller skydda dem med olja.
Det vet jag inte hur man gör om man blandar själv. Det räcker alltså inte att den är trögflytande om det inte är pga riktig gelatinering.
 
Man vill ha hög molekylvikt iom att det binder mer vätska och då smörjer bättre. Man vill ha så hög molekylvikt som möjligt. Den jag använt har tex 2 miljoner Dalton i molekylvikt. Och så måste det vara lagom dos verksamt ämne. För lite ger inte fullgod effekt och för mycket är dumt för plånboken.
Den jag har innehåller 150 mg/10 ml.
Den räknas som väldigt potent.

Sen måste hyaluronsyran skyddas för att magsyran inte ska förstöra den. Då kan man antingen gelatinera den eller skydda dem med olja.
Det vet jag inte hur man gör om man blandar själv. Det räcker alltså inte att den är trögflytande om det inte är pga riktig gelatinering.
Den du har, kan man köpa den i Sverige?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
924
Senast: Andromedae
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
514
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 610
Senast: Sirap
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 632
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp