Hygienrisk med nedtrampat foder på lösdrift?

Taranis

Trådstartare
Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där det ska vara fri tillgång på grovfoder/hösilage. Fri tillgång innebär tydligen på denna anläggning utfodring varannan/var tredje dag, eller typ när hästarna ätit upp allt foder från tidigare utfodring. Man ställer inte ut hel bal utan sprider ut delar av bal på marken ungefär på samma ställe som senaste utfodringen. Det är ju som bekant väldigt blött i markerna nu, åtminstone i södra delen av landet och den lilla maskin de använder för att köra ut höet med kan inte ta sig fram överallt, vilket innebär att i ett par av lösdriftshagarna läggs fodret ut på den blötaste delen (eftersom man inte kommer längre upp på kullen med maskinen). Hästarna står i fodret, ligger i det, bajsar i det, kissar i det. Och trampar omkring i det tills det ligger nästan helt under vatten/lera. Och detta foder förväntas de äta upp innan de får nytt. Jag har fått för mig att det finns vissa regler kring utfodring utomhus, att fodret inte ska trampas ner etc, i så fall ska det fodret avlägsnas pga parasitrisk. Jag har bestämt mig för att omedelbart flytta mina hästar från detta ställe, men jag undrar om någon här har koll på vilka krav det finns vid utfodring på lösdrift och vad som menas med fri tillgång. Jag har försökt hitta info på länsstyrelsens hemsida och blivit hänvisad till sidan "HästSverige" där det står lite riktlinjer för utfodring. Någon här som råkat ut för liknande? Vilka krav kan man som hästägare/kund ställa vid inackordering på lösdrift? Är det bara jag som är övernojjig eller är detta något som ska rapporteras vidare? Tacksam för feedback!
 
Du är inte övernojig.
Jag vet inte om skrivningen finns kvar i reglerna (orkar inte leta), men åtminstone tidigare stod det att det bör vara en hårdgjord yta. Och framförallt så SKALL allt djurfoder vara av hygieniskt god kvalite! Det går inte att påstå, ens med bästa vilja i världen, att foder som är nertrampat i lera och avföring är tjänligt!

Jag ställer ut hösilagebal hos mina också, det är himla smidigt. Men jag ser i alla fall till att ha en höhäck där fodret håller sig fräscht och inte kan trampas i. Att det sedan är en del utanför höhäcken som trampas ner och bajsas på, är en annan femma. Hästarna tittar inte ens åt fodret utanför höhäcken så länge det finns fräsch mat att tillgå. Och det gör det alltid här.
 
Försökte hitta nu också, tror det är samma text som @ameo menar, kan dock inte hitta på det. Kanske är det borttaget?
När vi flyttade våra hästar till lösdrift för några år sedan så stod det klart och tydligt att hästar med utevistelse 24/7 inte fick fodras direkt från marken. I mina öron låter det helt vansinnigt att fodra enligt din beskrivning. Dels ur hygiensynpunkt men även kostnadsmässigt, vilket det verkar som om vissa bryr sig mer om...

Vi fodrar med hö i storbal och ställer ut en bal i taget. Balen ställs i en foderhäck och fodret komne riste i kontakt med underlaget.
 
Hej!

Du har helt rätt! Bra att du flyttar därifrån.

Att fodra i lervatten är en klar hälsorisk det säger sig ju själv. Skulle du vilja äta mat som legat i lera, kiss och bajs?? Sånt här gör mig så trött!

/Lavinia, som inte heller hittar regeln...
 
Såvitt jag känner till och de regler vi fick rätta oss efter gällande utfodring i lösdrift, så skulle hästarna ha foder från ren plats. Så antingen en hårdgjord yta som kunde rengöras, eller foderhäckar av något slag. Regel eller hygienmässigt är det inte försvarbart att fodra direkt i leran på marken och låta det ligga i flera dagar.

Detta gällde för hästar som gick ute dygnet runt, märkligt nog är det ok att fodra på marken för hästar som stallas in. Här löser vi det genom att lägga foder på däck även om vi inte behöver ta till någon åtgärd.
 
Det är inte särskilt hygeiniskt och jag skulle inte ha accepterat det. På vår lösdrift äter hästarna sitt hö i nät eller på backen, men där det är torrt, men de fodras flera gånger på dag och har inte fri tillgång.
 
Tack för svar! Känns ju skönt att det inte bara jag som anser det vara oacceptabelt att utfodra på det viset. Men det skulle vara bra och hitta det i skrift någonstans? Man undrar ju vad en djurskyddsinspektör hade sagt. Ska ringa dem och kolla.
 
Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där det ska vara fri tillgång på grovfoder/hösilage. Fri tillgång innebär tydligen på denna anläggning utfodring varannan/var tredje dag, eller typ när hästarna ätit upp allt foder från tidigare utfodring. Man ställer inte ut hel bal utan sprider ut delar av bal på marken ungefär på samma ställe som senaste utfodringen. Det är ju som bekant väldigt blött i markerna nu, åtminstone i södra delen av landet och den lilla maskin de använder för att köra ut höet med kan inte ta sig fram överallt, vilket innebär att i ett par av lösdriftshagarna läggs fodret ut på den blötaste delen (eftersom man inte kommer längre upp på kullen med maskinen). Hästarna står i fodret, ligger i det, bajsar i det, kissar i det. Och trampar omkring i det tills det ligger nästan helt under vatten/lera. Och detta foder förväntas de äta upp innan de får nytt. Jag har fått för mig att det finns vissa regler kring utfodring utomhus, att fodret inte ska trampas ner etc, i så fall ska det fodret avlägsnas pga parasitrisk. Jag har bestämt mig för att omedelbart flytta mina hästar från detta ställe, men jag undrar om någon här har koll på vilka krav det finns vid utfodring på lösdrift och vad som menas med fri tillgång. Jag har försökt hitta info på länsstyrelsens hemsida och blivit hänvisad till sidan "HästSverige" där det står lite riktlinjer för utfodring. Någon här som råkat ut för liknande? Vilka krav kan man som hästägare/kund ställa vid inackordering på lösdrift? Är det bara jag som är övernojjig eller är detta något som ska rapporteras vidare? Tacksam för feedback!

I min tolkning så gäller det att fodret äts upp max ett par timmar senare dvs samma dag ska det ta slut snabbt som kan räknas som tillräckligt hygieniskt att få ligga direkt på backen, dvs hö man portionerar ut flera gånger per dag.

Foder som ska ligga längre ska inte trampas på, blandas i sand/jord/lera/hästens avföring, ligga på blött underlag öht utan bör verkligen vara i foderlådor, nät eller annan lösning..absolut inte direkt på marken. Foderspill ska städas undan efter en tid också och inte ligga kvar som nåt hästarna ska städa upp senare
 
Men vad tycker de andra hästägarna om situationen, ang. foderrutinen?
Där är tre lösdrifter, en fungerar hyfsat bra eftersom de kommer åt med minitraktorn att lägga maten på olika ställen längs staketet, så de står oftast inte i samma hög hela tiden. Det verkar inte som att någon har någon synpunkt på utfodringen där. Jag har två hästar på den lösdrift som funkar sämst, och i denna fodras hästarna väldigt långt från själva ligghallen, uppe bakom en lång bergig passage och ett skogsparti, vilket gör att dessa hästar inte är synliga från stallet. Man ser dem bara om går hela långa vägen upp och det gör man ju inte om man inte har häst där. Där går tre hästar till varav den ena är stallägarens unghäst, samt två andra hästar som jag tror är "dumpade" av ägare som inte har så mycket tid för sina hästar. Stallägaren har många fullserviceavtal både på lösdriften och på box. Ägarens unghäst (ca tre år) har stora hårlösa partier (svamp?) och idag blödde det också, båda de andra inackorderingarna är magra, den ena så mager att man ser höftkulor och ryggrad trots täcke. Även denna häst svampangripen med blödande sår i huvudet såg jag idag. Jag kommer att lämna över detta till länsstyrelsen om ett par dagar när jag flyttat mina egna hästar. Jag har även två hästar i den tredje lösdriften och där ser alla hästar ok ut. Hagen är inte lika sank som den sämsta men utfodring sker inte förrän hästarna ätit upp sista höstrå bland bajs och lera. I denna lösdrift går tio hästar (för många) och jag vet ärligt talat inte varför de andra hästägarna tycker att detta är ok. Jag tror många nyligen flyttat dit och kanske inte fattat hur det funkar. De jag pratat med låter väldigt osäkra. Jag visade en filmsnutt för en ägare på hennes två hästar letandes mat blad bajs och jag tror hon blev lite chockad. Grejen är att personen som driver stallet är en väldigt söt, rar människa som har många tävlingshästar som ser tiptop ut, inte ett hårstrå ligger fel, och jag tror tyvärr att det här med lösdrifterna är ett sätt att få in pengar på liten arbetsinstas.
 
Och tyvärr är det ju inte så oekonomiskt för stallägaren att utfodra på detta viset om hästarna tvingas äta upp varenda höstrå. Att hästarna trampar ner höet under vatten och lera på den sämsta lösdriften beror på att stallägaren lägger ut hö som en matta att köra traktorn på eftersom där är så groteskt vått. Finns torrare partier i hagen som är ganska stor så helt obegripligt för mig. Enklaste lösningen för stallägaren dock.
 
Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där det ska vara fri tillgång på grovfoder/hösilage. Fri tillgång innebär tydligen på denna anläggning utfodring varannan/var tredje dag, eller typ när hästarna ätit upp allt foder från tidigare utfodring. Man ställer inte ut hel bal utan sprider ut delar av bal på marken ungefär på samma ställe som senaste utfodringen. Det är ju som bekant väldigt blött i markerna nu, åtminstone i södra delen av landet och den lilla maskin de använder för att köra ut höet med kan inte ta sig fram överallt, vilket innebär att i ett par av lösdriftshagarna läggs fodret ut på den blötaste delen (eftersom man inte kommer längre upp på kullen med maskinen). Hästarna står i fodret, ligger i det, bajsar i det, kissar i det. Och trampar omkring i det tills det ligger nästan helt under vatten/lera. Och detta foder förväntas de äta upp innan de får nytt. Jag har fått för mig att det finns vissa regler kring utfodring utomhus, att fodret inte ska trampas ner etc, i så fall ska det fodret avlägsnas pga parasitrisk. Jag har bestämt mig för att omedelbart flytta mina hästar från detta ställe, men jag undrar om någon här har koll på vilka krav det finns vid utfodring på lösdrift och vad som menas med fri tillgång. Jag har försökt hitta info på länsstyrelsens hemsida och blivit hänvisad till sidan "HästSverige" där det står lite riktlinjer för utfodring. Någon här som råkat ut för liknande? Vilka krav kan man som hästägare/kund ställa vid inackordering på lösdrift? Är det bara jag som är övernojjig eller är detta något som ska rapporteras vidare? Tacksam för feedback!
Jag TROR att maten inte får serveras direkt på marken samt under tak, i typ en höhäck. Dock inte säker men tror stallägaren sa de då hon först bara ställde ut en hel bal på marken o sen efter länstyrelsen varit där så fick hon byta till höhäck.vid lösdrift då, (menar inte när man portitionerat ut flera ggr dagligen).
 
Ägarens unghäst (ca tre år) har stora hårlösa partier (svamp?) och idag blödde det också, båda de andra inackorderingarna är magra, den ena så mager att man ser höftkulor och ryggrad trots täcke. Även denna häst svampangripen med blödande sår i huvudet såg jag idag.

Men, herregud, det här låter ju som ett MYCKET större problem än "bara" nedtrampat hö... :(

Angående grovfodret så vet jag inte vad lagen säger, MEN botulismrisken ska visst öka om hästarna får äta mat som trampas ner i smuts.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 550
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 901
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 960
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp