Hyperaktiv 7 månaders valp

@mackan helt normalt med 7 månaders som kissar inne. Min 8 mån kissade på mattan igår. Min boxer däremot var rumsren nästan genast och det hände aldrig olyckor. Det beror på ras helt enkelt
 
Vår unghund hade också "olyckor" hemma rätt länge tills vi kom på att det inte var olyckor, det var protestkiss när hon lämnades själv med dottern hemma :meh:. Försvann när vi såg till att hon hade fått jobba innan vi lämnade henne och nu har hon växt ifrån det. Nu är säkert inte så fallet med ts hund men bra att ha i bakhuvudet, tog rätt lång tid innan jag kom på det då hunden inte var "ensam " och dottern fick en del skäll för att hon inte rastat vovven vilket hon bedyrade att hon gjort (dessutom var vi inte borta så länge heller de flesta gångerna). Vår yngsta hund har minst sagt sina egna idéer om hur saker ska vara och är oerhört smart på gott och ont.
 
Tack för svar och råd, låter som han behöver bli ännu mer stimulerad :)

Både och skulle jag säga. Du måste kombinera dessa och lära din hund att det finns en tid och plats för fysisk aktivitet men att det resten av tiden ska vara lugn och ro. Strukturera upp vardagen helt enkelt! Passivitetsträning är också en aktivitet, alltså en passiv form av aktivitet som är väldigt mentalt uttröttande. Det grymma med denna form av träning är att det enkelt går att utöka svårighetsgraden genom att förflytta övningen från hemmets lugna vrå till platser där det är mer liv och rörelse när hunden är redo för detta. Allt du behöver är ju en vovve och ett koppel! Ge honom de bästa förutsättningarna att lyckas genom att inte sätta honom i svåre miljöer än han klarar av.
 
Rutiner tänker jag!
Så fort han vaknar, ut tills han kissat och bajsat, sen kanske lite lek, eventuellt mat och sen time out, då kanske du måste sitta med honom tills han somnar.
Sen när han vaknar ut igen, tills han kissat iaf.

Det är nog ganska fasta rutiner som behövs och att sitta ner med honom så han måste slappna av och vila. Ha honom i soffan bredvid dig t.ex och låt honom inte springa runt då.
Såklart efter både promenad och lek.

Min lilla DSG hade en period där hon inte kunde slappna av och kom in i ett rus där hon var övertrött. Då var jag även tvungen att sitta ner :D sen gick det bara bättre och bättre och hon började gå o lägga sig själv.
 
@Dino2018 tycker det låter som en utmärkt idé med allmänlydnadskurs, angående aktivitetsleksaker så upplever jag att de är stimulerande i början men sen när hundarna klurat ut dem så ger de inte så mycket längre. Samma i träningen, det kanske utmanande för hunden att lära sig ett trick men sen när den kan det så är det inte lika utmanande utan man kanske får börja lära in ett nytt eller lägga till nåt nytt för att utmana eller ett spår som kanske var utmanande första gångerna behöver göras längre eller klurigare allteftersom.
Som flera sagt så är nosarbete kul och utmanande för de flesta hundar, nu vet jag inte hur promenaderna ser ut men kanske testa att ta en kortare promenad med vovve på egen hand varje dag (när långpromenaderna inte hinns med) och "träna" på promenaden, typ göm en köttbulle, lägg in lite fotgående, hopp upp på en sten, framtassarna upp på en sten, baktassarna upp på en sten och varva med avslappnad promenad. Alltså inte moment efter moment på varann utan lägg in det lite här och där och så ska han kunna gå och slappna av emellan. Sen kanske lägga in nåt träningspass i vardagsrummet om man inte kommer ut, det finns en uppsjö av saker man kan hitta på att träna om man bara vill. Jag skulle lägga in passivitetsträning efter promenaden/träningen om det så att han inte varvar ner naturligt, med yngsta hunden så kunde hon få "överslag" av en aktivitetsfylld dag och börja vandra runt och då avgränsade vi henne helt enkelt en stund och när hon väl lagt sig och varvat ner så fick hon fri yta igen men då hade hon redan varvat ner och kunde ligga lugnt.
Jag tycker inte det fel att cykla när det blir väder men tänk på att en understimulerad hund med super-kondis är värre att ha att göra med än en understimulerad hund med kass kondis :D. Min hund som kräver mest aktivering kan jag promenera, cykla, simma och motionera till förbannelse men hon är ändå helt odräglig om hon inte får sin "hjärngympa". Vi kör lydnad, agility och har börjat med rallylydnad och jag kan rekommendera att du passar på att testa lite olika och se vad ni fastnar för sen när ni kört allmänlydnadskursen. Nu låter det som vi gör mycket men hon vill jobba, hon är en hund som skulle vara nöjd med åtta timmars arbetsdag så vi försöker lägga in nån aktivitet varje dag även om det ibland bara blir en kvart utöver promenaderna. Hon klarar sig en dag eller två utan men tredje dagen så börjar hon hoppa jämnfota och voffa uppfordrande. Handen på hjärtat så förstår jag henne, jag skulle inte heller vara nöjd med att bara vara hemma och ta nån promenad om dagen..
 
Jag tycker att det är viktigt att ha en strikt regel att inte aktivera hunden inomhus. Inte det minsta lilla. Inte ens barnen. Speciellt inte barnen! Inomhus myser man och tar det lugnt. Ska man leka och vara aktiv så går man ut. Med hundar som är lugna i sig själv kan man leka lite inomhus men en sån som du beskriver behöver tydliga ramar och regler som alltid gäller.
 
Jag tycker att det är viktigt att ha en strikt regel att inte aktivera hunden inomhus. Inte det minsta lilla. Inte ens barnen. Speciellt inte barnen! Inomhus myser man och tar det lugnt. Ska man leka och vara aktiv så går man ut. Med hundar som är lugna i sig själv kan man leka lite inomhus men en sån som du beskriver behöver tydliga ramar och regler som alltid gäller.

Vad menar du med aktivera? Jag tränar mina hundar inomhus ofta då man inte pallar med att vara ute, det är ju dock så att man kör lämpliga övningar med tanke på utrymmet man har och då går ju allt med fart och stoj bort. Det blir ju inte heller belöning med leksak och bus utan godisbelöning istället. Jag tycker det ett bättre alternativ än att hunden inte får nån träning alls på ett par dagar pga ösregn, blixthalka eller -20 väder då träning utomhus inte ger hundarna nåt då de känner hur eländigt matte tycker det är.
 
Vad menar du med aktivera? Jag tränar mina hundar inomhus ofta då man inte pallar med att vara ute, det är ju dock så att man kör lämpliga övningar med tanke på utrymmet man har och då går ju allt med fart och stoj bort. Det blir ju inte heller belöning med leksak och bus utan godisbelöning istället. Jag tycker det ett bättre alternativ än att hunden inte får nån träning alls på ett par dagar pga ösregn, blixthalka eller -20 väder då träning utomhus inte ger hundarna nåt då de känner hur eländigt matte tycker det är.

Lek och träning är olika saker. Men det finns tyvärr alldeles för många som inte skiljer på de två och alldeles för många som låter barnen leka med hunden inomhus (eller själv leker med hunden inomhus) och sen inte alls passivitetstränar den och sen blir de förvånade över att hunden inte kan koppla av hemma.

Funkar det för dig så fortsätt. Men eftersom ts i nuläget har en hund som inte kan koppla av inomhus så är en bra början att vara extremt konsekvent med var man tar det lugnt (inne) och var man är aktiv (ute). När de sen kommit en bit i sin träning och hunden kan koppla av inomhus, då kan man börja med sån träning du skriver om.

Och lägger man till lekfulla och glada barn i ekvationen så tror jag att det är en ännu bättre idé att lära både barnen och hunden att inte aktivera hunden inomhus. För att inte stissa upp den ännu mer än den redan är.

Det är min åsikt iaf.
 
Vad menar du med aktivera? Jag tränar mina hundar inomhus ofta då man inte pallar med att vara ute, det är ju dock så att man kör lämpliga övningar med tanke på utrymmet man har och då går ju allt med fart och stoj bort. Det blir ju inte heller belöning med leksak och bus utan godisbelöning istället. Jag tycker det ett bättre alternativ än att hunden inte får nån träning alls på ett par dagar pga ösregn, blixthalka eller -20 väder då träning utomhus inte ger hundarna nåt då de känner hur eländigt matte tycker det är.
Jag förstår hur Lingon menar. En "normal" hund kan man absolut leka/träna/aktivera inomhus. Men en som redan är lite hyper och inte har lärt sig att chilla kan det bli svårt med.
Jag tränade Valkyria JÄTTEMYCKET hemma när hon var valp. Det resulterade efter ett tag i att jag inte kunde resa mig ur soffan utan att hon for upp och förväntade sig något kul. Då fick jag lägga ner allt vad inomhusaktivitet hette under en period. Sen började jag att ta upp det igen och sedan dess har det inte varit några problem. Hon och jag har fått lära oss ha tydliga signaler för att nu ska vi göra något eller nu ska matte bara på toa.
 
Jag förstår hur Lingon menar. En "normal" hund kan man absolut leka/träna/aktivera inomhus. Men en som redan är lite hyper och inte har lärt sig att chilla kan det bli svårt med.
Jag tränade Valkyria JÄTTEMYCKET hemma när hon var valp. Det resulterade efter ett tag i att jag inte kunde resa mig ur soffan utan att hon for upp och förväntade sig något kul. Då fick jag lägga ner allt vad inomhusaktivitet hette under en period. Sen började jag att ta upp det igen och sedan dess har det inte varit några problem. Hon och jag har fått lära oss ha tydliga signaler för att nu ska vi göra något eller nu ska matte bara på toa.

Enig.
Helga som har växt upp i hundgård och innan hon kom till Sverige bara varit inne för sökövningar blev hyper i början när hon kom in. Vi kör enbart pasivitet inne. Jobb ute. Det får tyvärr vara sådär svart/vitt i början tills hon inte förknippar vissa platser med aktivitet utan går på komando istället.
 
@Lingon Jag tänker som så att ts har en hund som knappt aktiveras i dagsläget, det ts beskrivit är att den aktiverar sig själv med kompis i hundgård eller genom massa olämpliga problembeteenden och när det hinns med får den en långpromenad. Aktivitetsleksaker ger jag inte mycket för då de också är nåt hunden ska lösa på egen hand. Min tanke är att man kan börja träna hunden på något sätt för att se om det blir nån förbättring, sen om det blir inomhus så är det bättre än ingen träning. Men det är bara hur jag tänker, naturligtvis så tränar man ute i första hand men som vädret varit hos oss så är det i princip omöjligt utan risk för liv och lem (isgata på vägarna och ute i trädgården och hundklubbens planer ser ut som skridskobanor) :(.

Till ts så vill jag även säga angående hundens problem beteende så är det oftast lättare att träna in det du vill att hunden ska göra än att försöka "uppfostra" hunden. T.ex. du får besök, istället för att fokusera på att du inte vill att hunden ska hoppa på de som kommer så lägg tid på att träna in att hunden ska sitta när nån kommer så den får en uppgift. Det är också svårt och tar tid men i långa loppet så kommer det löna sig då hunden lär in att när folk kommer så ska jag sitta här och då får jag belöning. Försök byta ut dåliga beteenden mot nåt som du kan belöna, istället för att tugga sönder barnets leksaker så träna in att han plockar upp dem och ger dem till dig.
 
@Lingon Jag tänker som så att ts har en hund som knappt aktiveras i dagsläget, det ts beskrivit är att den aktiverar sig själv med kompis i hundgård eller genom massa olämpliga problembeteenden och när det hinns med får den en långpromenad. Aktivitetsleksaker ger jag inte mycket för då de också är nåt hunden ska lösa på egen hand. Min tanke är att man kan börja träna hunden på något sätt för att se om det blir nån förbättring, sen om det blir inomhus så är det bättre än ingen träning. Men det är bara hur jag tänker, naturligtvis så tränar man ute i första hand men som vädret varit hos oss så är det i princip omöjligt utan risk för liv och lem (isgata på vägarna och ute i trädgården och hundklubbens planer ser ut som skridskobanor) :(.

Till ts så vill jag även säga angående hundens problem beteende så är det oftast lättare att träna in det du vill att hunden ska göra än att försöka "uppfostra" hunden. T.ex. du får besök, istället för att fokusera på att du inte vill att hunden ska hoppa på de som kommer så lägg tid på att träna in att hunden ska sitta när nån kommer så den får en uppgift. Det är också svårt och tar tid men i långa loppet så kommer det löna sig då hunden lär in att när folk kommer så ska jag sitta här och då får jag belöning. Försök byta ut dåliga beteenden mot nåt som du kan belöna, istället för att tugga sönder barnets leksaker så träna in att han plockar upp dem och ger dem till dig.

TS nämnde att hen bodde på gård.
Min tanke är att hen kanske har uthus att söka godis och föremål i? :)
 
Det låter som en jättebra plan att höra av sig till en brukshundklubb! Kombinera det med att träna lite trick (googla gärna "shejping") och kanske spåra lite. Saker där hunden på ett lugnt sätt behöver fundera och klura lite. Inte springa runt som en tok och göra sjutusen saker samtidigt.
Skulle vara lite försiktig med just shejping om hunden har lätt till stress (svårt att säga om TS hund har det eller om den är understimulerad bara) eftersom stressade hundar kan bli ännu mer stressade av shejping.
 
ja alltså jag har inte aktiverat han mer än han är med ute och sparkar boll och leker när jag och min dotter är ute samt att han och sin kompis är ute då och då plus långpromenader emellanåt och att han ofta följt med oss om vi ska i iväg till släkt då han funkar så bra med alla hundar. Jag började iaf med att lära honom rulla runt och idag har vi vart ute och sökt efter köttbullar i skogen (har skogen runt hörnet) men kanske är bra att köra lite agility att varva med?
 
ja alltså jag har inte aktiverat han mer än han är med ute och sparkar boll och leker när jag och min dotter är ute samt att han och sin kompis är ute då och då plus långpromenader emellanåt och att han ofta följt med oss om vi ska i iväg till släkt då han funkar så bra med alla hundar. Jag började iaf med att lära honom rulla runt och idag har vi vart ute och sökt efter köttbullar i skogen (har skogen runt hörnet) men kanske är bra att köra lite agility att varva med?
Jag hade lagt spår i skogen istället.
 
ja alltså jag har inte aktiverat han mer än han är med ute och sparkar boll och leker när jag och min dotter är ute samt att han och sin kompis är ute då och då plus långpromenader emellanåt och att han ofta följt med oss om vi ska i iväg till släkt då han funkar så bra med alla hundar. Jag började iaf med att lära honom rulla runt och idag har vi vart ute och sökt efter köttbullar i skogen (har skogen runt hörnet) men kanske är bra att köra lite agility att varva med?
Du kan använda skogen till pasrcour/skogsagility.
 
Taggar en hund igång på agility är det en aktivitet som kan bidra till mer stress hos en redan stressad hund. Jag skulle nog vänta med agility tills hunden lärt sig koppla av inne iaf.

Med en lätt stressad hund (och många valpar) får man lägga massor med tid på att lära dem göra lugna saker och koppla av. Nosaktiviteter och framförallt spår är väldigt bra! (jag hade nog knappt orkat med mina som valpar/unghundar om de inte fått spåra regelbundet)

Lär in ett "omvänt lockande" (googla) för att ha ett verktyg att belöna rätt energi. Lär hunden att koppla av, finns massor med olika övningar som ryggsäcken, lära hunden ligga kvar på en filt, hålla den i knäet tills den slappnar av (funkar inte på alla) osv.

Begränsa stojjig ej uppstyrd lek i tid och till en särskild plats. Låt den göra av med fysisk energi genom att ta långa skogspromenader i kuperad terräng, simma mm. Lek med hunden (lekar då både förare och hund är aktiva och samarbetar) och inför "lekregler" så ni styr hundens energi. Dvs. den roliga leken går genom föraren.
 
Skulle vara lite försiktig med just shejping om hunden har lätt till stress (svårt att säga om TS hund har det eller om den är understimulerad bara) eftersom stressade hundar kan bli ännu mer stressade av shejping.
Har försökt googla mig till vad shaping innebär men hittar lite olika info. En sida beskrev det som att du väntar tills hunden av en slump "råkar göra rätt" och då belönar du det. Är det ungefär så det fungerar?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 310
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 267
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 729
Senast: paradiset
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 269
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp