Hypoallergen - blötfoder

Murphy

Trådstartare
En av mina rexar har börjat få uttalade päls/hudproblem och bör nog allt allergiutredas.
Gissningsvis med ingång på foder.

TILL SAKEN: hur ser marknaden ut för hypoallergen blötmat?
Veterinären kunde inte svara på rak arm ur sitt egen sortiment. Katten kan ej äta torrfoder r/t FF (Fet kastrat med FORL = inga tänder). Hill's z/d ska väl finnas på småkonserv, om jag inte missminner mig. Finns det fler?
 
Det finns flera monoproteinfoder på burk om man kollar på Zooplus. Min devon fick käka Feringa kanin när vi skulle börja en allergiutredning på henne. Sedan vet jag att inte alla veterinärer litar på att dessa monoproteinfoder verkligen är det så det är väl en diskussion man får ta. Men z/d finns på burk. Specific har ett lammbaserat allergifoder till katt på burk.
 
Det finns flera monoproteinfoder på burk om man kollar på Zooplus. Min devon fick käka Feringa kanin när vi skulle börja en allergiutredning på henne. Sedan vet jag att inte alla veterinärer litar på att dessa monoproteinfoder verkligen är det så det är väl en diskussion man får ta. Men z/d finns på burk. Specific har ett lammbaserat allergifoder till katt på burk.
Ah, tack för input!
Min vet. verkade trycka på att handledd utredning mha z/d knaster är helt enkelt så en gör.
Men hen erkände också att hen inte hade aktuella foderutbudet i huvet, men hen kanske inte har förtroende för monoprotein. Eller, vem vet? En ska inte vara fördomsfull.

Nu har jag iaf mer på fötterna när jag ska dit. För det ska jag - äldsta cornishhonan ser inte rolig ut i varken päls eller hud sen en tid.
 
En av mina rexar har börjat få uttalade päls/hudproblem och bör nog allt allergiutredas.
Gissningsvis med ingång på foder.

TILL SAKEN: hur ser marknaden ut för hypoallergen blötmat?
Veterinären kunde inte svara på rak arm ur sitt egen sortiment. Katten kan ej äta torrfoder r/t FF (Fet kastrat med FORL = inga tänder). Hill's z/d ska väl finnas på småkonserv, om jag inte missminner mig. Finns det fler?
Hills z/d, Royal hypoallergenic och specific allergy management ska finnas som blötmat.
Tror evt även eukanuba kan tänkas ha något om man kan beställa på nätet.
Dr. Baddaky tillverkar även häst, kanin och vaktel som monoprotein,
Och kan göra recept på hur man kompletterar dem för fullständig foderstat
 
Det finns flera monoproteinfoder på burk om man kollar på Zooplus. Min devon fick käka Feringa kanin när vi skulle börja en allergiutredning på henne. Sedan vet jag att inte alla veterinärer litar på att dessa monoproteinfoder verkligen är det så det är väl en diskussion man får ta. Men z/d finns på burk. Specific har ett lammbaserat allergifoder till katt på burk.
Det är ju för att flera studier visar att de flesta monoproteinfoder innehåller andra protein än vad som står på förpackningen, sannolikt för att de inte har rena produktionslinjer. Samt att de flesta protein korsreagerar med andra, vanliga proteinkällor.
Även sådant ovanligt som häst, kanin, krokodil...
För en eliminationsdiet är det i nuläget bara högt hydrolyserade foder som fungerar och det finns bara i torrfoder.
Nu vet jag inte om det finns studier på katt men hos hund reagerar 30% av alla kycklingallergiska hundar på z/d till exempel, vilket gör det olämpligt som eliminationsdiet, i alla fall om man vill vara säker på resultatet.
Det är tråkigt att det finns så få säkra alternativ.
 
Det är ju för att flera studier visar att de flesta monoproteinfoder innehåller andra protein än vad som står på förpackningen, sannolikt för att de inte har rena produktionslinjer. Samt att de flesta protein korsreagerar med andra, vanliga proteinkällor.
Även sådant ovanligt som häst, kanin, krokodil...
För en eliminationsdiet är det i nuläget bara högt hydrolyserade foder som fungerar och det finns bara i torrfoder.
Nu vet jag inte om det finns studier på katt men hos hund reagerar 30% av alla kycklingallergiska hundar på z/d till exempel, vilket gör det olämpligt som eliminationsdiet, i alla fall om man vill vara säker på resultatet.
Det är tråkigt att det finns så få säkra alternativ.

Jag vet att foder kan kontamineras i produktionslinjen, icke desto mindre fungerar många av dem bra för allergiker. Även de foder som inte är veterinärmedicinska. Hydrolysernas foder har liknande problematik iom att det används få parent proteins och kycklingallergiker kan reagera på hydrolysernas kyckling (som exempel).

Och som sagt, de finns bara som torrfoder och det finns många goda skäl till att undvika en kost på bara torrfoder.
 
@Murphy finns ju flera märken men ja - dyrt är det med blötfoder.

@Sol oavsett vad man må tycka om torrfoder i sak generellt så med just allergi på katt kanske man behöver se till helheten och utifrån det .
 
Jag vet att foder kan kontamineras i produktionslinjen, icke desto mindre fungerar många av dem bra för allergiker. Även de foder som inte är veterinärmedicinska. Hydrolysernas foder har liknande problematik iom att det används få parent proteins och kycklingallergiker kan reagera på hydrolysernas kyckling (som exempel).

Och som sagt, de finns bara som torrfoder och det finns många goda skäl till att undvika en kost på bara torrfoder.

Absolut kan de fungera till allergiker, men inte så bra som diagnostiskt medel vid en eliminationsdiet. Där vill du ju verkligen inte att djuret ska kunna reagera på något för att kunna lita på resultatet.
De studier som finns på Anallargenic visar att de flesta (obs hundar, finns inga på katt) inte reagerar på det då det är så högt hydrolyserat. Däremot är de andra foderna som finns inte lika säkra som exemplet med z/d och kycklingallergiker.
Självklart måste man alltid se till individen och ett foder är inte optimalt för alla. Det är synd att anallargenic inte finns som blötmat, absolut.
 
Lyfter tråden och konstaterar att en allergiutredning är inledd r/t en bra bingobricka på misstänkta hudsymtom.
(en ljusfärgad rex är ingen höjdare har jag hört... :angel:)

Seniorkollen gjord idag, u.a. på allt utom hjärta (progredierande blåsljud --> kardiolog) och hudkostym.
Hemskickade på z/d blötkonserv för 8v strikt eliminationskost. Spännande för alla inblandade...
Den som lever får se! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp