Hypotekslån för- och nackdelar. Annan lösning?

Heulwen

Trådstartare
Min mamma äger en bostadsrätt och behöver få loss pengar då Försäkringskassan nekar henne sjukersättning. Hon fyller 59 i sommar och skulle vilja ta ett hypotekslån på sin bostad. Vad kan vara nackdelarna med detta? Vad kan hända om hon vill flytta medan hon har ett lån? Kan hon i värsta fall inte ha råd att flytta?

Vi har funderat lite på att min man går in och köper en del av bostaden istället så min mamma skulle slippa ränta, i sådana fall kanske 49 % så mamma fortsatt har beslutsrätten. Vad kan det finnas för för- och nackdelar med det? Eventuell skatt på detta osv?

Hjälp mig spåna ni ekonomikunniga ! :bow:
 
Ja, hon kanske inte har råd att flytta, oavsett hur ni hittar på. Banker är vinstdrivande verksamheter, de bedriver inte välgörenhet.
 
Min mamma äger en bostadsrätt och behöver få loss pengar då Försäkringskassan nekar henne sjukersättning. Hon fyller 59 i sommar och skulle vilja ta ett hypotekslån på sin bostad. Vad kan vara nackdelarna med detta? Vad kan hända om hon vill flytta medan hon har ett lån? Kan hon i värsta fall inte ha råd att flytta?

Vi har funderat lite på att min man går in och köper en del av bostaden istället så min mamma skulle slippa ränta, i sådana fall kanske 49 % så mamma fortsatt har beslutsrätten. Vad kan det finnas för för- och nackdelar med det? Eventuell skatt på detta osv?

Hjälp mig spåna ni ekonomikunniga ! :bow:
Om jag har förstått det hela rätt så är s.k. seniorlån eller hypotekslån ganska dyra lån.

Radioprogrammet Plånboken har tagit upp det några gånger, t ex här: https://sverigesradio.se/artikel/6096542
 
Min mamma äger en bostadsrätt och behöver få loss pengar då Försäkringskassan nekar henne sjukersättning. Hon fyller 59 i sommar och skulle vilja ta ett hypotekslån på sin bostad. Vad kan vara nackdelarna med detta? Vad kan hända om hon vill flytta medan hon har ett lån? Kan hon i värsta fall inte ha råd att flytta?

Vi har funderat lite på att min man går in och köper en del av bostaden istället så min mamma skulle slippa ränta, i sådana fall kanske 49 % så mamma fortsatt har beslutsrätten. Vad kan det finnas för för- och nackdelar med det? Eventuell skatt på detta osv?

Hjälp mig spåna ni ekonomikunniga ! :bow:
Det som bör göras i så fall är ett samäganderättsavtal så att det är klart vilka rättigheter och skyldigheter din mor och man har. Sen finns också samäganderättslagen som säger att en delägare alltid kan begära försäljning och jag är osäker på om det går att avtala bort.
 
Jag uppfattar det som om hon inte har några lån på lägenheten alls nu? Då måste det ju vara möjligt för henne att belåna den på vanligt sätt? Jag skulle säga att det är tämligen om än inte helt riskfritt att belåna den en del då, med marginal upp till nuvarande värde. Det som händer när hon säljer är ju att hon vill ha ut så bra betalt för den att hon kan lösa lånen. Om de ligger på 50-60-70% av lägenhetens marknadsvärde bör ju det inte vara ett problem, under förutsättning att lägenheten är hyfsat attraktiv. Har hon redan lån handlar det ju om belåningsgraden.
 
Jag uppfattar det som om hon inte har några lån på lägenheten alls nu? Då måste det ju vara möjligt för henne att belåna den på vanligt sätt? Jag skulle säga att det är tämligen om än inte helt riskfritt att belåna den en del då, med marginal upp till nuvarande värde. Det som händer när hon säljer är ju att hon vill ha ut så bra betalt för den att hon kan lösa lånen. Om de ligger på 50-60-70% av lägenhetens marknadsvärde bör ju det inte vara ett problem, under förutsättning att lägenheten är hyfsat attraktiv. Har hon redan lån handlar det ju om belåningsgraden.
Men om mamman har låg (eller ingen) inkomst så beviljas hon ju inte ett vanligt lån ens om lägenheten är helt obelånad.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 731
Senast: lbb
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 309
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp