Hypotetisk avel på litet engelskt fullblodssto!

N

Nina83

Jag undrar vilken ras ni skulle välja att korsa ett fullblodssto med, 153,5 cm hög och nätt. Duktig i hoppning, bra steg, snabb som tusan(fd galoppör), underbart temprament och så är hon vacker också- hon har mkt av arabens utseende i sig trots att hon är engelskt fullblod. Skimmel, "bula" i pannan, liten. De flesta tror att hon är arab, el arabkorsning.

Halvblodshingst?
Fullblodshingst med semin?
Fullblodshingst med naturlig betäckning?
Angolarabhingst?
Arabhingst?

Målet med aveln skulle vara en lite större ridhäst(gärna 155 cm eller mer, dock inte högre än 1.60-65), allroundridning mot dressyr. Kanske ev. fälttävlan.

Undrar även vilket korsningsföl, eller renrasigt föl, skulle bli lättast att sälja om man skulle vilja det?

Så, nu kan ni få komma med lite funderingar här tycker jag! :D
 
Jag skulle välja en halvblodshingst med hoppastam men ändå med bra gångarter varför inte Magini eller Artist?. Med tanke på att du ville ha lite större häst samt för fälttävlan. Jag tror även att de blir lättare att sälja fölet efter halvblod. De är iallfall vad jag tror och skulle gå efter. :)
 
Halvblod. Om inte stammen är BRA för galopp så du kan sälja fölet till det (svår marknad dock).

Vill du ha ett till rent fullblod är det absolut billigaste att köpa en ny :D
 
jag skulle ta halvblodshingst.

Jag skulle vilja ha en maffig dressyrmodell e: Briar u: fullblod om jag inte hade Z redan... men det är ju jag det. Är inte så inne i halvblodsaveln.

Men tror som ovan att fölet blir nog lättast att sälja med halvblodspappa..
 
Arabiskt Fullblod
AngloArabiskt Fullblod
eller
Engelskt Fullblod

Sedan finns det väl ingen xx-hingst som är tillåten i semin?? Eller det är OK med de xx-hingstar som används på allt utom xx-ston kanske?!
Annars föredrar jag helt klart naturlig betäckning.....oavsett...... :)
 
Några xx-hingstar går på semin, deras avkommor får inte reggas i SFAF.

Jag skulle välja en halvblodshingst för att få den mest lättsålda avkomman. Det finns en hel del trådar om hingstval till fullblodssto!
 
Halvblodshingst med hoppstam om du vill ha en stor häst. Men varför inte en ponnyhingst? Det finns många trevliga ridponnyhingstar som säkert skulle passa ditt sto bra. men det beror givetvis vad du ska ha avkomman till. Är det som ridhäst till dig själv, eller ska den säljas?

Piggy
 
Visst är det kalas att ha så mycket att välja på? :)

Ditt sto var väl rätt bra på banan? Kanske kul att prova med fullblod och se om den lyckas på banorna?

Annars är det som de andra säger halvblod som gäller.
 
Hade valt att betäcka med Diaglyphard om det varit mitt sto. Han ger vackra och högresta avkommor med snygg exteriör. :p
 
Tack för alla svar!

Visst är det billigare att köpa ett "färdigt" fullblod, om jag väljer det, men meningen är ju att få en häst som har min nv häst i sig sas.. :smirk:

Hur är det med araber? Betäcker de xx ston eller är det förbjudet?

Om det skulle bli halvblodshingst har jag redan valt.. :cool: Det blir LUGNT Rubinrot!! Jag har fallit helt pladask för den vackre hingsten! Stallägaren (som fött upp flera hästar själv btw, så expertis finns till hands :)) försökte få sitt sto betäckt med honom dock, 3 ggr. Tog sig inte. Men man får väl chansa. :p Betäckningsstationen är 5 minuter från stallet så det blir ju inga långa resor. :)

Men nu är det ju absolut inte säkert att det blir ngn betäckning så..! Pållan fyller 17 i januari och har skimmelcancer i juvret. Men veterinär ger ändå klartecken så ur den synpunkten går det ju. Men men, inget säkert som sagt, men det är verkligen en dröm jag har.. skulle vara så kul och spännande! :love:
 
Självklart betäcker arabiska fullblodshingstar xx-ston.
Det finns det som är godkända av SAAF, deras avkommor reggas i SAAF's A-register som Anglo-Arabiskt Fullblod.

Sedan finns det arabhingstar som betäcker xx-ston, men som (ännu) inte är godkända av SAAF, deras avkommor reggas som Anglo-Arabiska Fullblod i SAAF's B-register.
 
Ok, tack! Är det bara naturlig betäckning eller är det semin också? Bor ju i mellansverige och kan inte åka ner till Skåne.

Vart hittar jag aktuella hingstar?
 
Jag tror inte att det finns ngn arabhingst som går på semin. De som är gk för angloavel hittar du på SAAF:s sida hem.passagen.se/anglo
 
Varför inte en PRE-hingst? Det brukar bli jättetrevliga allround ridhästar av korsningen PRE - XX.
 
För att jag gillar lite nättare hästar. Jag vill inte korsa ett nätt fullblod med en grov häst.. nej tack. Men tack för svaret. :smirk:
 
Jodå, visst finns det arabhingstar i Sverige som går på semin. Har inte aktuell lista i huvudet, men det finns ett fåtal...
Kontakta ARAB (Arabhäst Registratur AB). De vet...
046 - 25 55 51 info@arab.se
 
De flesta arabhingstar betäcker naturligt. Det finns ett fåtal som betäcker på semin, men aktuell lista får Du be ARAB (046 - 25 55 51 eller info@arab.se) ge Dig.

Mellan-Sverige är väl inte så långt borta??????
 
Västmanland. Utan egen transport eller ens dragkrok på bilen så är det inte möjligt att göra några längre resor.
 
OK du behöver inte. Men då har du nog aldrig sett en PRE. Det är inga grova hästar, dom är mindre grova än halvbloden.
 
Jodå, jag har sett ganska många faktiskt. :smirk: Och jag är intresserad av AR etc så, jag är ganska så haj. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp