Hypotyreos utan tydligt talande blodprov?

Corax

Trådstartare
Jag var till läkaren förra veckan pga att det känns som om något är riktigt knasigt med kroppen.
Jag är bl.a totalt orkeslös och går upp i vikt (fort)trots träning och bra kost.
Det känns som om allt går kopiöst långsamt i kroppen.
Jag har varit hos läkare för ett par år sedan och tagit prover på sköldkörteln då jag har struma i släkten men självklart har mina värden varit inom referensramarna.
Förra veckan togs nya prover och alla värden är fortfarande inom ramarna men TSH (1,2mE)och S-T4 (14pmol)ligger lågt.

Så nu väntar jag 'glatt' på ett brev eller samtal med en glad doktor som säger att jag är såååå frisk.
Eller att jag är strressad/utbränd.
Klart som sjutton att man blir stressad av att inte orka med Någonting...
Sen är det ju inte säkert att mina symptom beror på sköldkörteln men det känns som att symptomen är så otroligt många.

Är det kanske någon som har hypotyreos här eller har varit med om något liknande?
Kanske blivit medicinerad trots lägre värden inom ref?
 
Jag var till läkaren förra veckan pga att det känns som om något är riktigt knasigt med kroppen.
Jag är bl.a totalt orkeslös och går upp i vikt (fort)trots träning och bra kost.
Det känns som om allt går kopiöst långsamt i kroppen.
Jag har varit hos läkare för ett par år sedan och tagit prover på sköldkörteln då jag har struma i släkten men självklart har mina värden varit inom referensramarna.
Förra veckan togs nya prover och alla värden är fortfarande inom ramarna men TSH (1,2mE)och S-T4 (14pmol)ligger lågt.

Så nu väntar jag 'glatt' på ett brev eller samtal med en glad doktor som säger att jag är såååå frisk.
Eller att jag är strressad/utbränd.
Klart som sjutton att man blir stressad av att inte orka med Någonting...
Sen är det ju inte säkert att mina symptom beror på sköldkörteln men det känns som att symptomen är så otroligt många.

Är det kanske någon som har hypotyreos här eller har varit med om något liknande?
Kanske blivit medicinerad trots lägre värden inom ref?
Jag medicinerar sedan ett antal år tillbaka. Kanske 10-15?

De jag lärt mig är att man numera medicinerar på symptom och inte bara provsvar?

Min medicinering startade till slut efter att jag träffat ny stafettläkare på vårdcentralen.
Hon undersökte mig och såg att jag var så yr att jag inte kunde stå om jag blundade. Jag hade gått upp ett kilo i veckan under ett halvår, frös konstant samt hade myxödem över större delen av kroppen. Provsvaren såg rätt normala ut sa de andra läkarna.
Men hon skrev ut Levaxin och en annan vårdcentralsläkare kompletterade med liotyronin några år senare.
Numera mår jag finfint
 
Och för mig är det tvärtom. Mina värden är superdåliga men jag känner mig frisk och pigg som en nötkärna!

Har du kollat binjurarna?

Jag fick tips om en näringsfysiolog som gjorde utförligare analys av brister som hjälpte mig när jag kände mig trött. Hon finns i Sthlm om du vill ha kontaktinfo via PM.
 
Jag medicinerar sedan ett antal år tillbaka. Kanske 10-15?

De jag lärt mig är att man numera medicinerar på symptom och inte bara provsvar?

Min medicinering startade till slut efter att jag träffat ny stafettläkare på vårdcentralen.
Hon undersökte mig och såg att jag var så yr att jag inte kunde stå om jag blundade. Jag hade gått upp ett kilo i veckan under ett halvår, frös konstant samt hade myxödem över större delen av kroppen. Provsvaren såg rätt normala ut sa de andra läkarna.
Men hon skrev ut Levaxin och en annan vårdcentralsläkare kompletterade med liotyronin några år senare.
Numera mår jag finfint
Minns du dina värden?

Sedan jag fick barn för snart sex år sedan så har jag successivt känt mig sämre och sämre. Trötthetsperioderna kommer och går och alltid tillsammans med viktuppgång.
Men nu är det okontrollerbart och viktuppgången är massiv trots att jag verkligen anstränger mig. Men ju mer jag tränar, ju tröttare blir jag. Som att kroppen går in i väggen.
Jag tappar fokus, har svårt att koncentrera mig, blir irriterad/frustrerad/arg över inget. Är dessutom yrslig mellan varven.

@Amanda_F
PM:a gärna. Skadar ju inte.
Vet inte vad jag ska hitta på snart. 😔
Läkaren sa att binjurarna skulle ingå i proverna. Men som sagt, inte ett enda värde är utanför ramarna. Jag är klockren... Konstigt att man ändå mår kattskit.
 
Minns du dina värden?

Sedan jag fick barn för snart sex år sedan så har jag successivt känt mig sämre och sämre. Trötthetsperioderna kommer och går och alltid tillsammans med viktuppgång.
Men nu är det okontrollerbart och viktuppgången är massiv trots att jag verkligen anstränger mig. Men ju mer jag tränar, ju tröttare blir jag. Som att kroppen går in i väggen.
Jag tappar fokus, har svårt att koncentrera mig, blir irriterad/frustrerad/arg över inget. Är dessutom yrslig mellan varven.

@Amanda_F
PM:a gärna. Skadar ju inte.
Vet inte vad jag ska hitta på snart. 😔
Läkaren sa att binjurarna skulle ingå i proverna. Men som sagt, inte ett enda värde är utanför ramarna. Jag är klockren... Konstigt att man ändå mår kattskit.
Nej. Vet inga värden. Det var före internet-journaler, och jag fick bara höra att "det är normala värden" utan några siffror.

Numera är det ju bara att gå in på 1177 och läsa provsvaren i journaltjänsten. En oerhört förbättring.
 
Nej. Vet inga värden. Det var före internet-journaler, och jag fick bara höra att "det är normala värden" utan några siffror.

Numera är det ju bara att gå in på 1177 och läsa provsvaren i journaltjänsten. En oerhört förbättring.
Ja verkligen.
Det gör att jag är beredd på vad läkaren kommer att säga då jag redan förkovrat mig i provsvaren.
Tyvärr ser jag inte proverna jag tog för några år sedan men de finns ju i VC journalsystem, i fall jag vill jämföra.
 
Jag var till läkaren förra veckan pga att det känns som om något är riktigt knasigt med kroppen.
Jag är bl.a totalt orkeslös och går upp i vikt (fort)trots träning och bra kost.
Det känns som om allt går kopiöst långsamt i kroppen.
Jag har varit hos läkare för ett par år sedan och tagit prover på sköldkörteln då jag har struma i släkten men självklart har mina värden varit inom referensramarna.
Förra veckan togs nya prover och alla värden är fortfarande inom ramarna men TSH (1,2mE)och S-T4 (14pmol)ligger lågt.

Så nu väntar jag 'glatt' på ett brev eller samtal med en glad doktor som säger att jag är såååå frisk.
Eller att jag är strressad/utbränd.
Klart som sjutton att man blir stressad av att inte orka med Någonting...
Sen är det ju inte säkert att mina symptom beror på sköldkörteln men det känns som att symptomen är så otroligt många.

Är det kanske någon som har hypotyreos här eller har varit med om något liknande?
Kanske blivit medicinerad trots lägre värden inom ref?

Jag har diagnosen och medicineras sen ca 6-7 år tillbaka. Mina värden har aldrig varit skyhöga, men eftersom jag alltid har mått dåligt (det var snack om hypotyreos när jag var liten också) och det blev sämre snabbt så gjordes en utredning där det konstaterades.
Nu har jag ätit Levaxin sen dess, i olika doser, men mår fortfarande inte bättre. Mina värden ligger inom referens så allt är som "det ska". Och eftersom värdena är bra så gör det inget mer. Även fast jag mår superdåligt.

Hoppas du får hjälp med ditt mående. Min erfarenhet är att läkare inte är så speciellt intresserade eller kunniga gällande sköldkörteln.
 
Jag medicinerar sedan ett antal år tillbaka. Kanske 10-15?

De jag lärt mig är att man numera medicinerar på symptom och inte bara provsvar?

Min medicinering startade till slut efter att jag träffat ny stafettläkare på vårdcentralen.
Hon undersökte mig och såg att jag var så yr att jag inte kunde stå om jag blundade. Jag hade gått upp ett kilo i veckan under ett halvår, frös konstant samt hade myxödem över större delen av kroppen. Provsvaren såg rätt normala ut sa de andra läkarna.
Men hon skrev ut Levaxin och en annan vårdcentralsläkare kompletterade med liotyronin några år senare.
Numera mår jag finfint

Samma för mig och det har nog räddat mig i mångt och mycket. Skillnaden från dagen jag började medicinera var jättestor.
Mitt liv innan dess var inrutat i hur mycket jag kunde sova under dagen och jag orkade inget alls. Detta var sedan tonåren.

Jag hade inte samma symptom som du, inte alla i alla fall och måååånga har jag kvar. Men, jag har helt plötsligt ett liv även om jag skulle vilja ha lite mer energi och lättare att gå ner i vikt. Men, att bo på gård som jag gör nu hade inte varit möjligt före dess.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
997
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 970
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
5 043
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp