HYPP - vilka raser?

Nåja, nu är ju cystor inte så rasrepresentativa som folk vill gärna vill påskina när det gäller araberna! Det är inget stort problem, inte ens veterinärerna kan intyga detta och det finns INGET vetenskapligt bevisat att det skulle vara ett överrepresenterat problem inom arabiska fullblodet!!!
Och det är i såna fall minst lika ärfltig inom bl.a. travarrasen och andra hästraser som drabbas av cystor!!!

Är inte mamman och pappan testade för SCID till Ditt föl?!
Kravet för att gå igenom avelsvärdering idag är ju att alla hingstar måste vara SCID-testade! Och många uppfödare testar även sina ston! Jag skulle aldrig sätta in en häst i avel om den inte var testad. Sto eller hingst.
Såvida att det inte var en avkomma till sto och hingst som är testade som inte är anlagsbärare, för deras avkommor kan aldrig själv heller bli anlagsbärare.

Det krävs dock inget SCID test för regsitering om Du nu tror det!! Var har Du fått det ifrån? Den DNA-test som görs inför registrering är ju enkom til lför att ersätta blodtypningen och blodtypningen (numera DNA-testet) är ju till för att verifiera stammen så att det är uppgiven stam som ligger bakom den häst som skall registreras.
Det skall alltså inte blandas ihop med SCID-testet, som i ocj för sig är en DNA-test detta också, men man tittar ju på olika saker!
 
Araber har oftare BAKKNÄcystor. Men inte oftare cystor överlag, men får de cystor så sitter de ofta i bakknäna.

Och jag vet mer än en veterinärklinik som slår "arabplåtar" på araber (has & knä) just pga problemet med cystor. Sen om det beror på att de är nojiga eller ej det är en annan sak. (Som jmf så slår man ofta plåtar ang lösa benbitar på vbl/hbl)

Sen Cina, kan du någon gång LÄSA inläggen ordentligt! Jag skrev att jag TYCKER ATT MAN BORDE INFÖRA KRAV PÅ SCIDTEST INFÖR REGISTRERING!

Sen, är alla avelsvärderade hingstar SCID-testade så är du fullt medveten om att mitt föls pappa i så fall är Scidtestad.

Du är VÄL medveten om stammen på fölis, och JAG är väl medveten om både vad du anser om huruvida fadern borde blivit godkänd eller ej osv. Men kan du BESPARA dig en massa sådant där larv som du vet svaret på så är jag tacksam.

och LÄS vad jag skriver, det är inte första gången du försöker "läxa upp" mig för att du slarvläst vad jags krivit och fattat fel.

Sen, bara för nöjets skull, finns det NÅGOT fel som araberna har som är rasrelaterat? Enligt dig verkar det vara den mest kompletta ras som finns utan rasrelaterat trams?

Personligen tycker jag ju att knäcystor bak, SCID, Lavender Foal och predisponering för Kissing Spines INTE ska överdrivas men heller inte underskattas. Om folk är medveten om att bakknäcystor är överrepresenterat hos araber så kommer fler friröntga och så minskar det. Jag tycker dte är fel väg att vifta bort det.
 
Ursäkta en okunnig fråga Alexandra, men vad innebär att man "slår" röntgenplåtarna?? Att man fördärvar dem??
 
Slanguttryck. "Vi ska nog slå en röntgen på det där knäet" är "Vi ska nog ta en röntgenbild på det där knäet".

Inget dramatiskt alls mao, utan betyder enbart att "ta röntgenbilder".

Varför man säger slå vet jag inte, är ju ganska vedertagen slang, jag har aldrig funderat på varför faktiskt? =)
 
Herregud människa vad Du tar i!!!!

Ber så himla mycket om ursäkt för att jag råkat läsa fel!!!!

Och VAR har jag ö.h.t. nämnt NÅGOT om Ditt föls stam och huruvida VAD jag tycker om den????
"Du är VÄL medveten om stammen på fölis, och JAG är väl medveten om både vad du anser om huruvida fadern borde blivit godkänd eller ej osv. Men kan du BESPARA dig en massa sådant där larv som du vet svaret på så är jag tacksam"....eller var farao såg Du det i mitt inlägg att jag skulle ifråga satt detta???? Tacksam om DU läser mina inlägg korrekt också!
Det är ju f-n så löjlig kommentar Alexandra.....

Ang. SCID-testning av arabhingstar har det INTE varit obligat så långe så jag vet faktiskt inte om Ditt föls pappa är SCID-testa eller ej. Han hann kanske bli godkänd innan detta blev obligat, eller hur?

Så kom inte Du och läxa upp mig för slarviga inläsningar av inlägg, nar jag ö.h.t. inte nämn något i stil med vad Du vill påskina....

"finns det NÅGOT fel som araberna har som är rasrelaterat? Enligt dig verkar det vara den mest kompletta ras som finns utan rasrelaterat trams?"
Ja, det finns SCID som är specifikt rasrelaterat. Lavender foal har jag aldrig hört talas om i Sverige.
Cystor finns men de är inte rasrelaterade enligt veteriärkåren och def. inte överrepresenterat.
Osteochondros finns, men precis som cystor är det varken rasrelaterat eller överrepresenterat.
Kissing Spines har jag aldrig hört talas om i Sverige.
Att det röntgas på cystor är just för at tSAHf en gång begärde att detta skulle införas. Men nu har man ju tagit bort den obligatoriska röntgen av cystor eftersom det har visat sig att det inte var så överrepresenterat som man först trodde! Men enligt Dig har ju hela vet.kåren helt fel....
Och ja, för MIG är arabhästrasen den enda tänkbara.....Andra har säkerligen åsikter och ärligt talat förstår jaginte varför Du har arabhäst när Du alltid är så negatvit inställd till rasen i Dina inlägg. De gånger jag läser Dina inlägg så är Du alltid negativt inställd till rasen som sådan.....eller hur?!

Och Du....jag läser ALLTID inläggen noggrannt - Dina och andras - .....mer än vad man kan säga om vissa andra här på forumen.....Så kom inte Du och kör någon uppläxning av mig.....

*suck*
 
Du har inte sagt något här om stammen, men på avel och på andra forum. (Jag sa heller inte att du sagt något här).

Kissing Spines diagnosticeras på svenska hästar i Sverige varenda vecka. Fullblod i högre grad än andra, engelska mer än arabiska, men de arabiska har ofta tätt överlag mellan tornutskotten (men sällan problem, men det finns en predisponering där).

När dte gäller cystor och araber så har endera veterinärkåren i olika delar av landet olika åsikter eller så har jag träffat de veterinärer som anser det är ett problem med bakknäcystor på araber.
 
Svar till:
"Du har inte sagt något här om stammen, men på avel och på andra forum. (Jag sa heller inte att du sagt något här)."

* Då vill jag veta var och vilket nedsättande jag sagt, eftersom jag brukar aldrig tala nedsättande om någon häst!!!
Jag kan mycket väl ha sagt att jag personligen ogillar den och den hästen och det är väl inte förbjudet? Du gillar väl inte alla hästar Du ser och möter???

Svar till:
"Kissing Spines diagnosticeras på svenska hästar i Sverige varenda vecka. Fullblod i högre grad än andra, engelska mer än arabiska, men de arabiska har ofta tätt överlag mellan tornutskotten (men sällan problem, men det finns en predisponering där)."

*Ja, under alla mina år med araber har jag faktiskt aldrig hört talas om någon arab som har detta problem. Att arabhästen har tätt mellan tornutskotten beror på att de har en ryggkota mindre - oftast, inte alltid! - men ryggproblem är extremt sällsynt på araber, ialla fall det jag hört talas om.....

Svar till:
"När dte gäller cystor och araber så har endera veterinärkåren i olika delar av landet olika åsikter eller så har jag träffat de veterinärer som anser det är ett problem med bakknäcystor på araber."

* Ja, inte vet jag vad det är för veterinärer Du råkar på, men p.g.a. att det inte har gått att bevisa rent vetenskapligt att det skulle vara ett rasspecifikt eller överrepresenterat problem hos arabhästen - och det är DET jag vill ha sagt - så har man tagit bort den obligatoriska röntgen av just haserna för att se om det finns cystor som ett rasproblem hos arabhästen. SAHF diskuterar just nu detta med röntgen av bakhaserna och veterinärerna är då tyligen inte ense i detta lilla land. Men det är inget rasspecifikt problem eller ens överrepresenterat.

Om en, två eller 10 hästar har det så innebär det inte ett rasspecifikt problem, det är bara synd att just dessa hästar har det. Men det förekommer inom många raser.....med cystor.....

Rasspecifika problem är t.ex.
- Spatt inom Islandshästen, där vet. Mats Axelsson gjorde en årslång vetenskaplig studie på Island och kartlade ALLA Islandshästar och frekvensen av spatt. Skrämmande resultat.
Mats är knuten till SLU.
- Osteochondros inom Ardennern, Nordsvensken
- Exem inom Islandshästen
- White Foal Syndrom inom Paint där 25% drabbas årligen och även detta är en genetisk letal sjukdom.
Jämnfört med SCID inom arabhästrasen, där mindre än en promille drabbs årligen så drabbas alltså 25% av WFS inom Paint.

Så man måste se det rent realistiskt. Drabbas en, två ...tio hästar är det inget rasspecifikt problem. Det är ett rasspecifikt problem när en fjärdeldel eller fler drabbas av en sjukdom.....
Men det är lätt för en veterinär att säga att det är ett rasproblem om han/hon träffar på dessa 10 hästar. Men det gäller liksom inte utan vetenskapliga studier som är ordentligt kartlagda och utförda enligt alla vetenskapliga deviser som måste till för att det skall tolkas korrekt.

Hörsägen kan aldrig ge ett seriöst resultat.
 
Veterinär Mats Axelsson skrev i Medlemstidningen 2001:
"Årligen kommer det röntgenbilder på mellan 10 - 25 undersökta hingstar till avelsvärderingsnämndens veterinär för central läsning. Av dessa är det varje år några som inte blir godkända på grund av cystor i bakknäna"
Alltså handlar det om procentsatser!!! Och det uttalandet är baserat på en mycket liten del av hela beståndet. Och jag har ju svårt att tro att hingstar skulle var mer drabbade än stona. Så i framtiden tycker jag absolut att alla individer, oavsett kön, skall friröntgas, innan dom sätts i aveln.
 

Liknande trådar

Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 339
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Alltså, jag känner mig dum som frågar, men det här börjar bli löjligt. Jag har i grunden hösnuva, allergi mot björk, gräs och en annan...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 406
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 133
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 025
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp