Hyra eller köpa?

Magiana

Trådstartare
Hur många turer i månaden är det värt att åka med hyrd transport? När är det värt att köpa egen transport?
 
Max 2 gånger i månaden skulle jag säga. Det beror iofs på hur hög hyra det är och hur smidigt det är att hyra. Och vad man vill köpa för transport (prisklass)
 
Som föregående säger.
När jag bodde på Mälaröarna var det lätt att hyra och fanns i princip alltid ledigt.
Men nu är det långt att köra och osäker tillgång = mer prisvärt med eget. Och när vi köpte det första körde jag i snitt 1-2ggr/v året om.
 
Jag inser precis att jag skulle kunna få en ridlektion för samma pengar som det kostar att hyra en transport två gånger, d.v.s. det blir då tre ridlektioner för samma pris som hyra av transport plus två ridlektioner.
 
Sen får man inte glömma bort att det kostar att äga också, besiktning, skatt, försäkring, underhåll, däck osv. Hur mycket det kostar beror helt på transporten vilket skick den är i osv.
Jag tror aldrig jag betalat någon skatt på min transport? Registeravgift men inte skatt. Besiktning vartannat år.
 
Behövde använda transporten 40 gånger för att komma upp i plus/ minus 0 för inköpet.

Här finns det dåligt med möjlighet att hyra så transport köptes in kort efter hästköp om det skulle bli akut att komma iväg med hästen.

Nu senaste åren har jag kört häst mycket sällan med en transport är guld värd att även köra annat i.
 
Hade varit tvungen att åka mycket för att det skulle vara värt för mig att köpa egen transport (tyvärr :angel:). Brukar hyra klubbens för 300 kronor.
 
Sen får man inte glömma bort att det kostar att äga också, besiktning, skatt, försäkring, underhåll, däck osv. Hur mycket det kostar beror helt på transporten vilket skick den är i osv. (edit: för att inte glömma inköpspriset också).

Jo sant men på släp blir det inte så mycket ändå. Jag har ett helt nytt, skitdyrt släp, som kostar 2400kr/månad i avbetalning (lång historia), ett par hundralappar i skatt och en tusenlapp att försäkra. Nya däck ingick förstås (sommar och vinter), besiktning är första gången om tre år och den lilla översikt av bromsar och lysen som behövs fixar (ex)sambon men blir inte så dyrt på firma heller.

Hade jag bestämt hade det blivit ett helt nytt som kostat runt 1200kr/mån men i övrigt detsamma.
Om jag (obs att det är siffror som gäller mig) ska hyra släp för en dag i veckan blir det på en månad typ 4*8mil gånger 15kr i bränsle för att hämta och lämna. Sedan ca 400 för att hyra. Så en dryg tusenlapp per månad och 90 minuters extra körning varje gång.

Men kan man hyra nära eller t.o.m. i stallet är det ju minst lika bra ☺️

Det släpet vi körde innan det nya kostade 29.000kr och rullade i sex år med lite service på en lucka :) Prisvärt!
 
Har man tur, som medryttare, så har hästägaren en transport, som man får låna "gratis".

För rätt länge sedan, när jag hade medryttare till en av mina hästar, så fick medryttaren låna transporten när hen skulle rida för tränare med min häst, eller tävla.

Det hände t.o.m. ett par gånger att jag körde medryttare + häst till träningen (medryttare var inte färdig med körkortet, snäll förälder brukade köra).
 
Har man tur, som medryttare, så har hästägaren en transport, som man får låna "gratis".

För rätt länge sedan, när jag hade medryttare till en av mina hästar, så fick medryttaren låna transporten när hen skulle rida för tränare med min häst, eller tävla.

Det hände t.o.m. ett par gånger att jag körde medryttare + häst till träningen (medryttare var inte färdig med körkortet, snäll förälder brukade köra).
Sån tur har inte jag. Medishästens ägare har ingen transport. Jag kan heller inte hyra den transport som stallägaren har för den får jag inte dra med min bil (och mitt körkort). Så jag får hyra från en kompis.
 
Måste vara väldigt lite och isf på autogiro för jag har då inte ens lagt märke till det. 😂
425 kr/år kostar min.

Jag hade inte ägt ett hästsläp om jag inte hade ägt häst. Vi hämtar hö till hästarna ca en gång var sjätte vecka, och åker till hovslagaren var åttonde vecka. Sedan är det skönt med säkerheten att det står ett släp här ute om något skulle hända hästarna och man måste åka akut. Det uppskattar jag.

Det jag inte uppskattar är att det står och "förfaller". Jo, det gör det ju eftersom det måste stå ute året om i alla väder. Vi har haft det i ett antal år nu och bytt golv en gång (snart dags igen), samt alla väggarna och bakluckan. Elen är också omdragen. Det som finns kvar är stommen och taket. Allt annat är utbytt.

Sedan har man allt annat "meck", som t.ex. däckbyte, att hantera när man äger ett släp.
 
Om man kan ligga ute med pengarna och inte måste ha ett nytt släp, så är ett begagnat släp ändå prisvärt, tycker jag.

Jag har en väninna som köpte sitt släp för en summa och sålde det sedan efter tre år för 2000 mer än hon gett.

Nu tillhör det inte vanligheterna, men om man betänker hur mycket det kostar att hyra och hur bökigt det många gånger är med att boka, hämta det, lämna tillbaka det, och att det dessutom kan vara uthyrt, så är det givetvis guld värt att ha ett eget.

Vi köpte vårt släp i somras och vi har tills dags datum använt det så många gånger så att det motsvarar 6000 kronor i hyreskostnad.

Det skall besiktigas under våren och jag vill nog kosta på det en service innan dess, så det är givetvis kostnader som tillkommer. En försäkring har jag också.

Men jag resonerar som så att om jag får tillbaka en större del av det jag betalat för släpet, så är det värt det. Den bekvämligheten att ha släpet tillgängligt är ungefär som bilen. Bra att ha för det mesta, nödvändigt då och då, och emellanåt bara lyxigt att ha tillgängligt, även om behovet inte finns för stunden.

Oberoendet är nog det bästa när jag tänker efter.
 
Jag köpte för det fanns inte möjlighet hyra inom vettigt avstånd och ffa inte om det var akut.

Sen flyttade jag. Nu står jag i stall där någon av de som har släp säkerligen skulle låna ut vid kris och det är enkelt hyra. Men har ett princip nytt släp (köpte det 2017, nytt). Kostar mig 1000 kr/mån i avbetalning (tog en del av värdet på avbetalning), och kanske ett par hundra per månad i allt övrigt. Inte ens övervägt sälja det faktiskt. Men skulle inte köpt ett nytt idag kanske.

Men man får räkna på det och avgöra vad bekvämlighet är värt. Om det är värt att ha en boogie och alla aspekter som ev är viktiga för en själv.
 
Jag sålde min transport nån vecka innan jag fick häst igen - min dåvarande häst skulle tas bort och jag hade ingenstans att förvara ett släp om jag inte hade stallplats, och planen var att vara utan häst ett tag. Precis när släpet var sålt kom min "gamla" häst tillbaka till mig, så då hade jag ju häst ändå..
I vilket fall, så blev det aldrig av att jag köpte något nytt, trots att det blev en del åkande med hästen under de ca 3,5åren sen. Mest för att jag inte hade råd med det släp som jag ville ha, och för att bilarna strulade och allt (inte minst hästen...och bileländena...) kostade en massa pengar så jag hade som aldrig pengar "över" att köpa ett släp för. Jag hyrde några gånger från firman inne i stan - runt 700:-/dygn (plus bensin för ca 20-24mil körning för att hämta och lämna det..). Oftast hyrde jag från ett stuteri som i princip ligger granne med stallet, de tog 300:-/dygn och vi hade en så pass fungerande kontakt att jag kunde ringa och få hyra det akut (hämta på fläcken) de två gånger som jag behövde åka akut in till kliniken. Det blev en del åkande till klinik, och nåt år skoddes hästen på klinik...
När jag ska ha häst igen så vill jag ha eget släp, dock. Att jag fick det att fungera senast var delvis "tur", och jag har ändå runt en timme till närmsta klinik (Ultuna) - är det akut så vill jag kunna koppla, lasta och åka direkt.

Försäkring och skatt är ganska billigt på släp. Däck kan dra iväg lite eftersom den typen av däck (C-däck) ofta är dyrare än för personbil, men å andra sidan sidan körs de väl ofta inte lika många mil per säsong som bilens däck heller.. Den verkstad i stan som jag litar på när det gäller släp är ganska dyra, så service och reparationer kostar en slant (fast jag tycker att det är värt det, eftersom jag vet att det är väl gjort så att jag inte behöver bekymra mig sen).

Jag skulle nog inte vilja lägga pengarna på att ha ett eget släp om jag inte hade häst på heltid, så att säga. Men om en har möjlighet att göra det och tycker att det underlättar mycket till vardags, om en tex vill åka och träna varje vecka, och har långt att åka till närmsta hyrsläp och/eller dyr släphyra, så kan jag förstå om andra tycker att det känns värt det!
 
Senast ändrad:
Fördelen med att ha en egen är ju att den alltid finns. :) Om något händer och man snabbt behöver åka.
Vi hade inte släp förr men var väldigt bökigt att kunna hyra ibland och fick ibland avboka träningar för att jag inte lyckades få tag på ett ledigt.
Nu kör vi hästar flera gånger i veckan så skulle inte klara oss utan. Min sambo åker och tränar 2 ggr i veckan och jag 1 gång. Sen blir det även ett par gånger i månaden som vi kör till ridhus och lös galopperar eller löshoppar hästarna.
Sen används den ju även till annat, köra skräp, hämta foder och strö m.m
 

Liknande trådar

Utrustning Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 080
Senast: Shaggy
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
664
Senast: lillan222
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
432
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp