Hyra för halva året

cello

Trådstartare
Har en hyresgäst som har eget bete (april/maj-oktober/november ca) och vill ha hästarna här bara under vintern. Hur skulle ni tagit betalt för det? Räknar jag ut kostnaderna och arbete blir det en jäkligt hög månadshyra :crazy: Men hur ska jag annars göra? Det är ju de månaderna det kostar mest/är mest jobb och det är sommarhyran som gör att det finns en möjlighet att få det att gå runt.

Någon som har liknande? :)
 
Om jag åkt bort från min stallplats m häst för bete eller jobba på annan gård har jag givetvis betalat för min box iaf.

När jag var borta en längre period, ett år ca, fick jag ok från stallägare att hyra ut min box i andrahand.

Givetvis ska inte stallägare få inkomstbortfall för att jag vill ha kvar en box jag då inte använder.
 
De flesta stall jag stått i har tagit full hyra året om. Vill man ha hästen någon annanstans men ha kvar sin box får man betala full hyra. Även om man inte utnyttjar t ex mat som ingår, utsläpp mm. Dvs inte kallhyra utan vanliga stallhyran.
 
Kallhyra har jag betalat när jag haft iväg hästen på bete etc. Ena stället 600 kr/mån och andra stallet 800 kr/mån.
 
Att betala kallhyra är nog ganska vedertaget i mina kretsar. Hyrs boxen med något form av fullserviceavtal borde man kanske skriva in hur hyran ska betalas om man ej nyttjar platsen men önskar att behålla platsen (det förekommer ju att man skickar iväg på tillridning, inridning osv i ett par månader).

Är det så att man har stall och inte vill ha "halvhyresgäster" som inte har sina hästar där under tex sommar och man är beroende av den inkomsten så får man antingen plocka in hyresgäster som inte avseer att flytta hästen under sommar, och/eller avtala om att platsen (inklusive tjänster, foder osv) ska betalas i sin helhet året runt även om man ej nyttjar boxen/foder/tjänst etc.
 
Jag har haft att man antingen betalar "fullhyra", endast kallhyra, eller att man har 1- 2 månaders kallhyra, sedan betalar man högre även om hästen är på bete. Så det beror ju på hur man själv räknar på det.

En kompis hade sin häst i ett stall där det var en månad under sommaren hästarna skulle gå på bete (vid stallet, eller valfritt bete) eller sköta allting själv. Ägarna ville ha en månads semester. Så det var den enda månaden det var kallhyra. Det var även under den tiden stallet tvättades och målades.
 
Allt hänger ju eg på hur uthyraren beräknat kostnad. Är årskostnad utslaget per månad jämnt över året - eller bär varje årstid sin egen kostnad? Är det en grundavgift och sen debitering efter förbrukning löpande? Svaret avgör ju vad som händer under t ex bete. Så finns eg inget rätt eller fel generellt utan snarare hur det debiteras.

Min egen erfarenhet är att lägre hyra/kallhyra under sommaren var vanligare förr och nu är de oftare utslaget per månad och skulle man se en vintermånad skulle det gå med förlust och en sonnarmånad med stort plus. Men över året så är det en rimlig avkastning. För man får ju inte glömma att man köper en tjänst i någon form och att personen troligen vill ha någon slags förtjänst. Inte gå plus minus noll. Så att det är lägre kostnad för uthyraren på sommaren tex är inte automatiskt en anledning att betala mindre.
 
Har en hyresgäst som har eget bete (april/maj-oktober/november ca) och vill ha hästarna här bara under vintern. Hur skulle ni tagit betalt för det? Räknar jag ut kostnaderna och arbete blir det en jäkligt hög månadshyra :crazy: Men hur ska jag annars göra? Det är ju de månaderna det kostar mest/är mest jobb och det är sommarhyran som gör att det finns en möjlighet att få det att gå runt.

Någon som har liknande? :)

Vill de också att du håller boxarna åt dem under sommaren? Dvs att de har kvar sina boxar när de kommer tillbaka på hösten varje år?
 
Har en hyresgäst som har eget bete (april/maj-oktober/november ca) och vill ha hästarna här bara under vintern. Hur skulle ni tagit betalt för det? Räknar jag ut kostnaderna och arbete blir det en jäkligt hög månadshyra :crazy: Men hur ska jag annars göra? Det är ju de månaderna det kostar mest/är mest jobb och det är sommarhyran som gör att det finns en möjlighet att få det att gå runt.

Någon som har liknande? :)
Dom stallen jag stått i har tagit en kallhyra på somrarna oavsett om man stått kvar på bete eller stått på något annat bete.

Fungerar det inte med att ha kallhyra bara så kanske det kan fungera att ta in sommarhästar bara? Om det är en flock/hagar som tillåter sommarhästar. Det är ju iallafall här ganska många stall utan sommarbete som stänger under somrarna.
 
Dom stallen jag stått i har tagit en kallhyra på somrarna oavsett om man stått kvar på bete eller stått på något annat bete.

Fungerar det inte med att ha kallhyra bara så kanske det kan fungera att ta in sommarhästar bara? Om det är en flock/hagar som tillåter sommarhästar. Det är ju iallafall här ganska många stall utan sommarbete som stänger under somrarna.
Om det finns utrymme för sommarhästar så är det en inkomst stallägaren borde få förutom stallhyran på ordinarie hyresgäster. Det finns för övrigt ingen garanti för att man ska få in dem hela perioden (snarare tvärt om) och det är extra jobb, extra smittrisk, extra belastning på betet och potentiellt extra irritation från övriga hyresgäster om det funkar dåligt.
 
Om det finns utrymme för sommarhästar så är det en inkomst stallägaren borde få förutom stallhyran på ordinarie hyresgäster. Det finns för övrigt ingen garanti för att man ska få in dem hela perioden (snarare tvärt om) och det är extra jobb, extra smittrisk, extra belastning på betet och potentiellt extra irritation från övriga hyresgäster om det funkar dåligt.
Sommarhästar har fungerat fint på alla stall jag stått i. Det är ju beroende på hur man vill göra, alla vill olika. Huruvida det är mer extrajobb eller inte beror ju också på hur upplägget är, inte alla som bara lämnar sina hästar utan faktiskt tar hand om dom själva under betet också.

Och jag förutsätter att inte stallägare tar in fler hästar än vad betet klarar av, gör dom det så självklart blir det problem.
 
Sommarhästar har fungerat fint på alla stall jag stått i. Det är ju beroende på hur man vill göra, alla vill olika. Huruvida det är mer extrajobb eller inte beror ju också på hur upplägget är, inte alla som bara lämnar sina hästar utan faktiskt tar hand om dom själva under betet också.

Och jag förutsätter att inte stallägare tar in fler hästar än vad betet klarar av, gör dom det så självklart blir det problem.
Jag förutsätter att stallägaren raggar kunder, håller hage och staket i skick, sköter eventuell indrivning av avgifter, ser till att det finns friskt vatten, upplåter plats i stall för åtminstone utrustning och uppbindning (=slitage). Allt kostar tid och pengar.
 
Jag har haft olika avtal
* samma summa året om oavsett bete = något lägre hyra per månad.
* kallhyra - ibland med restriktionen får endast användas under max 2 månader.
 
Har en hyresgäst som har eget bete (april/maj-oktober/november ca) och vill ha hästarna här bara under vintern. Hur skulle ni tagit betalt för det? Räknar jag ut kostnaderna och arbete blir det en jäkligt hög månadshyra :crazy: Men hur ska jag annars göra? Det är ju de månaderna det kostar mest/är mest jobb och det är sommarhyran som gör att det finns en möjlighet att få det att gå runt.

Någon som har liknande? :)
Jag tycker du ska erbjuda hyra för den summa det kostar. Erbjud också ett alternativ om de vill hyra hela året. Det du erbjuder då ä egentligen att du fungerar lite som en bank du låter boxgästen betala vinterns kostnad på sommaren som avbetalning.
 
Om jag hyr en lägenhet och väljer att åka till landet varje sommar, så måste jag ändå fortsätta betala hyra.
Om t ex el och vatten ingår i denna så blir summan att betala samma som resten av året. Om t ex el och vatten inte ingår utan betalas separat minskar kostnaden med dessa förutom eventuella fasta kostnader ( ex för abonnemang, nätavgift).
Varför skulle man tänka annorlunda för en box i ett stall?
Vill hästägaren inte betala under sommaren får hen säga upp platsen enligt ert avtal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
361
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp