Hyra häst

Sofie1319

Trådstartare
Hej, jag ska troligen hyra häst nästa sommar och skulle vilja ha lite tips. Strunta i vilket prefix jag valde, visste inte vilket jag skulle ta. Jag vill ju då ha så många tips som möjligt, vad man behöver köpa, vad man ska tänka på när man hämtar hästen osv. :)
 
Enklast är nog att prata med dom som du ska hyra av.
Vad du kan tänkas behöva köpa beror helt på uthyraren, men troligtvis kommer hästen bara med grimma, grimskaft och möjligtvis sadel och träns. Allt annat får man införskaffa själv. Och ffa, ta reda på så mycket som möjligt om just den hästen du ska hyra.
 
Der beror lite på vad du tänkt dig med hästen. Ska du ha den för uteritter och lättare träning under ca två månader och tanken är att den ska gå på bete samtidigt? I så fall behöver den klara att gå på betet (t.ex. om det är en fd fånghäst). Det är också bra att ha tillgång till box någonstans om den akut skulle bli sjuk.

Bra att tänka på är att undvika alltför stora förändringar för hästen vad gäller foder, byte av utrustning, hur den är riden/tränad innan osv.

Utifrån ovanstående är det bra om du får med sadel och träns.
 
Enklast är nog att prata med dom som du ska hyra av.
Vad du kan tänkas behöva köpa beror helt på uthyraren, men troligtvis kommer hästen bara med grimma, grimskaft och möjligtvis sadel och träns. Allt annat får man införskaffa själv. Och ffa, ta reda på så mycket som möjligt om just den hästen du ska hyra.
Det ända jag kommer få med är sadel och träns så allt annat måste jag köpa själv
 
Jag har kollat på andra sidor där det stått att man ska ha, flughuvor, flugspray, första hjälpen, salvor till sår, schabrak, grimmor, grimskaft, extra tyglar, flugtäcke, borstar, saltsten, har säker glömt många saker. Är något av det jag skrivit upp onödigt och vad har jag glömt för något? Och jag kommer troligen hyra från ett ”företag” eller vad man ska säga, alltså inte från privatperson och kommer bara få med sadel och träns.
 
Bra förberedelsetid.

Kolla loppisar, hästloppisar. Just de där grundgrejorna, grimma borstar etc, brukar finnas gott om och de är dyra att köpa nytt. Du träffar hästfolk och så köp virkon så lär du dig att desinficera allting du köper också. Viktigare och viktigare när hästar och hästfolk rör sig mer och mer mellan olikastall och tävlingar.
 
Det är svårt sådant där. Det en häst behöver behöver inte en annan och det som fungerar på en häst fungerar inte på en annan och för att göra det än krångligare är vissa hästar överkänsliga mot vissa insektsmedel. En häst behöver insektstäcke och flughuva medans en annan avskyr flugtäcke, behöver det inte eller avskyr flughuvor.

Grimma och grimskaft behöver du och borstar, första hjälpen och saltsten behöver du. Vilken storlek du behöver på grimma är ju däremot omöjligt att säga innan du vet vilken häst det blir men borstar och hovkrats behövs iallafall.

Numera använder man väldigt sällan salvor på sår då man nu vet att de läker bäst utan men tvål som lactacyd är bra att ha som tillsammans med vatten är det bästa sättet att tvätta sår på.

Om jag ser till mina hästar använder jag denna sommar förutom sadel och träns ultrashield, sommar deo från prob, flughuva på den ena och flugpannband på den som avskyr flughuvor. Borstar, hovkrats, wettextrasor (perfekta att svabba bort svetten på dem med) hinkar, både till mineralerna och till att svabba av dem med. Saltstenar, vattenkar och diskborste. Jag använder också grimmor, grimskaft, greenguard betesreducerare med dito grimma.
 
Jag har kollat på andra sidor där det stått att man ska ha, flughuvor, flugspray, första hjälpen, salvor till sår, schabrak, grimmor, grimskaft, extra tyglar, flugtäcke, borstar, saltsten, har säker glömt många saker. Är något av det jag skrivit upp onödigt och vad har jag glömt för något? Och jag kommer troligen hyra från ett ”företag” eller vad man ska säga, alltså inte från privatperson och kommer bara få med sadel och träns.
Jag har många hästar och äger trots det bara ett flugtäcke, som jag inte använder. Detyper av flugor vi har här kryper bara in under täcket och irriterar ännu mer. Flughuvor har jag massor av och hästarna ägnar hela sommaren till att fundera ut hur man får av dom. Jag brukar ge upp ungefär så här års med att sätta på dom igen. Det som fungerar bäst är Flyers om hästen går med på att låta grimman sitta kvar.
I ditt ställe skulle jag vänta med alla flugsaker tills jag hade hästen på plats och såg vadsom behövdes. En rejäl lugg och man är ju det bästa ändå.
Första hjälpen har jag hemma och troligen rätt mycket mer än vad de flesta har. Det beror mer på att vi inte helt sällan blir insnöade på vintern. En vanlig sommar behövs inte så mycket man kommer långt med mild tvål och möjlighet att lägga om ett sår. Sedan om olyckan är framme kan man lägga annat som tjärspray för att hålla flugor borta.
En extra grimma kan vara bra att ha, men inte flera. Grimskaft kommer ofta med hästen men ett extra kan vara bra.
Schabrak om det ens behövs så är det bättre att vänta tills man har sadeln på plats. Det finns ju olika modeller och storlekar vilket gör att alla inte kommer att passa sadeln.
Borste och hovkrats är nog det viktigaste att ha på plats när hästen kommer. Salt kommer den att behöva men om man ska köpa det i förväg beror lite på hur man ska ha hästen. Ska stå i stall eller gå på bete? Ofta ingår saltsten när man lämnar en häst på bete.
Ska bo "hemma" hos en eller hos någon annan? Det kan ju behövas köpas både foder och strö beroende hur man tänker hålla den under hyrasperioden.
 
Jag tänker att basgrejor som borstar och grimskaft kan man alltid skaffa sig, men att sånt som grimmor och annat som behöver passa hästen ska man vänta med tills man vet vilken storlek hästen man ska hyra behöver.
Flygskydd och sånt skulle jag också vänta med, det kan ju vara så att hästen inte vill ha på sig vissa skydd och är allergisk mot vissa medel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 535
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
858
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 121
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp