Mynta2

Trådstartare
Har sett ett tomt hus när jag vart ute och ridit. Ca 30 m från detta hus står ett nybyggt hus. Sååå, jag drar slutsatsen att i det nya huset bor någon ägare..Jag hade tänkt vara så fräck att jag ska knacka på och fråga om detta hus...Tex om dom vill hyra ut, eller om jag får hyr-köpa...Ingen verkar ju bott där så länge jag ridit förbi ( 1 år ca)...Fast nu tvekar jag...har märkt/hört av bekanta med hus att elen är ju horribel...Hur beräknar man egentligen en kostnad för hus ?? Bor ju i lägenhet...fast nog anser jag att jag betalar dyrt...Frysa eller ha det kallt är inga problem för mig...bara jag bor på landet...Jag vet hur man sparar. Har fått god lärings tid hos en kompis där man varje morgon vaknade upp till 10 + grader..:-)...för dom hade ingen ackumulator tank då, utan man fick springa ned i källaren och elda...därefter elda i vedspisen...Men som sagt...man vaknade då ;-)...Fryser man kan man dra på sig en tröja eller raggsockor...Norrlänning som man är...
 
Ja det beror ju på om man har ett eluppvärmt hus eller hur man värmer upp det.
Vi värmer just nu med olja och har bara hushållsel. Oljan har hållt sig bar länge nu i om att det varit ganska milt länge. Men vi har ett hus på 166kvm (3 vån) och det går åt ca 10000 kwh/år i hushålls el samt ca 4 kubik olja. Vi har det varmt ca 23 grader dygnet runt inne. Detta ger en medelkostnad på ca 3000kr/månad i drift (+ allat annat)
 
Vi ska from 1/4 flytta in i ett hus på gården där jag har min häst inhyrd. :love:
Det är ett 2 våningshus på 90 kvadrat. Som "tyvärr" är eluppvärmt. MEN vi kommer ändå att bo billigare(då ALLA kosnader är inräknade på båda ställena) där än vad vi gör nu i denna hyreslägenhet(2 vånings 3:a på 90 kvadrat). Snittkostnaden för el i det huset är 1000.-/månad. Mer på vintern och mindre på sommaren, men en snittkostnad iaf.
 
Jösses, vad gör ni i det huset?

Jag gör av med 45 000:- KWh/år i el och mellan 1-1½ kubik olja. Men då så värmer jag 3 hus och en bod och en sadelkammare och har massor av gårdsbelysning och motorvärmare bl.a. till traktorn. De 2 små husen, 30 + 50kvm, och boden är inte särskilt ekonomiska att värma upp.

Jag räknar för värme och hushållsel, 9 000KWh/år till huset på 30kvm och 12 000KWh/år för huset på 50KWh.

Boden drar nog 5 000KWh/år och sadelkammaren lika mycket, de är små och oekonomiska att värma upp. Och i sadelkammaren är det massor av spring, så att värmen släpps ut.

Då så har vi 9000+12000+10000= 31 000KWh.

"Stora" huset på 127kvm drar 1-1½ kubik olja och största delen av resten av strömmen. Men gårdsbelysning, lyse på ridbanan och olika motorvärmare och massor av elektriska verktyg drar också en del. Det blir alltid en massa små elektriska saker på en gård elkabeln i stallets vattenledning t.ex.

Men man kan ju vara säker på att "Stora" huset inte drar mer än 14 000KWh och 1½ kubik olja till en kostnad av c:a 24 000SEK/år dvs ung 2000:-/mån.

Men vi har bara runt 20 grader inne. Inte av snålhet utan för att vi inte trivs när det bli varmare. 23 grader ger mig huvudvärk.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 223
Senast: Cattis_E
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 480
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag har haft eget stall i 4år nu och funderat ett tag på att hyra ut en stallplats. Har 1 box som stått tom hela tiden. Men varför jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 646
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp