Hyra ponny

M

morriz

Har hittat en ponny som jag ev vill hyra till min dotter under ca 1 år. Vad är rimligt att man betalar, vad har ägaren resp vi för skyldigheter.Alla tips mottages tacksamt.:)
 
Sv: Hyra ponny

Är det fråga om att hyra, alltså att du betalar en avgift för ponnyn varje månad eller liknande, eller ska ni vara fodervärdar?

Det är nog ganska ovanligt att det handlar om hyreskontrakt mellan privatpersoner. Det brukar mest vara rena uthyrningsföretag som hyr ut, eller ridläger som hyr ut hästarna under vinterhalvåret och liknande.

Ska ni vara fodervärdar så är det bara att räkna med att ni betalar ALLT, som om ni ägde hästen. Ibland vill dock ägaren själv betala försäkringen.

Gällande rättigheter och skyldigheter så finns det andra som har bättre koll på det, du får säkert svar snart. :)

Gäller det hyra så kan du ju googla fram någon uthyrningsfirma och kika på deras kontrakt och bestämmelser, en del har det utlagt på hemsidan.
 
Sv: Hyra ponny

Jag har ridverksamhet 6 mån. om året. 6 av hästarna utlånas på foder resten av året, Jag står för försäkring o ev veterinärkostnader, fodervärden för resten. Tycker inte man ska betala hyra , som fodervärd!
 
Sv: Hyra ponny

En foderhäst tycker jag är ett bra alternativ. Då betalar man för hästen som vore de sin egen, men inget till ägaren. Man slipper på så sätt slanta upp med inköpspriset för hästen, men betalar allt i övrigt. Vissa hästägare är snälla och betalar delar av försäkringen och andra kostnader, men det vanligast förekommande är nog att fodervärden står för alla kostander runt hästen.
 
Sv: Hyra ponny

Jag har en ponny på foder som jag haft nu i 2 år tror jag :) Ägaren står för alla försäkringar och jag står för vaccinationer, stallplats,foder,skoning,träningar,tävlingar osv :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 638
Senast: Johannna1
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 698
Senast: nullo-modo
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Jaasse
·
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 564
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp