Hyra ponny

Bellasprivz

Trådstartare
Hej ,har skrivit en tidigare tråd men det var gällande foderhäst, har kommit en bit sen jag skrev den tråden.
Kort om mig är att jag är 15 och har ridit från jag var 5-10 och 14-15 (tog alltså en lång paus).
Men nu har jag kommit längre i ridningen och ännu längre i hanteringen, jobbar söndagar i stallet , alltså från 7:30-15:00 , praktiserade även i stallet en vecka och fick se en häst vara hos tandläkaren osv. Så vet betydligt mer om hantering, foder osv. När jag skrev min tidigare tråd visste jag inte ens hur man satte på täcke Så är glad att jag inte skaffade en häst på foder.
Men ridskolan är stängd på somrarna, så skulle kunna tänka mig att hyra en ponny i 10 veckor (hela sommarlovet).skulle ha hästen uppstallad i ridskolans privatstall så det finns hästmänniskor runt om eftersom mina föräldrar inte vet någonting i princip, ekonomi är inget problem. Men då kommer vi till problemet i detta, bilturen från uthyringsstället till ridskolan är 15-20 lång, och jag har aldrig lastat en häst. Har sett när hästar blivit lastade men har aldrig gjort det själv... detta gör mig lite nervös. Så tror ni hästfolk att jag kan ha en häst över sommaren? Och tror ni de som hyr ut tycker det är konstigt att jag inte kan lasta? Vill verkligen känna på att ha en egen och skulle utvecklas så :) tack på förhand.
 
Jag tror absolut att du har kunskapen för det. Personal på uthyrningsstallet kan säkerligen hjälpa dig att lasta, förklara situationen!
 
Jag hyrde ponny en sommar, när jag var lite yngre än dig, tillsammans med en jämngammal tjej. Hennes föräldrar var inte hästkunniga, men min mamma är hästkunnig och vi stod i ett stall med kunnig ägare. Själva hyrande av ponnyn fungerade utmärkt, vi fick vad de lovat oss varken mer eller mindre. Det var lagom att dela ponnyn för oss, man red ca 3-4 dagar i veckan och hade tid för annat man gärna vill göra på sommaren.
Den tjej jag hyrde tillsammans med (och föräldrarna) var rätt beroende av min mamma och stallägaren för råd och hjälp, vilket i vårat fall var helt okej. Men, jag hade inte stallat upp en häst och räknat med att de andra i stallet är villiga att lägga såpass mycket tid på att hjälpa mig. Jag tycker att du ska försöka hitta en hästkunnig person som är villig att hjälpa dig under sommaren, mot ersättning ev. Någon som kan följa med och hämta hästen, boka skoningar, köpa pälsglans, foder osv osv.
 
Jag håller med As_Vegas de flesta personer som har egen häst har oftast tid med sin egen häst varken mer eller mindre. Sen är det klart man ställer upp och svarar på frågor och så om någon är mindre kunnig men du bör ha någon till hjälp som du vet att du kan fråga om saker som tar mer tid. Du borde också ha någon kunnig på att lasta med dig att hämta hästen. Att lasta av en häst är inte heller helt självklart att man fixar om du inte är van hästen kan bli rädd, slänga sig bakåt eller liknande. Om det dessutom skulle hända något på vägen från det stallet du hyr till det stället du ska stalla upp den måste ni ha en beredskap för det. Det är ju ovanligt men det är mycket som kan hända i trafiken eller med hästen som man inte alltid kan förutse.
 
Jag håller med As_Vegas de flesta personer som har egen häst har oftast tid med sin egen häst varken mer eller mindre. Sen är det klart man ställer upp och svarar på frågor och så om någon är mindre kunnig men du bör ha någon till hjälp som du vet att du kan fråga om saker som tar mer tid. Du borde också ha någon kunnig på att lasta med dig att hämta hästen. Att lasta av en häst är inte heller helt självklart att man fixar om du inte är van hästen kan bli rädd, slänga sig bakåt eller liknande. Om det dessutom skulle hända något på vägen från det stallet du hyr till det stället du ska stalla upp den måste ni ha en beredskap för det. Det är ju ovanligt men det är mycket som kan hända i trafiken eller med hästen som man inte alltid kan förutse.

Precis!
Ytterligare en grej jag inte fick med; det är jättebra om en kunnig person i stallet känner lite extra ansvar för hästen. Det är lätt gjort att bara gå rakt förbi boxen till någon annans häst, men känner man sig lite ansvarig så stannar man till de där 5 sekunderna och kollar in i boxen och upptäcker tex ett sår eller början till kolik eller annat.
 
Precis!
Ytterligare en grej jag inte fick med; det är jättebra om en kunnig person i stallet känner lite extra ansvar för hästen. Det är lätt gjort att bara gå rakt förbi boxen till någon annans häst, men känner man sig lite ansvarig så stannar man till de där 5 sekunderna och kollar in i boxen och upptäcker tex ett sår eller början till kolik eller annat.
Japp det är därför jag är ute i såpass god tid haha, har kompisar med häst i det stallet som utan tvekan skulle hjälpa mig, men hade tänkt fråga min ridlärare som jag är ganska tajt med ifall hon kunde ta dem där 5 sekunderna och kolla. Om jag inte får plats i detta stallet kommer jag inte hyra eftersom jag vet att jag kommer få hjälp av dem i det här stallet :)
 
kan det inte vara en ide att ha en medryttarhäst också? eller i alla fall fram tills du ska hyra i sommar.
är ju skillnad på att jobba i stall en dag i veckan och behöva åka ut varje dag och sköta om.

dvs skaffa en häst du kan sköta nu under vintern och våren, när det är som jobbigast och tröttsamt att ha häst ;) så är det lekande lätt under sommaren sen och du har ännu mer ridtimmar i sadeln, ännu mer kunskap om skötsel och ännu bättre säkerhetstänk.
 
Man behöver inte kunna lasta sin egen häst ;)

Jag blir själv lätt stressad runt situationen vid lastning (haft lite otur med svårtlastade hästar som man aldrig vet hur länge de kommer ta) numera ber jag alltid någon annan lasta för då smittar inte min nervositet av sig.
 
Du behöver inte lasta själv. Personligen gillar jag inte att barn under 18 lastar överhuvudtaget.

Bara du har någon som du kan fråga i stallet om något går snett eller om du bara undrar över något så lär det vara ok :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp