Hyra ut bostadsrätt i andra hand.

Presto

Trådstartare
Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är jättedålig på att förstå vad som egentligen menas med alla konstiga termer och så, så det kanske finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig att reda ut allt. Kontraktet som skrivs är inga problem då min syster är jurist och hjälper mig, men hon var lite osäker på alla lagar och alla detaljer. Så det är alltså allt annat än kontraktet jag behöver hjälp med (fast tackar ju inte nej till tips!). Inga problem med föreningen att hyra ut i andra hand heller och tanken är att göra det tillsvidare.

Jag har en trea på 67 kvm med snorbillig avgift, 2675kr inkl. fiber, el, sopphämtning, tv-kanaler, två parekringsplatser, allt! Har inga driftkostnader utöver avgiften helt enkelt. Den ligger på 23min pendelavstånd till centrala gbg. Det är alltså en bostadsrätt jag har som jag köpte för 950kkr.

Nu till vad jag lyckats googla fram, den kursiva är mina funderingar.

hyresnamnden.se
-Den kostnadsbaserade hyran får inte vara påtagligt högre än summan av uthyrarens kapitalkostad och driftskostnad.
Jag har rörlig ränta som just nu är 1,7% och lån på ca. 800kkr. Detta ger mig en ränta på ca. 1200kr/mån och med avgiften blir det 3875kr. Jag antar att mina amorteringar hålls helt utanför detta. Så vad är påtagligt högre på 3875kr? Har jag missat någon kostnad jag ska ha med här?

Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.
Bostadsrätten är värd ca. 1 miljon och vad är en skälig årlig avkastningsränta? Har ingen aning om vad den räntan skulle vara på, 2%? Mer, mindre? Det skulle isf ge mig en ränta på 1700kr/mån istället om man räknar på det sättet. Blir då min kapitalkostnad 4375kr/mån.

jagvillhabostad.nu
Äger bostaden, så gäller både hyreslagen och lagen om uthyrning av egen bostad. Då får du hyra ut till en marknadsliknande hyra som är tänkt att hypotetiskt täcka dina kostnader för att äga bostaden. Du behöver inte betala tillbaka eventuell oskäligt hög hyra.
Marknadsliknande hyra, vad är det? Vet treor som hyrs ut för 8000kr liksom, men jag har tänkt mig min för 6000kr omöblerad. Det blir 2000kr över min kapitalkostnad, är det påtagligt högre?

Hyra ut bostadsrätt. En vanlig missuppfattning är att den som hyr ut en bostadsrätt har rätt att ta ut en hyra som täcker avgiften och kostnader för lånen. Förr gällde bruksvärdesprincipen i alla hyrda bostäder, även om det var en bostadsrätt i andrahand. Nu räknas den högsta tillåtna hyran för bostadsrätter som hyrs ut med en schablon för att få fram kapitalkostnaden. Sedan läggs driftkostnaderna på. Schablonen har ingen relation till dina verkliga lånekostnader utan du kan ha högre eller lägre lån men maxhyran är densamma.
Vet inte varför jag tog med detta, men varför är det en missuppfattning att man har rätt att ta en hyra som täcker avgiften och kostnaderna för lånet, det är väl precis det man får?

Bostadsrätt. Även om du hyr ut en bostadsrätt så kan din hyresgäst gå till hyresnämnden för att få en sänkt hyra. Hyresgästen måste däremot först ta kontakt med dig. Hyresnämnden kan, när det gäller andrahandsuthyrning av bostadsrätter, bara sänka hyran för din hyresgäst framåt i tiden. Du kan alltså inte bli återbetalningsskyldig till din hyresgäst, även om hyran varit för hög.
Då kan jag egentligen ta hur mycket jag vill i hyra utan att riskera något mer (än att den sänks)? Så om någon vill hyra den för 8000kr så är det bara att hyra ut den för det?

OBS. Du tar en väldigt risk om du tar ut en högre hyra än vad som är tillåtet eftersom du kan bli återbetalningsskyldig för det belopp som går utanför bruksvärdet i upp till ett års tid!
????????

boupplysningen.se
Tidigare gällde att man inte fick hyra ut sin bostadsrätt för mer än ”marknadshyran för motsvarande hyreslägenhet”. Detta gäller inte längre utan är baserat på kapitalkostnader och driftskostnader.
En hyresrätt där min lägenhet ligger och i samma storlek kan man lätt ta 8000kr för, hur blir det? Det känns nästan som man straffas för att man är med i en bra förening med ordnad ekonomi. Det finns andra bostadsrättsföreningar här som tar 4000kr i avgift exklusive driftkostnader, får dom som äger en sån då ta mycket mer betalt än mig för samma typ av lght?

Du ska betala in inkomstskatter även när det gäller inkomster från uthyrning i andra hand och det redovisas som inkomst av kapital i din deklaration. Enligt Skatteverket får du göra schablonavdrag på 40 000 kronor samt ett avdrag för avgifter som du betalar in till bostadsrättsföreningen. Eventuella inkomster utöver detta skattar du med 30%.
Innebär det att om jag tar en hyra på 6000kr blir det 72 000kr om året och jag betalar 32 100kr till föreningen. 72 000 - 32 100 =39 900kr och så får jag göra avdrag på 40 000kr, innebär det att jag inte behöver betala någon inkomstskatt? Ska det deklareras ändå?
Man kan inte åka på något för att alla driftkostnader är inbakade i avgiften? T.ex. elen är det inga mätare separat på lägenheterna så vi betalar ett schablonbelopp delat på alla lägenheter, så jag har inget alternativ, det måste gå via föreningen. Så jag drar ju av mina driftkostnader också i deklarationen, kan det blir dumt att dra av det?


bostadsratterna.se
Att tänka på vid längre uthyrningar är att hyresgästen kan få besittningsskydd efter två år. Om hyresgästen får besittningsskydd kan det bli svårt för bostadsrättshavaren att flytta tillbaka till bostadsrätten då hyresgästen har möjlighet att bo kvar. Besittningsskyddet kan och bör i sådana fall avtalas bort mellan bostadsrättshavaren och hyresgästen
Jag har fått för mig att besittningsskyddet inte gäller om det är ägaren själv som ska flytta tillbaka, har jag fel? Utan att det gäller om jag vill sparka ut min hyresgäst för att hyra ut till någon annan. Är det svårt att avtala bort (det vet iofs min syrra). Tanken är nämligen att jag ska hyra ut den ända tills det är dags att köpa hus, vilket troligtvis är längre än två år bort.

Det var allt tror jag, hoppades någon orkade lästa allt. Borde det funka att hyra ut den för 6000kr i månaden? Är det något jag har missa helt? Vill inte göra något dumt misstag känner jag....

Tack på förhand.
 
Är din förening verkligen okej med att du hyr ut tillsvidare? Skriv för guds skull inte ett kontrakt på det sättet i alla fall du kan få vädliga problem med att bli av med hyresgästen då. Det är få föreningar som godkänner tillsvidare men gör dom det så är det ju bra för dig. Glöm inte bort att kolla upp människan du hyr ut till väldigt noggrannt, kreditupplysning, kolla med KFM o.s.v. Kan få väldigt tråkiga konsekvenser om det är en person som t.ex. inte betalar hyra eller vägrar att flytta när kontraktet går ut (inte så ovanligt som man kan tro). Det är väldigt svårt att få ut någon även om hyreskontraktet gått ut och denna vägrar att flytta, krävs en hel del myndighetskontakter och kontakter med KFM o.s.v. Läs gärna den här artikeln om vad du bör kolla hos en andrahandshyresgäst: http://www.hemhyra.se/riks/svart-bli-av-med-strulig-hyresgast

Angående hyran så ska det baseras på en skälig avkastning på bostadens marknadsvärde. Räntan som ska räknas är ett par procent över riksbankens referensränta. Riksbankens referensränta är idag 0%. Så säg att räntan kan beräknas till 2%. Om vi säger att din lägenhet idag är värd 1 miljon så tar du 0,02x1 miljon och delar på 12. Det ger 1667 kronor att lägga på utöver din brf-avgift till bostadsrättsföreningen att ta ut i hyra. Dock får du ju ta fram vad du har för marknadsvärde på din bostadsrätt idag och gångra med 2 procent och dela på 12 för att få fram ditt värde per månad.

Läs gärna igenom lagen om uthyrning av egen bostad också som trädde i kraft februari 2013 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20120978.HTM
 
Jag skulle skrivit ett tidsbegränsat avtal, det är i princip omöjligt att säga upp någon som hyr lägenhet med ett tillsvidarekontrakt.

Angående hyran så räknas den ut såhär: lägenhetens värde x 4%. Ta sedan den summan delat med 12 (månader) plus hyran du betalar till föreningen. I ditt fall borde det bli 1 milj x 0,04 = 40000 / 12 = 3333 + 2675 = 6008 kr/mån. (Källa: http://www.regeringen.se/contentass...2291/en-ny-lag-om-privatuthyrning-av-bostader)

Vad jag har förstått angående återbetalningsskyldig är att du enbart kan bli det om du har en hyresrätt du hyr ut i andra hand. Har du däremot en bostadsrätt kan du inte bli återbetalningsskyldig men om hyresnämnden anser att hyran är för hög kan de kräva att du ska sänka hyran, men du behöver inte betala tillbaka för tidigare hyror som hyresgästen redan betalt.
 
Senast ändrad:
Den nya lagen om uthyrning av privatbostäder gör att man kan ta den hyra någon är villig att betala samt att det inte finns någon besittningsrätt för hyresgästen.

Men, och detta är viktigt, det gäller bara den första hyresgästen efter att man själv har flyttat ut samt bara för en enda bostad.
Sedan så blir det en vanlig uthyrning med allt krångel som det innebär.
 
Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är jättedålig på att förstå vad som egentligen menas med alla konstiga termer och så, så det kanske finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig att reda ut allt. Kontraktet som skrivs är inga problem då min syster är jurist och hjälper mig, men hon var lite osäker på alla lagar och alla detaljer. Så det är alltså allt annat än kontraktet jag behöver hjälp med (fast tackar ju inte nej till tips!). Inga problem med föreningen att hyra ut i andra hand heller och tanken är att göra det tillsvidare.

Jag har en trea på 67 kvm med snorbillig avgift, 2675kr inkl. fiber, el, sopphämtning, tv-kanaler, två parekringsplatser, allt! Har inga driftkostnader utöver avgiften helt enkelt. Den ligger på 23min pendelavstånd till centrala gbg. Det är alltså en bostadsrätt jag har som jag köpte för 950kkr.

Nu till vad jag lyckats googla fram, den kursiva är mina funderingar.

hyresnamnden.se
-Den kostnadsbaserade hyran får inte vara påtagligt högre än summan av uthyrarens kapitalkostad och driftskostnad.
Jag har rörlig ränta som just nu är 1,7% och lån på ca. 800kkr. Detta ger mig en ränta på ca. 1200kr/mån och med avgiften blir det 3875kr. Jag antar att mina amorteringar hålls helt utanför detta. Så vad är påtagligt högre på 3875kr? Har jag missat någon kostnad jag ska ha med här?

Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.
Bostadsrätten är värd ca. 1 miljon och vad är en skälig årlig avkastningsränta? Har ingen aning om vad den räntan skulle vara på, 2%? Mer, mindre? Det skulle isf ge mig en ränta på 1700kr/mån istället om man räknar på det sättet. Blir då min kapitalkostnad 4375kr/mån.

jagvillhabostad.nu
Äger bostaden, så gäller både hyreslagen och lagen om uthyrning av egen bostad. Då får du hyra ut till en marknadsliknande hyra som är tänkt att hypotetiskt täcka dina kostnader för att äga bostaden. Du behöver inte betala tillbaka eventuell oskäligt hög hyra.
Marknadsliknande hyra, vad är det? Vet treor som hyrs ut för 8000kr liksom, men jag har tänkt mig min för 6000kr omöblerad. Det blir 2000kr över min kapitalkostnad, är det påtagligt högre?

Hyra ut bostadsrätt. En vanlig missuppfattning är att den som hyr ut en bostadsrätt har rätt att ta ut en hyra som täcker avgiften och kostnader för lånen. Förr gällde bruksvärdesprincipen i alla hyrda bostäder, även om det var en bostadsrätt i andrahand. Nu räknas den högsta tillåtna hyran för bostadsrätter som hyrs ut med en schablon för att få fram kapitalkostnaden. Sedan läggs driftkostnaderna på. Schablonen har ingen relation till dina verkliga lånekostnader utan du kan ha högre eller lägre lån men maxhyran är densamma.
Vet inte varför jag tog med detta, men varför är det en missuppfattning att man har rätt att ta en hyra som täcker avgiften och kostnaderna för lånet, det är väl precis det man får?

Bostadsrätt. Även om du hyr ut en bostadsrätt så kan din hyresgäst gå till hyresnämnden för att få en sänkt hyra. Hyresgästen måste däremot först ta kontakt med dig. Hyresnämnden kan, när det gäller andrahandsuthyrning av bostadsrätter, bara sänka hyran för din hyresgäst framåt i tiden. Du kan alltså inte bli återbetalningsskyldig till din hyresgäst, även om hyran varit för hög.
Då kan jag egentligen ta hur mycket jag vill i hyra utan att riskera något mer (än att den sänks)? Så om någon vill hyra den för 8000kr så är det bara att hyra ut den för det?

OBS. Du tar en väldigt risk om du tar ut en högre hyra än vad som är tillåtet eftersom du kan bli återbetalningsskyldig för det belopp som går utanför bruksvärdet i upp till ett års tid!
????????

boupplysningen.se
Tidigare gällde att man inte fick hyra ut sin bostadsrätt för mer än ”marknadshyran för motsvarande hyreslägenhet”. Detta gäller inte längre utan är baserat på kapitalkostnader och driftskostnader.
En hyresrätt där min lägenhet ligger och i samma storlek kan man lätt ta 8000kr för, hur blir det? Det känns nästan som man straffas för att man är med i en bra förening med ordnad ekonomi. Det finns andra bostadsrättsföreningar här som tar 4000kr i avgift exklusive driftkostnader, får dom som äger en sån då ta mycket mer betalt än mig för samma typ av lght?

Du ska betala in inkomstskatter även när det gäller inkomster från uthyrning i andra hand och det redovisas som inkomst av kapital i din deklaration. Enligt Skatteverket får du göra schablonavdrag på 40 000 kronor samt ett avdrag för avgifter som du betalar in till bostadsrättsföreningen. Eventuella inkomster utöver detta skattar du med 30%.
Innebär det att om jag tar en hyra på 6000kr blir det 72 000kr om året och jag betalar 32 100kr till föreningen. 72 000 - 32 100 =39 900kr och så får jag göra avdrag på 40 000kr, innebär det att jag inte behöver betala någon inkomstskatt? Ska det deklareras ändå?
Man kan inte åka på något för att alla driftkostnader är inbakade i avgiften? T.ex. elen är det inga mätare separat på lägenheterna så vi betalar ett schablonbelopp delat på alla lägenheter, så jag har inget alternativ, det måste gå via föreningen. Så jag drar ju av mina driftkostnader också i deklarationen, kan det blir dumt att dra av det?


bostadsratterna.se
Att tänka på vid längre uthyrningar är att hyresgästen kan få besittningsskydd efter två år. Om hyresgästen får besittningsskydd kan det bli svårt för bostadsrättshavaren att flytta tillbaka till bostadsrätten då hyresgästen har möjlighet att bo kvar. Besittningsskyddet kan och bör i sådana fall avtalas bort mellan bostadsrättshavaren och hyresgästen
Jag har fått för mig att besittningsskyddet inte gäller om det är ägaren själv som ska flytta tillbaka, har jag fel? Utan att det gäller om jag vill sparka ut min hyresgäst för att hyra ut till någon annan. Är det svårt att avtala bort (det vet iofs min syrra). Tanken är nämligen att jag ska hyra ut den ända tills det är dags att köpa hus, vilket troligtvis är längre än två år bort.

Det var allt tror jag, hoppades någon orkade lästa allt. Borde det funka att hyra ut den för 6000kr i månaden? Är det något jag har missa helt? Vill inte göra något dumt misstag känner jag....

Tack på förhand.
Bor du i ett inte allt för oattraktivt område hade jag nog tagit mer. 6' är inte mkt. :)
 
Tack för alla svar, mycket att tänka igenom och inte missa! Men jag har tänkt typ att hyra ut tillsvidare med 2månaders uppsägningstid och att skäl för uppsägning för min del kan t.ex. vara att jag behöver den själv. Att man skriver med i kontraktet på vilka grunder och så man får säga upp. Men annars om ni tipsar om det blir det ett tidsbegränsat kontrakt.

Men säg då att vi skriver ett år (måste ju ändå ha uppsägningstid under det året ifall jag vill flytta tillbaka), förlänger man med ett år sen då? Blir det fortfarande besittningsrätt efter 2år? Fattar inte vad skillnaden skulle vara i hur lätt det är att säga upp folk beroende på om det är visstid eller tillsvidare kontrakt...

Jag tänker i första hand hyra ut till någon jag känner, som någon skrev är 6000kr inte mycket, men då blir det till någon jag känner och jag vet sköter sig. Jag har inte på något sätt annonserat ut lägenheten utan bara pratat med några om det och jag har redan två som kan tänka sig att flytta in när som.

Angående föreningen är den rätt chill (eller lat), dom har inte så mycket åsikter (väldigt liten förening). En granne har hyrt ut i andra hand utan deras tillåtelse i flera år och dom vet om det men har inte brytt sig. Sen kan man ha blandade åsikter om det.

@Inte_Ung , du hade rätt bra och ny information för mig, källa på det? :)
 
När min son fick veta att han hade betalat hela hyran för en stor familj i flera år bara för att han hyrde uthyrningsdelen så flyttade han genast. Hans s.k vän bedyrade att han bara betalade vad uthyrningsdelen kostade.
 
När min son fick veta att han hade betalat hela hyran för en stor familj i flera år bara för att han hyrde uthyrningsdelen så flyttade han genast.
Det är ju valfritt.
I en bostadsrätt så kan det definitivt vara skäligt att uthyrningsdelen betalar för resten av lägenheten.
 
Jo jag har förstått att det fungerar så , skäligt??
Skäligt är när ägaren får rimlig avkastning på sitt kapital.
På den del av bostaden som är uthyrningsdel då.

Jag räknar ett exempel.
Dagsnotering på bostadens värde 2,1 mille.
Uthyrningsdelen = 1/3 del av bostaden = 700 000 i värde.
Ränta på det = 1750 i månaden.
Och så delen av hyran + el och viss förslitning.
 
Jag skulle skrivit ett tidsbegränsat avtal, det är i princip omöjligt att säga upp någon som hyr lägenhet med ett tillsvidarekontrakt.
Varför är det så? Besittningsrätt till exempel gäller ju inte för bostadsrätter nu? Jag tycker hela grejen är så märklig.
 
Varför är det så? Besittningsrätt till exempel gäller ju inte för bostadsrätter nu? Jag tycker hela grejen är så märklig.

Jag vet inte och jag håller med dig. Är det inte lite samma sak när man lånar ut en häst på foder i 1 år, fodervärden kan säga upp kontraktet men ägaren kan bara säga upp kontraktet om fodervärden tydligt bryter mot avtalet. Annars får man vackert vänta tills 1 år har gått...
 
Jag vet inte och jag håller med dig. Är det inte lite samma sak när man lånar ut en häst på foder i 1 år, fodervärden kan säga upp kontraktet men ägaren kan bara säga upp kontraktet om fodervärden tydligt bryter mot avtalet. Annars får man vackert vänta tills 1 år har gått...
Jag tycker det är helt galet!
 
Fast är det svårt att säga upp någon om man skriver t.ex. att kontraktet är tillsvidare med två månaders uppsägningstid och man behöver inte ange skäl för uppsägning (åt båda hållen). Jag skulle känna mig trygg att om hyresgästen kom och ville säga upp det att jag hade två månader på mig att hitta en ny. Sen för man ju alltid en dialog med den som hyr så inget lär komma som en chock (fast det vet man ju aldrig).
 
Förr i tiden var det så att man bara fick ta hyra för en bostadsrätt i andra hand vad hyresrätter i samma område kostade, oavsett vad man hade i egna kostnader. Alltså, kostade allmännyttans likadana bostäder 5000:-/månaden var det man max fick ta själv, även om bostadsrätten kostade 7000:-/månaden. Detta var ju inte alls verklighetsförankrat och folk bröt ju mot den lagen hela tiden eftersom de inte ville hyra ut med förlust. Och man ville inte ha mer att göra i hyresnämnden än man behöver så man ändrade lagen till att man får ta ut vad lägenheten kostar dig. Dessutom har det ändrats att om man hyr i andra hand kan man aldrig få tillbaka betald hyra, även om den var oskäligt hög.

Här finns en bra länk för hur man räknar ut sitt eget belopp.
http://www.regeringen.se/contentass...2291/en-ny-lag-om-privatuthyrning-av-bostader
 

Liknande trådar

Äldre Jag kommer eventuellt flytta utomlands i april-maj om allt går som det ska. Jag har en bostadsrätt som jag då tänkte hyra ut. Att man...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: niardasp
·
Äldre Har två saker jag tycker är lite oklara: 1. Uppsägningstid. Om jag hyr ut 6 månader. Så kan jag inte säga upp avtalet efter en månad...
Svar
9
· Visningar
1 381
Senast: Hjartagna
·
Äldre Jag ska ut och resa till hösten och vara borta ett halvt år. Jag har fått lov av min hyresvärd att hyra ut huset jag bor i så länge, men...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: golit
·
S
Hästmänniskan Alternativ 1: Om jag som privatperson hyr ut boxplatser till andra privatpersoner i ett stall jag och min familj äger vilka sketteregler...
Svar
2
· Visningar
8 744
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp