Hyra ut boxplats/lösdriftsplattser

ezze

Trådstartare
Hej har en gård på 9.8 ha och ska bygga stall och lösdrift.
Tipps hur många hästar tycker ni man kan ha inhyrda! Vi har 4 hästar!
Stall och ridhus ska finnas mm
 
Hej har en gård på 9.8 ha och ska bygga stall och lösdrift.
Tipps hur många hästar tycker ni man kan ha inhyrda! Vi har 4 hästar!
Stall och ridhus ska finnas mm
Vad kul! Antal hästar som ni kan hyra ut platser till beror helt på hur markerna är, är det skogshagar, åkermark, hur mycket ni kommer att satsa på att dränera och grusa. Lösdrift sliter mer på markerna än hagar som bara används halva dygnet. Skall markerna också räcka till sommarbete för alla hästarna så måste det också räknas med, skall det finnas en lösdrift eller två, skall hästarna på box gå själva, två och två eller flera. Många frågor men alla svar påverkar hur många hästar markerna räcker till. Jag har själv 10 ha och då har jag en vinterhagen på 2,5 ha, 1,5 ha där jag tar hö och två sommarbete på 3 ha vardera där de vilar vartannat år. På dessa marker har jag två hästar, då blir aldrig vinterhagen lerig och mina sommarbete förser mina hästar med gräs från april till vintern kommer i nov/dec.
 
Ska ni ta eget hö till alla hästar, eller köpa in? Vad är det för typ av mark, och vart i Sverige(?)? Tänker ni även erbjuda sommarbete på gården? En eller flera lösdrifter? Uppgrusade hagar eller gräshagar? Stora hästar eller ponnyer?

10 ha mark brukar räcka till sommarbete för mellan 10-20 hästar, eller hö för ungefär tillsvarande antal om det inte används som bete. Köper ni in foder, gör grushagar och lösdrift som mestadels är uppgrusad, har ni nog plats för minst 50-80 hästar. Så det beror helt på vad för typ av anläggning vi talar om...

Jag skulle nog räkna på hur många inhyrda ni "behöver" för att ha råd med en såpass stor investering som ridhus och ny stall. Sedan bygga så att det går lite i "pluss" de månader stallet är fullt, iom att man sällan kan räkna med att alla boxar är uthyrda året om.
 
Ska ni ta eget hö till alla hästar, eller köpa in? Vad är det för typ av mark, och vart i Sverige(?)? Tänker ni även erbjuda sommarbete på gården? En eller flera lösdrifter? Uppgrusade hagar eller gräshagar? Stora hästar eller ponnyer?

10 ha mark brukar räcka till sommarbete för mellan 10-20 hästar, eller hö för ungefär tillsvarande antal om det inte används som bete. Köper ni in foder, gör grushagar och lösdrift som mestadels är uppgrusad, har ni nog plats för minst 50-80 hästar. Så det beror helt på vad för typ av anläggning vi talar om...

Jag skulle nog räkna på hur många inhyrda ni "behöver" för att ha råd med en såpass stor investering som ridhus och ny stall. Sedan bygga så att det går lite i "pluss" de månader stallet är fullt, iom att man sällan kan räkna med att alla boxar är uthyrda året om.

50-80 hästar på 10 hektar?
Hur ska det gå till? 😳
 
50-80 hästar på 10 hektar?
Hur ska det gå till? 😳

Det är knappast omöjligt, många stora anläggningar har små, grusade hagar, inget bete osv. Då får det plats många hästar.
Kollade lite snabbt på två större anläggningar här. Den ena använder mark på 5,5 ha exklusive sommarbete. Där är ridskola med typ 15 hästar, och sen kanske runt 20-25 privata. Då är det stall, ridhus, ridbanor, parkering och hagar varav ridskolehästarnas hage är ganska stor.
Den andra anläggningen är ca 9 ha (om jag sett rätt på hagarna), 40 hästar, stooora ridbanor, ridhus, stooora parkeringar, och hagar.

Så med inget bete, köpa hö (det gör typ alla större anläggningar häromkring iallafall), väldränerade rasthagar osv går det med all säkerhet utmärkt att ha 50 hästar på 10 hektar.
 
50-80 hästar på 10 hektar?
Hur ska det gå till? 😳

Typ som @Problematisk skriver. Om man har grushagar så får man utan problem in 4-5 hästar på 1000 kvm hage (3-500 kvm för två hästar räknas som stort på de flesta ridanlägningar jag känner till.) Så låt oss säga 2 ha till hagar, 1 ha till byggnader, 1 ha till utebana och parkering, lösdrift 2-3 ha, då återstår fortfarande minst 3 ha...
 
Typ som @Problematisk skriver. Om man har grushagar så får man utan problem in 4-5 hästar på 1000 kvm hage (3-500 kvm för två hästar räknas som stort på de flesta ridanlägningar jag känner till.) Så låt oss säga 2 ha till hagar, 1 ha till byggnader, 1 ha till utebana och parkering, lösdrift 2-3 ha, då återstår fortfarande minst 3 ha...

Usch, så skulle jag aldrig vilja ha mina hästar iaf. Min granne har 15 hektar och har 25-30 hästar på det och det känns trångt ibland.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: Bee
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 840
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 814
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp