Hyra ut garageplats

BernT

Trådstartare
Får hyresvärd neka uthyrning av garageplats i andra hand? Frågade vår hyresvärd som svarade ”vi vill inte att man hyr ut garageplats i andra hand”. Men när jag googlar verkar det som att det visst kan tillåtas?
https://www.hemhyra.se/nyheter/mojligt-att-hyra-ut-garageplats-andra-hand/

Där står det dock att hyresvärden ska godkänna och det vill de ju inte, och att man då får vända sig till Hyresnämnden. Kostar det något att vända sig dit? Har lust att göra det, betalar nästan 1500/mån för platsen så hade tänkt hyra ut helst för hela avgiften men hade nöjt mig med halva också.
 
Är det inte lättare att säga upp platsen istället?
Inte om det bara är tillfälligt man inte behöver platsen. Om man säger upp platsen har man ingen plats sedan när man behöver en igen måste ställa sig i kö, de köerna har ibland väldigt lång väntetid så då håller man gärna hårt i platsen man har.
Att hyra ut platsen i andra hand innebär ju att man fortfarande har en plats, men att någon annan kan bruka den medans man inte använder den. Man kan alltså ta tillbaka den "när som helst" :)
 
Får hyresvärd neka uthyrning av garageplats i andra hand? Frågade vår hyresvärd som svarade ”vi vill inte att man hyr ut garageplats i andra hand”. Men när jag googlar verkar det som att det visst kan tillåtas?
https://www.hemhyra.se/nyheter/mojligt-att-hyra-ut-garageplats-andra-hand/

Där står det dock att hyresvärden ska godkänna och det vill de ju inte, och att man då får vända sig till Hyresnämnden. Kostar det något att vända sig dit? Har lust att göra det, betalar nästan 1500/mån för platsen så hade tänkt hyra ut helst för hela avgiften men hade nöjt mig med halva också.

Självklart KAN de godkänna det, men som hyresvärd hade jag inte gjort det utan att vara tvungen.

Till att börja med: har du giltigt skäl? ("Giltiga skäl kan till exempel vara ålder, sjukdom, studier på annan ort eller tillfälligt arbete.")

Annars tror jag det är föga lönsamt att driva ärendet till Hyresnämnden. Hyresnämnden tar ingen ansökningsavgift men du får självklart stå för egna advokatkostnader om du behöver hjälp.
 
Senast ändrad:
Är det inte lättare att säga upp platsen istället?

Men, du tror inte vi tänkt på det? På riktigt? Vi vill ju ha platsen om typ ett år. Men kommer troligtvis säga upp den nu ändå eftersom vi kommer hunnit flytta lagom tills vi ska köpa ny bil.
 
Det finns kanske kö till garageplatser hos hyresvärden.... då skall ju e boende i huset ha första tjing.... Jag skulle blir riktigt arg om jag hörde att grannen hyr ut garage i andra hand när jag skulle behöva ett....

Det finns ingen kö. Det har jag såklart kollat 🙄
 
Vad är då problemet med att säga upp den? Sannolikheten att det om 1 år kommer vara lång kö är väl då inte så jättestor.

Fast det vet man ju inte? Och då står vi där med en bil vi inte kan parkera annat än 2 timmar i taget på gatan. Lapplisorna är flitiga här så att gå upp varannan timme varje natt för att parkera om är ju inte hållbart.
 
Fast det vet man ju inte? Och då står vi där med en bil vi inte kan parkera annat än 2 timmar i taget på gatan. Lapplisorna är flitiga här så att gå upp varannan timme varje natt för att parkera om är ju inte hållbart.

Men behåll garageplatsen då och betala för den så slipper du oroa dig över det. Jag förstår att hyresvärden inte vill tillåta andrahandsuthyrning.
 
Men behåll garageplatsen då och betala för den så slipper du oroa dig över det. Jag förstår att hyresvärden inte vill tillåta andrahandsuthyrning.

Fast jag vill inte betala 1500/mån för inget. Dessutom är vår plats tom nu och andra har börjat snål-parkera på min plats som jag betalar för. Isåfall får hyresvärden spärra av den alt tillåta att jag gör det själv.

Jag förstår faktiskt inte varför man inte tillåter uthyrning av en plats i ett garage. Det är ett stort flerbilsgarage så inget privat.
 
Fast jag vill inte betala 1500/mån för inget. Dessutom är vår plats tom nu och andra har börjat snål-parkera på min plats som jag betalar för. Isåfall får hyresvärden spärra av den alt tillåta att jag gör det själv.

Jag förstår faktiskt inte varför man inte tillåter uthyrning av en plats i ett garage. Det är ett stort flerbilsgarage så inget privat.
Är det många "utomstående" som hyr i garaget eller är det bara hyresvärdens egna bostadshyresgäster?
 
Är det många "utomstående" som hyr i garaget eller är det bara hyresvärdens egna bostadshyresgäster?

Bara egna, hyres- och bostadsrätter, 50 lägenheter totalt kanske. Man måste ha tagg för att komma in. Vilket irriterar mig ännu mer att någon av grannarna är den som snålparkerar på min parkering.
 
Vad är då problemet med att säga upp den? Sannolikheten att det om 1 år kommer vara lång kö är väl då inte så jättestor.
Saker kan ändras fort, det räcker ju att tre personer helt plötsligt skaffar sig bil, och därmed också vill ha parkering till sin bil. I så fall måste ju tre personer flytta därifrån alternativt säga upp sin parkering, vilket kan ta tid.
Mormor och morfar, som bodde i Göteborgs kommun (alltså inte centrum) fick vänta typ 2 år på att få sin parkering, så det är nog inte bara att ställa sig i kön och tro att man kan få en parkering inom typ 2 månader.

Edit: Att parkera på gatan är ju inte så praktiskt heller, om vi säger att en av grannarna ska ha någon form av tillställning, så är ju risken rätt stor att gatans parkeringar blir fulla och då har man helt plötsligt ingen plats att stå på alls. Eller om man bor mer centralt så är det många som bara ska in och göra ärenden i stan, då kan man få åka runt ett bra tag för att hitta en parkering.
 
Senast ändrad:
Om det nu är ett taggat garage så kan det väl bli lite av en ansvars och säkerhetsfråga att släppa in folk där. Blir en lite annan ansvarssituation och man tänker väl i slutändan att om det nu inte är kö till platserna så kan väl personen bara ordna sin egna plats?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 054
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp