Hyra ut garageplats

Jag blir förvånad över att du inte får.
Jag är från Malmö och där hyrs det ut rätt friskt i andra hand. Jag vet ju däremot inte om de frågat om godkänt från värden innan.
 
Jag blir förvånad över att du inte får.
Jag är från Malmö och där hyrs det ut rätt friskt i andra hand. Jag vet ju däremot inte om de frågat om godkänt från värden innan.

Funderade på om jag skulle hyra ut ändå. Antar att jag blir av med garageplatsen om de kommer på en och det är väl tråkigt.
 
Ja hyra ut den för en tredjedel eller halva priset går säkert. För hela kostnaden, inte en chans.
Men du hyr ju platsen till full kostnad? Och de andra grannarna som också hyr garageplats betalar ju full avgift för dem? Varför skulle inte hyresvärden kunna hitta en ny hyresgäst till den här garageplatsen?

Ja, du tycker att det är fånigt.
Men nu är detta vad som gäller och du kan välja att fortsätta hyra din garageplats om du vill vara säker på att ha tillgång till den, eller säga upp avtalet.
 
Funderade på om jag skulle hyra ut ändå. Antar att jag blir av med garageplatsen om de kommer på en och det är väl tråkigt.
Med tanke på att du tycks ha kontaktat hyrsevärden och frågat, så är nog sannolikheten rätt stor att de upptäcker om det plötsligt står en bil parkerad på din plats. Och sannolikheten att de då tar reda på om det är din bil är nog också rätt stor.

Är det ingen som har berättat för dig att det är fult att luras?
 
Jag kan bara svara allmänt också. Vi har stora problem med att det vistas obehöriga personer i just garage. Vi jobbar ganska hårt med ökad säkerhet i just denna typ av utrymmen. Vi sätter övervakningskameror, förstärker belysning, sätter in elektroniska lås, sätter in ljudstörare. Några av våra garage är kända tillhåll för öppen narkotikahandel, gängkriminalitet och slagsmål.

Att hålla koll på alla som har tillåtelse att vistas i denna typ av utrymmen är en pärs. Att dessutom ha koll på alla som inte får vistas där är ännu trickigare. GDPR gjorde inte livet enklare heller.

Mvh Miks
 
Men om man hyr en garageplats för 18 k om året, det finns ingen kö, och så nekas man att hyra ut den i andra hand tycker jag är riktigt dåligt. 18 k är sjukt mycket pengar även om man har råd med det.
 
Funderade på om jag skulle hyra ut ändå. Antar att jag blir av med garageplatsen om de kommer på en och det är väl tråkigt.
Är du säker på att det är det värsta som kan hända, att ni blir av med bara garageplatsen? Vad säger hyresavtalet för lägenheten?

Jag tänker att hyresvärden kan ha flera bevekelsegrunder för att neka andrahandsuthyrning, och de flesta har redan diskuterats i tråden. Att man vill känna till så långt möjligt vilka som rör sig i garaget. Att man vill fördela platserna utifrån eventuell kötid. Eller att man helt enkelt vill undvika att det skapas en fristående och dold marknad för deras garageplatser (eller förrådsplatser eller lägenheter).
Att det inte finns någon kö låter konstigt tycker jag, då finns väl rimligen ingen efterfrågan på andrahandshyra heller.
 
Med tanke på att du tycks ha kontaktat hyrsevärden och frågat, så är nog sannolikheten rätt stor att de upptäcker om det plötsligt står en bil parkerad på din plats. Och sannolikheten att de då tar reda på om det är din bil är nog också rätt stor.

Är det ingen som har berättat för dig att det är fult att luras?

Du missade att det stod funderADE dvs i dåtid? Seriöst 🙄🙄

För övrigt kan det ju lika gärna stå en bil där plötsligt för att jag har hyrt en eller lånat eller köpt en. Dvs det säger inget.
 
Men om man hyr en garageplats för 18 k om året, det finns ingen kö, och så nekas man att hyra ut den i andra hand tycker jag är riktigt dåligt. 18 k är sjukt mycket pengar även om man har råd med det.
Bara för att det inte finns kö betyder det ju inte att platsen inte går att hyra ut.

Det finns för lite fördelar för hyresvärden att tillåta en andrahandsuthyrning. Vi tar hellre en hyresförlust än tillåter en andrahandsuthyrning.

Potentiellt sett så är det dessutom inte svårt för oss som hyresvärd att hitta en ny hyresgäst om platsen är så pass attraktiv att den nu har en månadskostnad på 1500kr.

Mvh Miks
 
Är du säker på att det är det värsta som kan hända, att ni blir av med bara garageplatsen? Vad säger hyresavtalet för lägenheten?

Jag tänker att hyresvärden kan ha flera bevekelsegrunder för att neka andrahandsuthyrning, och de flesta har redan diskuterats i tråden. Att man vill känna till så långt möjligt vilka som rör sig i garaget. Att man vill fördela platserna utifrån eventuell kötid. Eller att man helt enkelt vill undvika att det skapas en fristående och dold marknad för deras garageplatser (eller förrådsplatser eller lägenheter).
Att det inte finns någon kö låter konstigt tycker jag, då finns väl rimligen ingen efterfrågan på andrahandshyra heller.

Det är två separata avtal. Och som sagt funderADE, det är dåtid.
 
Men om man hyr en garageplats för 18 k om året, det finns ingen kö, och så nekas man att hyra ut den i andra hand tycker jag är riktigt dåligt. 18 k är sjukt mycket pengar även om man har råd med det.
Men det hjälper ju inte att tycka det? Hon har frågat hyresvärden och fått nej, inte mer att göra. Om det det inte är värt lite advokatkostnader för att få bråka med hyresvärden.
 
Bara för att det inte finns kö betyder det ju inte att platsen inte går att hyra ut.

Det finns för lite fördelar för hyresvärden att tillåta en andrahandsuthyrning. Vi tar hellre en hyresförlust än tillåter en andrahandsuthyrning.

Potentiellt sett så är det dessutom inte svårt för oss som hyresvärd att hitta en ny hyresgäst om platsen är så pass attraktiv att den nu har en månadskostnad på 1500kr.

Mvh Miks

Fast det är ju ingen som vill betala 1500. Det är ingen kö. Alla i husen tycker det är för dyrt. Vi har gått ihop en hel hög för att få det sänkt (lol, går såklart inte). Andra hus i området har typ halva priset.
 
Och ändå är alla platser uthyrda.

Ja för vi har inget val. Men vår blir ju tom nu och det finns ingen som vill ha den = genererar noll. Men fick de iaf till att spärra av min plats nu när den är tom + att om någon tjuvparkerar på den får jag ringa bärgare och väktare på hyresvärds bekostnad (japp har det skriftligt). Så det var ju bra iaf. Känns som en okej lösning.
 
Ja för vi har inget val. Men vår blir ju tom nu och det finns ingen som vill ha den = genererar noll. Men fick de iaf till att spärra av min plats nu när den är tom + att om någon tjuvparkerar på den får jag ringa bärgare och väktare på hyresvärds bekostnad (japp har det skriftligt). Så det var ju bra iaf. Känns som en okej lösning.
Låter logiskt. Det är ju du som hyr platsen. Om du nyttjar den eller inte gör för hyresvärden det samma. Självklart ska obehöriga bilar lappas eller forslas bort. Bra gjort av hyresvärden. Seriöst hanterat.

Mvh Miks
 
Låter logiskt. Det är ju du som hyr platsen. Om du nyttjar den eller inte gör för hyresvärden det samma. Självklart ska obehöriga bilar lappas eller forslas bort. Bra gjort av hyresvärden. Seriöst hanterat.

Mvh Miks

Ja det kändes som en bra lösning under uppsägningstid/om vi behåller den. Lättast och billigast är ju att bara spärra av den dock. Typ lämna en betongsugga mitt i. Då får ju ingen bil plats. Iofs lite bökigt släpa ner kanske.
 
Bara för att det inte finns kö betyder det ju inte att platsen inte går att hyra ut.

Det finns för lite fördelar för hyresvärden att tillåta en andrahandsuthyrning. Vi tar hellre en hyresförlust än tillåter en andrahandsuthyrning.

Potentiellt sett så är det dessutom inte svårt för oss som hyresvärd att hitta en ny hyresgäst om platsen är så pass attraktiv att den nu har en månadskostnad på 1500kr.

Mvh Miks
Jag förstår det. Men samtidigt så tycker jag att nekar man så öppnar man upp för att det hyrs ut i andra hand utom kontroll. I Malmö är det extremt vanligt.

@BernT Om det inte är en kö nu, så hur stor är chansen att det är lång kö när ni sedan skaffar en bil igen? Tänker att de med bilgaraget borde ha en uppskattning på hur lång kötid där finns.
 
Ja det kändes som en bra lösning under uppsägningstid/om vi behåller den. Lättast och billigast är ju att bara spärra av den dock. Typ lämna en betongsugga mitt i. Då får ju ingen bil plats. Iofs lite bökigt släpa ner kanske.

Fast under tiden du hyr platsen får du ju nyttja den. Hyresvärden ska ju strunta i om du under några dagar lånar en väns/släktings bil och parkerar den på din parkering. Du kanske hyr en bil några dagar eller får besök av någon (som stannar några enstaka dagar eller kanske bara någon timme) som har sin bil med sig. Så länge du betalar för platsen ska du kunna utnyttja den om du vill. Så länge platsen inte är knuten till en viss bil.
 
Fast under tiden du hyr platsen får du ju nyttja den. Hyresvärden ska ju strunta i om du under några dagar lånar en väns/släktings bil och parkerar den på din parkering. Du kanske hyr en bil några dagar eller får besök av någon (som stannar några enstaka dagar eller kanske bara någon timme) som har sin bil med sig. Så länge du betalar för platsen ska du kunna utnyttja den om du vill. Så länge platsen inte är knuten till en viss bil.

Jo jag vet, men den står ju tom mer eller mindre 24/7 nu. Och då passar folk på att tjuvparkera. Så måste spärra av den på ngt sätt. Det gör mig inget om ngn granne frågar innan om de får låna den, men att bara ta för sig stör mig.
 
Bara egna, hyres- och bostadsrätter, 50 lägenheter totalt kanske. Man måste ha tagg för att komma in. Vilket irriterar mig ännu mer att någon av grannarna är den som snålparkerar på min parkering.
Men då är det ju inte så konstigt att hyresvärden inte vill ha in andrahandshyresgäster. Jag jobbar som fastighetsförvaltare och hyr inte ut till externa personer i garaget som jag har hand om. Detta är p g a säkerheten; vi vill inte att "kreti och pleti" ska springa i garaget. Våra bostadshyresgäster uppskattar detta väldigt mycket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 052
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp