Hyra ut häst!

M

Maria_Bjorkman

Hej,
Jag ska hyra ut mitt 9-åriga varmblod till en tjej som annonserat på annonsdirekt. Har aldrig gjort detta förut och skull vara tacksam för lite råd och tips. Är det nån som har nåt sorts kontrakt för detta (justerar gärna i befintiligt om det finns), vad ska jag tänka på?
Alla tips, trix och råd emottages tacksamt!!!
 
Sv: Hyra ut häst!

det är bra att vet. bes. hästen innan den lämnas. även vet. bes. hästen när den ska hem igen. om det blir några skador på hästen så är det bra att ha dokumenterat att man lämnat frisk häst (och att den återvänder i samma skick)

för in allt ni kommer överens om i kontraktet. även utrustning du låter följa med hästen så utförligt som möjligt. vem som ska stå för dit och hem transport. vem som ska bet. försäkringen (bör vara du som står kvar på försäkringen så du vet att hästen är försäkrad.)
 
Sv: Hyra ut häst!

Hej hej!
Jag vill inte skrämma dig, men du bör vara väldigt noga med var/vem du lämnar ut din häst till, åk dit och kolla stallet och förvissa dig om att tjejen har kunskpaper som krävs, och åk dit regelbundet... och var noga med kontraktet och veterinärbesiktning!
Var själv tvungen att avliva min häst pga en brud som förstörde min häst på mkt kort tid... Det är inte alltid som det kan verka........
Va uppmärksam bara så kommer det gå bra! Som tur är, är inte alla lika hemska som hon som hade min häst...
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hyra ut häst!

Negativt tips 2: Se till att du har en plan i händelse av att du plötsligt tvingas ta hem hästen igen. Har du t.ex. någon bekant med eget stall som kan hysa in hästen om det krisar?
 
Sv: Hyra ut häst!

Precis vad jag skulle skriva !!!
Åk och titta vart hästen ska vara !!

Kolla de andra hästarna i Stallet också !
Kolla Hagarna, stängsel m.m

Hej från Hambo
 
Sv: Hyra ut häst!

Nu får du så mycket negativa svar så jag känner att jag måste peppa dig lite :angel:

Självklart är det alltid en risk att låna ut sin häst, men det finns massor med bra fodervärdar också. Jag har lånat ut häst på foder flera gånger, och tagit egna foderhästar, och så länge kommunikationen mellan fodervärd-hästägare är bra så har det alltid gått helt problemfritt! Viktigt med bra kontrakt och att man pratar igenom allt, men det kan i många fall vara en mycket bra lösning att lämna ut hästen på foder! :bow:

Självklart finns det skräckexempel, men det finns det väl inom alla områden?

Lycka till med hästen och fodervärden!

Ullis
 
Sv: Hyra ut häst!

Skriv ett ordentligt kontrakt, det är mitt råd
jag har precis lämnat iväg min häst o blev nog ett 3 sidor långt kontrakt.
har haft alltför många dåliga fodervärdar,
se till att få ner ALLT på papper, inget som bara tas muntligt
åk dit och kolla, prata med folket där.
ska hon rida lektioner så be att få nummer till tränare osv.

bara man gör allt grundligt och ordentligt så bruka de lösa sej bra.
men gör inget förhastat
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: warg
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 441
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 125
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp