Hyra ut i andra hand

Iser

Trådstartare
Jag ska ut och resa till hösten och vara borta ett halvt år. Jag har fått lov av min hyresvärd att hyra ut huset jag bor i så länge, men med det kravet att jag fortfarande är ansvarig gentemot honom.

Nu undrar jag lite hur jag ska gå till väga för att allt ska bli rätt. Hjälpa mig gärna med lite tips om vad jag ska tänka på, både när det gäller mot min hyresvärd och den kommande hyresgästen.

Jag kommer att hyra ut huset möblerat och undrar bland annat om jag kan lägga på en slant uppe på den vanliga hyran, för att täcks slitage och användning av mina saker?

Finns det någon särskild försäkring man bör ha?

Var hittar man färdiga kontrakt för uthyrning i andra hand?

Finns säkert många fler frågor - berätta gärna om era erfarenheter!
Tack:)
 
Sv: Hyra ut i andra hand

Du hittar kontrakt i en bokhandel. Låt betalningen gå via dig och ditt konto för att vara säker på att hyran blir betald i rätt tid. Jag vet inte hur mycket du får lägga på för slitage av möbler, men gooogla så hittar du säkert! Och det som är dig extra kärt kan du ju alltid plocka undan innan.
Referenser är alltid bra att ha, men jag har faktiskt hyrt ut min bostadsrätt till ett par enbart grundat på att jag fick en bra uppfatning om paret, yngre människor som inte hade någon referens från tidigare hyresvärdar eftersom de båda flyttade hemifrån. Men man kan ju kolla så de har jobb och hur de sköter sig där.
 
Sv: Hyra ut i andra hand

Tack för svar! Menar du att det kan finnas något bestämt belopp, man får lägga på?
 

Liknande trådar

Hemmet Eftersom hyresmarknaden är helt hopplös funderar vi på att köpa en lägenhet och hyra ut åt vår dotter, då vi är väldigt trångbodda. Där...
2
Svar
30
· Visningar
2 775
Senast: Lobelia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 815
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 246
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Får hyresvärd neka uthyrning av garageplats i andra hand? Frågade vår hyresvärd som svarade ”vi vill inte att man hyr ut garageplats i...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 856
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp