Hyra ut stall till eget företag?

Sitter lite i din sits. Förr drev jag företaget aktivt med träningar, tillridningshästar och stallplatser. Numera på hobbynivå. När jag skalade ner så försvann det vinstdrivande syftet och då får jag heller inte dra av några kostnader enligt skatteverket. Numera icke vinstdrivande mer åt kollektivhållet. Bilr det pengar över blir det ny flis på ridbanan eller så. Håller med om att det är komplicerat.
Ja jag förstår om man har en inhyrning exempelvis för obetydande pengar och inte har andra intäkter på sin fastighet. Men det är ju lätt att det blir 30.000 i omsättning eller mer om du har 2 inhyrningar. Men det vanligaste med att hyra ut är nog ändå i det flesta fall att få inkomster. Det krävs inte att du gör vinst för att det skall räknas som verksamhet, det enda är ju vinstsyftet. Du kan ju välja att investera alla pengar på gården varje år ex. så man hamnar +- 0 varje år. Du kan ju snurrar runt en halv miljon men det står för drift för näringsdelen och investeringar, som ny flis till ridbanan, staket, dränera hagarna, grusa stallplan, nytt ridunderlag mm mm och vips gör du minusresultat varje år. Det är helt ok och Det är många som ser till att återinvestera så mkt som möjligt för att inte skatta bort allt för mkt ist ☺️ Menar du att Skatteverket sagt att du inte får dra av kostnader? Har du intäkter under 30’ totalt sett på er gård inkl gårdsstöd och bidrag? Det är inte en jordbruksfastighet du har?
 
Har du intäkter under 30’ totalt sett på er gård inkl gårdsstöd och bidrag? Det är inte en jordbruksfastighet du har?

Gårdsstödet ligger väl på ett par tusen, 2500:-?, och kräver minst fyra ha.
Om man ligger under fyra ha eller inte har så många hektar mer än så - som rätt många hästgårdar skulle jag säga - ger det inga 30'+.
 
Gårdsstödet ligger väl på ett par tusen, 2500:-?, och kräver minst fyra ha.
Om man ligger under fyra ha eller inte har så många hektar mer än så - som rätt många hästgårdar skulle jag säga - ger det inga 30'+.
Ja men precis. Men en gård kan ju ge många olika möjligheter till intäkter och det är ju en samlad bild av alla intäkter. Uthyrning av byggnader, turism, skog, foder, olika Skötselbidrag och gårdsstöd etc Men visst finns det många som inte inbringar något alls givetvis. ☺️
 
Ja jag förstår om man har en inhyrning exempelvis för obetydande pengar och inte har andra intäkter på sin fastighet. Men det är ju lätt att det blir 30.000 i omsättning eller mer om du har 2 inhyrningar. Men det vanligaste med att hyra ut är nog ändå i det flesta fall att få inkomster. Det krävs inte att du gör vinst för att det skall räknas som verksamhet, det enda är ju vinstsyftet. Du kan ju välja att investera alla pengar på gården varje år ex. så man hamnar +- 0 varje år. Du kan ju snurrar runt en halv miljon men det står för drift för näringsdelen och investeringar, som ny flis till ridbanan, staket, dränera hagarna, grusa stallplan, nytt ridunderlag mm mm och vips gör du minusresultat varje år. Det är helt ok och Det är många som ser till att återinvestera så mkt som möjligt för att inte skatta bort allt för mkt ist ☺ Menar du att Skatteverket sagt att du inte får dra av kostnader? Har du intäkter under 30’ totalt sett på er gård inkl gårdsstöd och bidrag? Det är inte en jordbruksfastighet du har?
Jag vet inte riktigt hur du räknar, men att väldigt småskaligt hyra ut box är ingen guldgruva. De stora stalllen kan säkert få lite ekonomi i det ffa i storstadsområdena, men i en kommun utanför mindre stad på landet? Tveksamt. Det är inte heller mitt syfte.
Inga gårdsstöd/bidrag här då vi har för lite egen betemark (jodå det är jordbruksfastighet). Vi har lite arrenderad mark men då antalet träd/yta är för många så rök även det stödet för många år sedan (och vi hade heller inga 30 tkr). Jag tror att min sits är vanlig.
Inkomst av hobbyverksamhet har inget med omsättning att göra, och när de direkta kostnaderna är avdragna (foder, reparationer i stall och hagar mm) så är det inget över. Oftast ett minusresultat, vilket i sig är ok för mig då jag gillar sällskap i stallet och någon att rida med.
 
Jag vet inte riktigt hur du räknar, men att väldigt småskaligt hyra ut box är ingen guldgruva. De stora stalllen kan säkert få lite ekonomi i det ffa i storstadsområdena, men i en kommun utanför mindre stad på landet? Tveksamt. Det är inte heller mitt syfte.
Inga gårdsstöd/bidrag här då vi har för lite egen betemark (jodå det är jordbruksfastighet). Vi har lite arrenderad mark men då antalet träd/yta är för många så rök även det stödet för många år sedan (och vi hade heller inga 30 tkr). Jag tror att min sits är vanlig.
Inkomst av hobbyverksamhet har inget med omsättning att göra, och när de direkta kostnaderna är avdragna (foder, reparationer i stall och hagar mm) så är det inget över. Oftast ett minusresultat, vilket i sig är ok för mig då jag gillar sällskap i stallet och någon att rida med.
Hej jag har aldrig sagt att det är en guldgruva! Tvärtom! Jag är väl medveten om de små marginalerna. Jag har hyrt ut platser och haft moms i mina från 1 inhyrningen då jag har en jordbruksfastighet, självklart var det riktigt dålig affärsidé då så mycket går bort i moms och allt jobb det innebar och kostnader det medförde att ha inhyrda i högre slitage, för låg prissättning till vad hö och spån kostade mig, att kunna ta betalt för vad det egentligen borde kosta är ju svårare om andra hyr ut utan moms. Det är ju jättesvårt att konkurrera emot. Så därför har jag valt att mina boxar står tomma istället :)
 
Jag vet inte riktigt hur du räknar, men att väldigt småskaligt hyra ut box är ingen guldgruva. De stora stalllen kan säkert få lite ekonomi i det ffa i storstadsområdena, men i en kommun utanför mindre stad på landet? Tveksamt. Det är inte heller mitt syfte.
Inga gårdsstöd/bidrag här då vi har för lite egen betemark (jodå det är jordbruksfastighet). Vi har lite arrenderad mark men då antalet träd/yta är för många så rök även det stödet för många år sedan (och vi hade heller inga 30 tkr). Jag tror att min sits är vanlig.
Inkomst av hobbyverksamhet har inget med omsättning att göra, och när de direkta kostnaderna är avdragna (foder, reparationer i stall och hagar mm) så är det inget över. Oftast ett minusresultat, vilket i sig är ok för mig då jag gillar sällskap i stallet och någon att rida med.
här kan du läsa ett resultat av ett domslut! Det ansågs inte som näringsverksamhet inkomstskattemässigt men ändå som ekonomisk verksamhet mervärdesskattemässigt. Då uthyrning av stallplatser är en regelbunden intäkt. Enligt mervärdesskattedirektivet är det för övrigt aktivitetens karaktär och inte syftet eller resultatet som är relevant vid bedömningen om verksamheten ska anses som ekonomisk verksamhet. Detta framgick också av domarna

Ursäkta långt inlägg klistrat in det väsentliga från

3.1.4 Hobby-ekonomiskverksamhet
I två av rättsfallen kom kammarrätten fram till att verksamheten skulle klassificeras som hobby och inte näringsverksamhet inkomstskattemässigt,
men som ekonomisk verksamhet
mervärdesskattemässigt
Det första rättsfallet handlade om en man som drev hästverksamhet på sin
123
.
sambos fastighet med inackordering och
ridläger, drev mannen genom att han genom avtal hyrde två hästar och fem stallplatser av sin sambo. Sambon tog hand om den dagliga skötseln av hästarna. Frågan blev först och främst om avtalet skulle bedömas som giltigt eller som ett skenavtal. När domstolen gjort den bedömningen fördes därefter en diskussion om hästverksamheten skulle bedömas som hobby eller näringsverksamhet respektive ekonomisk verksamhet. Både dåvarande länsrätt124 och kammarrätt kom fram till att avtalet skulle ses som giltigt och därefter att verksamheten skulle ses som hobby inkomstskattemässigt, men som ekonomisk verksamhet mervärdesskattemässigt. Kammarrätten skrev inga egna domskäl utan hänvisade till dåvarande länsrättens dom där det framgick att domstolen ansåg att hästverksamheten inte drevs med vinstsyfte och därmed inte kunde klassificeras som en näringsverksamhet. I den samlade bedömningen tog domstolen hänsyn till att intäkterna inte hade täckt kostnaderna (intäkterna från sambon enligt avtalet), mannen inte hade varit beroende av verksamheten för sin försörjning och att verksamheten inte hade varit i ett uppstartsskede. I domstolens argumentation för att verksamheten med uthyrning av tre stallplatser och intäkter från ridläger skulle klassificeras som ekonomisk verksamhet stod att ”även om verksamheten är ringa, tas till intäkt för att hans syfte med den förhyrda egendomen är att fortlöpande vinna intäkter. Hyresavtalet med NN får därför anses utgöra del i ekonomisk verksamhet i det sjätte direktivets mening. Verksamheten är därmed också att se som yrkesmässig.”125 Någon utförligare motivering fanns inte, men innan denna motivering hänvisade domstolen till att Skatteverket i sin skrivelse om hästrelaterad verksamhet126 hade angett att ekonomisk verksamhet bland annat föreligger vid varaktig inackordering av hästar samt varaktig ridutbildning där hästarna använts för att fortlöpande generera intäkter. Här kan du läsa mer om ekonomisk verksamhet och att man inte behöver ha en näringsverksamhet Enligt IL för det. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/362279.html?date=2017-06-21
 
Jag vet inte riktigt hur du räknar, men att väldigt småskaligt hyra ut box är ingen guldgruva. De stora stalllen kan säkert få lite ekonomi i det ffa i storstadsområdena, men i en kommun utanför mindre stad på landet? Tveksamt. Det är inte heller mitt syfte.
Inga gårdsstöd/bidrag här då vi har för lite egen betemark (jodå det är jordbruksfastighet). Vi har lite arrenderad mark men då antalet träd/yta är för många så rök även det stödet för många år sedan (och vi hade heller inga 30 tkr). Jag tror att min sits är vanlig.
Inkomst av hobbyverksamhet har inget med omsättning att göra, och när de direkta kostnaderna är avdragna (foder, reparationer i stall och hagar mm) så är det inget över. Oftast ett minusresultat, vilket i sig är ok för mig då jag gillar sällskap i stallet och någon att rida med.
Så även om du driver hobbyverksamhet skall man betala moms på stallplatsuthyrning om man omsätter (totalt sett om man har blandverksamhet) över 30.000kr gör du inte det, så är det ingen moms som hobbyverksamhet. Så i ditt fall som det låter så verkar det som att du är undantagen moms eftersom du omsätter mindre än 30.000 🤗 detta finns även att läsa i boken Hästverksamhet - praktisk handbok för dig med hästverksamhet
Men många kommer upp till dessa 30.000 på uthyrning från 2 stallplatser... en del redan vid 1 det beror ju på vad du har för hyra ☺

Mervärdesskatt vid hobbyverksamhet
Den som har en skattepliktig omsättning av varor eller tjänster är skyldig att redovisa mervärdesskatt. Se Skatteverkets ställningstagande om begreppen beskattningsbar person och ekonomisk verksamhet.


Kort om hobbyverksamhet
. Säljer du varor eller tjänster fortlöpande ska du betala moms. Du behöver inte bokföra men kvitton och liknande som styrker inkomster och utgifter måste sparas https://driva-eget.se/nyheter/skatt/skatta-ratt-for-din-hobbyverksamhet/
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 712
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 508
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 569
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 002
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp