Hyresgäster - vad ska jag göra?

Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Sen ska dom ringa dig om något felar inte ringa efter folk själva och inte skaffa material själva elelr göra någonting överhuvudtaget utan att prata med dig först. Dom hyr, äger inte då kan man inte göra som man själv vill.
Man kan ju tycka det.
Men jag har fått räkningar på sådant som hyresgästerna beställt i mitt namn.
Även om jag sade nej när hyresgästerna frågade.
Det var litet svårt att få stopp på det där.
Jag fick ett telefonabonnemang flyttat till annan operatör och litet annat att ta hand om innan jag lyckades.

Dessa hyresgäster är kvar och jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag skall göra med dem.
Hyran kommer in klockrent varje månad och huset är välskött.
Ibland så kanske man måste vara nöjd med det?
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Räntan är inte kopplad till uthyrarens faktiska kostnader utan är en uppskattad kostnad för att ha kapitalet bundet i bostaden.

Hm, nu ska vi se om jag tänker rätt här. Lånet är på 530 000kr men liknande bostäder i området ligger kring 750 000kr. Så om bostaden är värd 750 000kr så gångar man den med några procent över reporäntan; 750 000 * 0,04 = 30 000. Sedan delar man med antalet månader under 1år; 30 000 / 12 = 2500kr.

Har pratat med rörmockaren och han kunde inte minnas något om någon hydroforpress. Dessutom så hade de bara gjort det som stod i offerten och på fakturan. Han sa, precis som mormor sa senare, att där borde vara garanti kvar på den gamla om det inte är så att den precis har gått ut. Men han skulle mycket troligt ha kommit ihåg om mannen hade farit iväg och skaffat en ny. Dessutom så skulle den ha hållt för rätt så mycket tryck..
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Men du skall ju inte bara ha betalt för räntan.
Om kontraktet hade varit skrivet efter 1 februari 2013 så hade du kunnat räkna ihop dina kostnader och lägga på för underhåll.
Men nu så är det inte så.
Det spelar dock antagligen ingen roll för dig med den prisklassen på hus.

Du skall ta en hyra som är skälig enligt bruksvärdesprincipen.
Då så jämför du med hyror för bostäder i samma område om det finns.
Annars så får man gissa.
Jag gissar på 5000:- i kallhyra.
Minst.

Dra till med 6000:-/månad i kallhyra, det värsta som kan hända är att hyresnämnden sänker det.

För övrigt så tror jag att de bara försöker att lura dig.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Är det tillåtet att göra så?

Jag hyr och skulle aldrig få för mig att göra något sådant. Dock är det enkelt för mig att bara felanmäla hos mitt hyresbolag så kommer dom och fixar det inom ett par dagar max som standard.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Syrenen tog de bort eftersom de tyckte att den var rutten. Krusbärsbuskarna och gullregnet har jag ingen aning om varför de sågade ner. De om att fråga om lov innan.

Vännen har inget fast jobb (vad jag vet i dagsläget i alla fall) så henne är jag mer kluven till. Men jag tror att hon nog flyttar med föräldrarna.

kräv att dom planterar tillbaka et dom har tagit bort. Sen hade jag kastat ut dom
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Är det tillåtet att göra så?
Nej det är absolut inte tillåtet att göra så.
Men jag kan inte bestämma mig riktigt för hur jag skall hantera det.

Dock är det enkelt för mig att bara felanmäla hos mitt hyresbolag så kommer dom och fixar det inom ett par dagar max som standard.

De hade fått felet åtgärdat inom ett par dagar.
Men de kunde inte vänta ens i någon timme.
Så de tog saken i egna händer och jag fick en stor räkning där halva summan var jouravgift.

Jag har spärrat dem hos samtliga mina leverantörer.
Om någon annan blir lurad så får de ta den kostnaden själva.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Ne det lär vara svårt när hyran alltid kommer in i tid kan jag tänka mig.

Får man fråga vad det handlade om som bara lärade fixas på en gång och inte kunnde vänta enligt dom?
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Stopp i avloppet.
Hela ut från huset.
Men de hade tillgång till ett annat hus bredvid med både kök och badrum så jag tyckte att de kunde vänta till en vardag då det inte skulle bli så dyrt.
Det tyckte inte hyresgästerna.

Om de inte hade haft tillgång till något annat badrum så hade jag hållit med dem.
Jag var också litet imponerad över att de hade lyckats att få ut en slamspolning på under 2 timmar på Påskafton.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Dax att du skaffar dig en ryggrad. För din egen skull. Hårt men sant.Vill du hyra ut, måste du ha ryggrad. Annars är det bättre att låta bli uthyrningsbiten.

"Jag har funderat igenom upplägget och jag känner att vi står så långt ifrån varandra att det är bättre att vi säger upp kontraktet och ni flyttar till något ni verkligen känner är rätt. För jag känner att det här är inte rätt, varken ni eller jag är nöjda. Tråkigt, men så är det. Jag förutsätter att ni planterar tillbaka det ni förstört och återställer innan ni avflyttar"
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Det andra huset fick de dessutom ha helt för sig själva, då det var min övernattningsbostad som var ledig över helgen.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Jag försöker att köra Slime-varianten i stället.
Hal och svårfångad.
Men det är svårt att inte ta illa vid sig rent personligt ändå.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Det där är väl urkundsförfalskning och skall polisanmälas.
Det är för din skull så du inte blir skyldig för något de har ställt till med.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Det där är väl urkundsförfalskning och skall polisanmälas.

Det polisanmäldes och klassades som egenmäktigt förfarande, men förundersökningen lades ner då jag hade kunnat strunta i att betala då beställaren alltid är betalningsansvarig.
Men jag har betalat den räkningen, för jag vill inte att min fastighet skall få rykte om sig att man inte får betalt om man gör jobb där.

Företaget som spolade avloppet har ändrat sina rutiner efter denna händelse.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Jo, vi har pratat i familjen om det och är överens om en sak i alla fall. Det blir för mycket att ha hyresgäster som gör som de själva vill i så pass stor utsträckning och de lär inte ändra på sig.

Mer än så har det inte hänt. Skönt att sambon och våra familjer stöttar mej i beslutet.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

hm.. med den nya lagstiftningen , så om du säljer den aktuella bostaden till ngn du kan lita på.
denne säger upp hyresgästerna enligt föreskrifterna. men ger dem möjlighet att hyra i andra hand.

då kan ni ju höja hyran rätt saftigt, dvs den nye ägaren har ju rätt att både få in marknadshyran + kostnaderna för kapital, säg 10%
även om 30% försvinner så blir det väl en bra hyreshöjning ändå?
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Men för TS så spelar det nog ingen roll.
Jag tror att bruksvärdesprincipen ger en högre hyra där och den kan man alltid använda.
Även i efterhand.
Man begär villkorsändring och så när hyresgästerna vägrar så går man till hyresnämnden.
Hyresnämnden sätter skälig hyra utifrån bruksvärdet och så har hyresgästerna bara två val - betala eller flytta.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

KL

*jag bara känner -drar en lättnadens suck- att det var så rätt att sälja och slippa hyra ut*
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 184
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 197
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp