Hyreshöjning!

Y

yodi

är det någon som vet hur offta en hyresvärd får lov att höja hyra, hur lång tid som måste gå mellan höjningarna och med hur många procent dom får lov att höja med?

vi fick höjd hyra i april med 12,5% men vi fick inte besked om det förren i maj då det dök upp en lap om att hyran hade höjts sedan första april samt att ökningen för april och maj skulle lägas på junis hyra.

i dag så hade dom satt up en ny lap om att dom låg i förhandlingar om att höja hyran från första januari.

kan dom göra så? för tänker dom höja hyran med 12% var 8 månad så har jag snart inte råd att bo kvar :confused:
 
Är du inte med i hyresgästföreningen så rekomenderar jag det. De hjälper dig i sådana här fall.
Har för mig att de måste meddela höjninngar tre månader innan. Så att man skall kunna välja att säga upp sin lägenhet om man inte är nöjd med den nya höjningen.
 
Jo, det är så som AnetteJT säger att hyresvärden måste avisera om hyreshöjning tre månader i förväg.
Vår förra hyresvärd satte en lapp på vår dörr om att hyran skulle höjas f.o.m april, det var då bara två veckor tills hyran skulle betalas. Dessutom höjde han med 400:- och vi hade redan ganska hög hyra. Då gickjag upp och lade en lapp utan för hans dörr där jag skrev att man måste avisera tremånader innan så att jag kommande månad betalar den vanliga hyran.
(Han bodde i lägenhetn ovanför oss, det var bara två lägenheter i huset) Så när jag och sambon pratat i hop oss lite mer och kom fram till att hyran blev för hög så sa vi upp oss och flyttade innan hyran hann höjas.

Sen vet jag inte hur det är om man får höja hyran flera gånger om året men kolla med hyresgästföreningen, det finns säkert bestämmelser om det.

I vår nuvarande lägenhet har vi också fått höjning men det var bara med ca 60:- så då är det ju inte så mycket att bry sig om.
 
Det beror på varför hyran höjs.

Helt vanlig hyreshöjning måste aviseras 3 månader innan höjning.

Men, och DETTA går inte att förhandla bort. Höjning som kan hänföras till ökade enegikostnader, kostnader för VA eller sopor, de kan man lägga på f.o.m. när kostnaden ökade. Så om det plötsligt blir en höjning av elen eller fjärrvärmen, så kan hyresvärden lägga på den kostnaden direkt. Och antagligen även efteråt.

Och alla vet ju att elen och oljan har gått upp mycket just nu.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 712
Senast: Manji
·
Ekonomi & Juridik Finns det någon regel eller praxis om hur långt i förväg man ska meddela en höjning av stallhyran? Vi fick strax innan jul höra att...
Svar
11
· Visningar
3 663
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 517
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp