Hyreskontrakt och uppsägning innan inflytt

cherie

Trådstartare
Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt.

Jag och sambon ska precis skriva under ett avtal för en hyresrätt här i stan. I kontraktet är inflytt satt till 1 mars 2020.

Jag och sambon hoppas att nu under november lyckas sälja vår bostadsrätt till ett okej pris. Om vi INTE lyckas få lägenheten såld, är dock planen att bo kvar här och säga upp hyreskontraktet.

Visst har jag förstått det rätt att, om vi säger upp hyreskontraktet innan 1 december, så behöver vi ej betala någon hyra eller andra avgifter för lägenheten? Vill gärna vara säker på att det är såhär, då hyran är dyr för lägenheten och då jag tror det är ganska liten chans att vi får väl bostadsrätt såld. Har därför ingen lust att skriva på nåt om vi riskerar att behöva betala någon månadshyra trots uppsägning.

Det står också i kontraktet att hyran utgör per oktober månad 2019 xxxx kr. Men det är bara för att specificera vad hyran är just nu, det innebär väl inte att vi behöver betala nåt innan vi flyttat in? 🤔
 
Har ni tre månaders uppsägningstid och säger upp lägenheten tre månader innan (dvs innan 1 december i ert fall) så behöver ni inte betala något. Bostadsbolaget kanske blir sura och börjar orera om att ni får betala för uppsägningstiden men det är fel, säger ni upp innan den 1 december så ska ni inte betala något utan det är eran rättighet att göra det. Ni betalar med all sannolikhet hyran i förskott så hyran för mars månad ska betalas senast den siste februari. Ni ska alltså inte betala något nu.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 290
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 415
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 321
Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 790
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp