Hyreskontrakt uppstallningstallning/bete

polly p

Trådstartare
Hej!
Ni som är inackorderade eller har inackorderingar..
Har funderingar kring både prissättning och formulering..
Jag har2 st inackorderingar.
Dom har varit hos mig sedan förra våren/sommaren. Trevliga och skötsamma.

Tycker dock det är lite svårt att formulera avtal mm. Samt vara tydlig med förpliktelser eller saker jag vill/förväntar mig få lite hjälp med.
Hyran är satt till 700kr mån + spån 200kr . Vi har gården som jordbruksfastighet och har moms på hyran.
Sommarbete och då endast Juni-Aug 350kr oavsett om man vill släppa tidigare eller låta gå ute längre.
Är ovanstående fel?
Jag tycker ju det ändå är juste iom att stall och sadelförvaring finns att tillgå även om hästarna går ute dygnet runt men blev lite missförstånd förra året då dom trodde det gällde så länge hästarna gick på bete..

Stallet är nyrenoverat och har bra miljö.
padock finns inom rimligt skrittavstånd.
In och utsläpp delar vi på.
Samt inköp av grovfoder men det är vi som hyresvärdar som hämtar och kör in mm så den delningen blir inte helt rättvis då det tar en del tid.

Ev till hösten att vi också står för grovfoder men känns ju som vi måste våga plussa på lite för hanteringen?
Kan man kräva/förvänta sig att få hjälp att städa/mocka hagar mm?
Skura ur box vid betessläpp samt uppsägning?
 

Bifogade filer

  • 20200301_103511.jpg
    20200301_103511.jpg
    158,5 KB · Visningar: 72
Självklart 🤗jag har aldrig varit med om att stall ägaren tömmer hyresgästernas boxar när hästarna släpps på bete :)
Jag har varit med om att stallet tömdes ett par månader på sommaren och då rengjordes grundligt. Under den perioden fanns det alltid några boxar tillgängliga, men de var inte personliga. Självklart var hyran lägre då än under resten av året när man hade sin egen box. Minns inte om det var tvång att ha hästarna på bete eller om det var möjligt för vissa att stå kvar inne.
 
I de stall jag stått i så har man fått mocka hagar själv, skura boxen inför sommaren och om man flyttar. Och i senaste stallet så var det samma hyra året runt.

Hö köpte jag av stallägaren och vad hon köpte det för det vet jag inte utan hon sätte ju upp ett eget pris och det är självklart att man ska ta extra för jobbet med höt annars får man fixa eget tycker jag
 
Jag är nog en ganska snäll hyresvärd men då är det ändå rimliga krav jag kan ha?
Att jag vill att box töms å ev skuras är för att jag vill måla i och fixa lite slitage..
Tre månaders reducerat pris är rimligt för mig och här. Dom har ju givetvis tillgång till sina boxar mm då vi ställer in dag tid för värme å knott men..
Tackar för input.
Vi har ju ett jättebra samarbete med in/utsläpp mm. Sen blir det ju mer slitage och lite trångt/grejer..
Men vettiga och trevliga!
 
Jag hade ställt högre krav för den blygsamma prislappen! Och minst lagt på nedan krav..

• hage skall mockas en gång i veckan, minst.
• box skall tömmas ur och städas/tvättas ur senast en vecka efter betessläpp
• två heldagar varje sommar förväntas hyresgästerna finnas på plats för ”fixardag”
Ex. måla, laga staket osv
• vara behjälpliga och köra in grovfoder
• personen som har insläpp har ansvar för att se över att alla hagar är hela
• personen som har utsläpp har ansvar för att se till att det finns fräscht vatten i hagar
• en dag gemensam vår/höststädning, sopa av spindelväv, tvätta fönster osv

Ska ni stå för grovfodret så behöver ni ha en maxgiva, exempelvis ”12kg hösilage ingår per dag, extra mängd går att köpa till. Hyran kan komma att justeras med en månads notis beroende på tillgång och aktuellt dagspris”

Skriv också in att hyran justeras varje år i t ex juli när årets höpriser kommit.
Hur mycket spån får de för 200:- i månaden? Det låter jättebilligt i mina öron..
 
Hej!
Ni som är inackorderade eller har inackorderingar..
Har funderingar kring både prissättning och formulering..
Jag har2 st inackorderingar.
Dom har varit hos mig sedan förra våren/sommaren. Trevliga och skötsamma.

Tycker dock det är lite svårt att formulera avtal mm. Samt vara tydlig med förpliktelser eller saker jag vill/förväntar mig få lite hjälp med.
Hyran är satt till 700kr mån + spån 200kr . Vi har gården som jordbruksfastighet och har moms på hyran.
Sommarbete och då endast Juni-Aug 350kr oavsett om man vill släppa tidigare eller låta gå ute längre.
Är ovanstående fel?
Jag tycker ju det ändå är juste iom att stall och sadelförvaring finns att tillgå även om hästarna går ute dygnet runt men blev lite missförstånd förra året då dom trodde det gällde så länge hästarna gick på bete..

Stallet är nyrenoverat och har bra miljö.
padock finns inom rimligt skrittavstånd.
In och utsläpp delar vi på.
Samt inköp av grovfoder men det är vi som hyresvärdar som hämtar och kör in mm så den delningen blir inte helt rättvis då det tar en del tid.

Ev till hösten att vi också står för grovfoder men känns ju som vi måste våga plussa på lite för hanteringen?
Kan man kräva/förvänta sig att få hjälp att städa/mocka hagar mm?
Skura ur box vid betessläpp samt uppsägning?
Fint stall!

Att hyresgästen hjälper till med att mocka hagar och skurar boxen både en gång på sommaren och vid uppsägning ser jag som självklarheter! Även att man ingår på någon form av rullande städschema, samt hjälper till vid fasta städdagar höst och vår och hjälper till om det behöver stolpas sjukhagar eller dylikt.

Jag har bara stått i stall där man sänker hyra max en månad på sommaren. Då har också precis all service utgått och man har inte ens varit garanterad tillgång till box osv. Jag har också stått i stall där hyran är oförändrad trots att servicen uteblir (ja, inte jättejuste - men jag har ju valt det ändå så då får jag köpa läget). Vatten i hagen, mockning i hage, alla eventuella fodringar har man själv fått ta hand om då. Så jag tycker er låga prislapp är otroligt generös och skulle definitivt formulera att det gäller fasta datum oavsett vad man väljer att göra med sin häst.
 
När vi haft inackorderingar har de fått tömma och tvätta sina boxar på sommaren, mocka ur hagen ordentligt vår och höst och vid flytt (vi har rätt stora hagar). Är det någon som inte mockar ur hagen eller städar ut boxen ordentligt vid flytt så tar vi 500kr i kallhyra tills detta är gjort, har dock bara varit med om det en gång.
Vi tar även samma pris året runt. Hö- och spånkostnaden slår vi ut på tolv månader då vi tycker det är enklast i stället för att det ska bli något tjafs i fall att någon vill ha inne hästen av någon anledning även på sommaren, tex för insekter, skador mm.
Vi har alltså ett pris och där ingår hö, strö, in- och utsläpp och bete. I det priset har vi lagt på det vi tycker är rimligt för hantering av foder och strö.

Nu har vi inga hyresgäster då jag ledsnat på det. Är mer jobb med det än vad man får tillbaka.

Ang avtal så är min erfarenhet att allt måste stå med. Och det ska tydligt stå vem som ansvarat för vad och vad som ingår i hyran. Jag har ändrat mitt avtal flera gånger men ändå så är det alltid något som jag missat att ta med.
 
Jag hade ställt högre krav för den blygsamma prislappen! Och minst lagt på nedan krav..

• hage skall mockas en gång i veckan, minst.
• box skall tömmas ur och städas/tvättas ur senast en vecka efter betessläpp
• två heldagar varje sommar förväntas hyresgästerna finnas på plats för ”fixardag”
Ex. måla, laga staket osv
• vara behjälpliga och köra in grovfoder
• personen som har insläpp har ansvar för att se över att alla hagar är hela
• personen som har utsläpp har ansvar för att se till att det finns fräscht vatten i hagar
• en dag gemensam vår/höststädning, sopa av spindelväv, tvätta fönster osv

Ska ni stå för grovfodret så behöver ni ha en maxgiva, exempelvis ”12kg hösilage ingår per dag, extra mängd går att köpa till. Hyran kan komma att justeras med en månads notis beroende på tillgång och aktuellt dagspris”

Skriv också in att hyran justeras varje år i t ex juli när årets höpriser kommit.
Hur mycket spån får de för 200:- i månaden? Det låter jättebilligt i mina öron..
Dom får fritt med strö men slösar inte. Hö delar vi lika och har gga lika hästar. Fri tillgång hage.
Tyvärr är det jättemycket matjord i hagen så det har inte varit så lätt för någon av oss denna vinter utan vi kommer nog ev harva eller något. Men finns två andra som behöver mockas å där ska jag se till att vi hjälps åt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 577
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp