Hyreskontrakt uppstallningstallning/bete

Hej!
Ni som är inackorderade eller har inackorderingar..
Har funderingar kring både prissättning och formulering..
Jag har2 st inackorderingar.
Dom har varit hos mig sedan förra våren/sommaren. Trevliga och skötsamma.

Tycker dock det är lite svårt att formulera avtal mm. Samt vara tydlig med förpliktelser eller saker jag vill/förväntar mig få lite hjälp med.
Hyran är satt till 700kr mån + spån 200kr . Vi har gården som jordbruksfastighet och har moms på hyran.
Sommarbete och då endast Juni-Aug 350kr oavsett om man vill släppa tidigare eller låta gå ute längre.
Är ovanstående fel?
Jag tycker ju det ändå är juste iom att stall och sadelförvaring finns att tillgå även om hästarna går ute dygnet runt men blev lite missförstånd förra året då dom trodde det gällde så länge hästarna gick på bete..

Stallet är nyrenoverat och har bra miljö.
padock finns inom rimligt skrittavstånd.
In och utsläpp delar vi på.
Samt inköp av grovfoder men det är vi som hyresvärdar som hämtar och kör in mm så den delningen blir inte helt rättvis då det tar en del tid.

Ev till hösten att vi också står för grovfoder men känns ju som vi måste våga plussa på lite för hanteringen?
Kan man kräva/förvänta sig att få hjälp att städa/mocka hagar mm?
Skura ur box vid betessläpp samt uppsägning?

Hyr du ut platser för att ha sällskap i stallet? Sjukt billigt iaf😳
Jag tycker du borde ta mer betalt samt ställa lite krav på hjälp med att de mockar sin hage (borde vara självklart) för att hålla parasitrycket nere. När jag hyrde bilplatser så var det också krav på att man hjälpte till att tömma sina boxar och städs stallet samt tvätta och måla. Inget konstigt tycker jag. Snarare konstigt om du skulle behöva göra det själv..
Likadant vid utflytt så städar man och tvättar av efter sig..Trodde detta var standard 😅
 
Hyr du ut platser för att ha sällskap i stallet? Sjukt billigt iaf😳
Jag tycker du borde ta mer betalt samt ställa lite krav på hjälp med att de mockar sin hage (borde vara självklart) för att hålla parasitrycket nere. När jag hyrde bilplatser så var det också krav på att man hjälpte till att tömma sina boxar och städs stallet samt tvätta och måla. Inget konstigt tycker jag. Snarare konstigt om du skulle behöva göra det själv..
Likadant vid utflytt så städar man och tvättar av efter sig..Trodde detta var standard 😅

Både som sällskap och lite avlastning in och utsläpp och vid resor.
Är folk jag känner och tanken var en kortsiktig lösning under ett år då den ena har köpt gård men tror att de blir kvar nästa år också.
Har drf inte haft något skrivet därutav men tänker formulera ihop något😊!
 
Hej!
Ni som är inackorderade eller har inackorderingar..
Har funderingar kring både prissättning och formulering..
Jag har2 st inackorderingar.
Dom har varit hos mig sedan förra våren/sommaren. Trevliga och skötsamma.

Tycker dock det är lite svårt att formulera avtal mm. Samt vara tydlig med förpliktelser eller saker jag vill/förväntar mig få lite hjälp med.
Hyran är satt till 700kr mån + spån 200kr . Vi har gården som jordbruksfastighet och har moms på hyran.
Sommarbete och då endast Juni-Aug 350kr oavsett om man vill släppa tidigare eller låta gå ute längre.
Är ovanstående fel?
Jag tycker ju det ändå är juste iom att stall och sadelförvaring finns att tillgå även om hästarna går ute dygnet runt men blev lite missförstånd förra året då dom trodde det gällde så länge hästarna gick på bete..

Stallet är nyrenoverat och har bra miljö.
padock finns inom rimligt skrittavstånd.
In och utsläpp delar vi på.
Samt inköp av grovfoder men det är vi som hyresvärdar som hämtar och kör in mm så den delningen blir inte helt rättvis då det tar en del tid.

Ev till hösten att vi också står för grovfoder men känns ju som vi måste våga plussa på lite för hanteringen?
Kan man kräva/förvänta sig att få hjälp att städa/mocka hagar mm?
Skura ur box vid betessläpp samt uppsägning?
Där jag hade min häst sista perioden var det krav på att städa boxen innan hästen släpptes på bete, samt mocka hagen regelbundet och skulle man flytta helt var hagen tvungen att mockas helt, likaså när det var dags för bete.
 
Där jag hade min häst sista perioden var det krav på att städa boxen innan hästen släpptes på bete, samt mocka hagen regelbundet och skulle man flytta helt var hagen tvungen att mockas helt, likaså när det var dags för bete.
Jag har alltid trott att detta är det vanliga sålänge man inte har helinkordering. Men där ser man vad snälla stallägaren som finns där ute och sköter sånt helt privat :)
 
Dom får fritt med strö men slösar inte. Hö delar vi lika och har gga lika hästar. Fri tillgång hage.
Tyvärr är det jättemycket matjord i hagen så det har inte varit så lätt för någon av oss denna vinter utan vi kommer nog ev harva eller något. Men finns två andra som behöver mockas å där ska jag se till att vi hjälps åt.
200 kr för fritt med spån är jättebilligt. Eller gör dom av med väldigt lite? Själv brukar jag göra av med en bal i veckan.
 
Jag har alltid trott att detta är det vanliga sålänge man inte har helinkordering. Men där ser man vad snälla stallägaren som finns där ute och sköter sånt helt privat :)
Jag hade min häst på helinackordering men vi skulle själva städa boxarna, visst man kunde få personalen att göra det men då kostade det extra, tror inte de hade någon liknande tjänst för hagen.
De som stod på samma anläggning men inte på helinackordering hade samma krav på sig (städa box och mocka hage).
När jag skriver städa boxen menar jag att tömma den och sen rengöra den noga, inte vardagsmockning ifall någon skulle tolka fel. Bäst å förtydliga. 😅
 
Jag hade min häst på helinackordering men vi skulle själva städa boxarna, visst man kunde få personalen att göra det men då kostade det extra, tror inte de hade någon liknande tjänst för hagen.
De som stod på samma anläggning men inte på helinackordering hade samma krav på sig (städa box och mocka hage).
När jag skriver städa boxen menar jag att tömma den och sen rengöra den noga, inte vardagsmockning ifall någon skulle tolka fel. Bäst å förtydliga. 😅
Vi verkar alla ha olika erfarenheter 😅
 
Vi verkar alla ha olika erfarenheter 😅
Just där jag stod var det noga med att städa boxarna innan betet då de använde alla boxarna till ett stort meeting/tävling med andra hästar uppstallde i boxarna. Det skulle tvättas med virkon. Jag vet jag undrade många gånger om de tvättade lika noggrannt som vi gjorde innan betet, efteråt också, då spånet osv de använt på tävlingarna låg kvar i boxarna osv.
 
Både som sällskap och lite avlastning in och utsläpp och vid resor.
Är folk jag känner och tanken var en kortsiktig lösning under ett år då den ena har köpt gård men tror att de blir kvar nästa år också.
Har drf inte haft något skrivet därutav men tänker formulera ihop något😊!

Jag hade varit tydlig i kontraktet, men inte med priser etc. Jag hade hänvisat till separat uppsättning stallregler (som kan ändras oberoende av kontraktet) och separat prislista (där du kan lägga in vissa tjänster om du märker att det inte fungerar som det ska).

I avtalet hade jag formulera under vilka tider hästarna förväntas gå på bete (så folket vet när det är gräs och inte), hur stallhanteringen ser ut under sommarmånaderna (vad man ska hjälpa till med, i vilken utsträckning). I övrigt hänvisat till stallregler (mocka hagar, fyll på vatten, kratta gården etc).

I prislistan hade jag angett också tjänster som t ex om en inte vill delta i boxrengöring inför målning (sommarstädning), om en inte vill mocka hage etc.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 571
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp