Hyresvärd som hatar hundar

Isolfur

Trådstartare
Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg.
Long story kind of short:

I början av året så fick vi (min mamma) kontrakt på en lägenhet. Mamma var tydlig med att vi har två stora hundar, en som ska bo här permanent och en som kommer flytta med mig så snart som möjligt när jag får tag på egen lägenhet. Detta var inga problem, de äääälskar hundar och erbjöd sig till och med att gå ut med dom. (tills de insåg att "stor hund" inte är liten söt fluffig vovve antar jag, för det har aldrig mer kommit på tal). Kontraktet skrevs och det var inga konstigheter där, nämndes inget om hundar i kontraktet.

Vid några tillfällen har jag passat @Wenniz vovvar. Jag tror att det är sammanlagt fyra tillfällen, två gånger från sen kväll till tidig morgon, en gång ca 1h på dagen, och så idag, från 10 i morse tills i em. När hundarna är inne så ligger dom knäpptysta i soffan eller i sina bäddar.

Första gången jag passade hundarna så hörde jag att någon ropade på mig från en balkong när vi skulle ut på promenad. Då var det hyresvärden som undrade "hur många hundar vi egentligen har" och att fler än en hund är helt oacceptabelt. Jag svarade att det var min kompis hundar som jag hade passat EN natt, och att jag skulle gå och lämna dom nu direkt. Fick som svar att "ja det hoppas jag verkligen, hoppas att jag kan lita på det".

Några veckor senare så knackade det på dörren och där stod hyresvärden. Skulle snacka om tvättmaskinen. Passade på att klargöra att hon är rädd att området ska tro att vi bedriver hundpensionat och vill säkra sig om att jag talar sanning och att vi verkligen bara har en hund. Förklarar ännu än gång, att vi har TVÅ hundar, vilket hon har vetat sedan innan vi flyttade in. Och att det kommer vara EN hund här permanent. Att de två andra hundarna som var här för några veckor sedan var min kompis hundar som jag passade EN NATT.

Efter detta ringde min mamma upp hyresvärden och förklarade läget. Det var inga konstigheter och allt var frid och fröjd.

Idag så kom kompisens hundar hit vid 10. För en halvtimma sen gick jag ut och rastade alla hundar, och ser hur någon person står och stirrar på oss. Går vidare och när vi kommer upp i trapphuset så hör jag hyresvärdens röst. Där står hon och skäller ut min LILLEBROR över att vi har för många hundar.
Så jag drar hela jäkla ramsan igen. Hon har tre stora problem med alla hundar:

1. Dom sliter på trägolven. (Jag förklarar att våra hundar har extremt kortklippta klor som inte tar i golvet alls. Och inomhus så ligger hundarna och vilar, sover, eller tuggar på ben.)
2. Dom sliter på heltäckningsmattan på övervåningen. (Jag förklarar att våra hundar aldrig är på övervåningen eftersom att dom tycker att trappen är för brant/hal, och inte vågar gå uppför den.)
3. Hon där rädd att området ska tro att vi har hunddagis. (Här orkar jag inte ens diskutera längre utan säger att hon nog är den enda i området som tycker att DET är ett problem. Till och med hundrädda personen i huset bredvid blir glad när han möter oss ute, så länge vi håller oss på avstånd.)

Inget av detta får henne att ändra sig för detta är deras regel som dom har haft i alla år. Jag frågar om det står något om det i kontraktet men det gör det som sagt inte. Hon hävdar muntligt avtal, men det som sagts innan kontraktet skrevs var aldrig om någon regel, utan bara att det inte var några problem med våra hundar.

Våra hundar är lugna, knäpptysta. Har korta klor. Är alltid kopplade utomhus och i trapphuset. Får inte kissa på husväggen eller precis utanför huset. Vi plockar alltid upp skit. Det värsta vi ställer till med är nog att Valpen plockar hem pinnar från promenaderna ibland, som vi lägger utanför uppfarten.
Hyresgästen hotar med att mitt beteende förstör för min mamma. Hon vill att jag ska ut.

Jag förstår såklart att den enklaste vägen är att inte vara hundvakt på hemmaplan mer, och det kan jag stå ut med. Men jag går inte med på att jag eller min mamma ska bli vräkta av detta. Jag har förhoppningsvis en egen lägenhet på g, men kommer ändå vara i behov av att mamma kan ha min hund hos sig när jag jobbar.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Svårt fall - vad ni har för rättigheter är inte alltid vad som är bäst för "husfriden" Det låter lite som ni hyr av en privat uthyrare eller är det ett hyreshus?
 
Svårt fall - vad ni har för rättigheter är inte alltid vad som är bäst för "husfriden" Det låter lite som ni hyr av en privat uthyrare eller är det ett hyreshus?
Det är ett litet privat fastighetsbolag, så hyreshus gissar jag? Dom äger flera fastigheter.
 
Från lawline.se(frågan gäller en katt specifikt men svaret gäller husdjur):

Regler angående hyresrätter finns i 12 kap. Jordabalken (1970:994), JB. För att ett förbud mot husdjur i lägenheten ska vara giltigt krävs att lägenheten är speciellt anpassad för allergiker eller att det finns andra sakliga skäl, se 12 kap. 42 § åttonde punkten JB. För skador som djuret (eller du) orsakar blir du skadeståndsskyldig, men det är en självklarhet. Det är givetvis viktigt att inte katten stör grannar eller skräpar ned.

Ett husdjursförbud i ett hyresavtal, utan sakliga skäl, är alltså inte giltigt. Skulle din hyresvärd försöka vräka dig eller liknande är det mycket sannolikt att hyresnämnden i ett senare skede dömer till din fördel.

- See more at: http://lawline.se/answers/far-hyresvard-forbjuda-husdjur#sthash.9kkkGyK7.dpuf
 
Från lawline.se(frågan gäller en katt specifikt men svaret gäller husdjur):

Regler angående hyresrätter finns i 12 kap. Jordabalken (1970:994), JB. För att ett förbud mot husdjur i lägenheten ska vara giltigt krävs att lägenheten är speciellt anpassad för allergiker eller att det finns andra sakliga skäl, se 12 kap. 42 § åttonde punkten JB. För skador som djuret (eller du) orsakar blir du skadeståndsskyldig, men det är en självklarhet. Det är givetvis viktigt att inte katten stör grannar eller skräpar ned.

Ett husdjursförbud i ett hyresavtal, utan sakliga skäl, är alltså inte giltigt. Skulle din hyresvärd försöka vräka dig eller liknande är det mycket sannolikt att hyresnämnden i ett senare skede dömer till din fördel.

- See more at: http://lawline.se/answers/far-hyresvard-forbjuda-husdjur#sthash.9kkkGyK7.dpuf
Tack så mycket! :up:
 
Men jag går inte med på att jag eller min mamma ska bli vräkta av detta.
Det finns ingen möjlighet till det - alls.
Skador i bostaden är inte heller något problem förrän ni flyttar och en annan hyresgäst skall ha bostaden.
I det läget så kan ni bli ersättningsskyldiga för onormal förslitning.
Det finns ingen möjlighet att förbjuda hundar i en bostad om det inte är allergihus.
Och definitivt inte reglera antalet hundar.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 274
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 152
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Arbetsintervju
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp