Hyror och boende

Galant

Trådstartare
Det här med hyror är väl alltid aktuellt men nu mer än någonsin. Hur tänker ni om det? Hur stor andel av lönen är ni beredda att betala för att bo? Finns det gränser för hur mycket en hyreslägenhet får kosta i absoluta pengar? Hur ser ni på den bostadsbrist som finns och vad är botemedlet?
 
Jag kan inte betala hur dyrt som helst
Min maxgräns är nog runt 8000
Men då måste internet ingå.
Jag bor dock på en ort med goda möjligheter att få en lägenhet.
 
Vi bor hyfsat billigt trots att vi bor på gård. Vi är två personer som delar och hyr ut en stuga på gården som bidrar men ungefär en tredjedel av våra fasta avgifter. Sen lägger vi absolut en del pengar på renovering, men det mesta är "frivilligt", inget vi måste göra för att kunna bo.
 
Halva min inkomst lägger jag på hyran. Vill inte ha någon höjning, fick en liten höjning för några år sedan och har inte fått efter det, hyresvärden har lite att arbeta med om han känner för att höja min hyra, så jag är nöjd som det är. Hade gärna bott i en annan lägenhet med bättre planerat kök, på första våningen eller med hiss, och som inte är en bastu jämt och ständigt. Men det är ju trots allt bostadsbrist här så jag känner att jag nog blir här några år till tills det bara är jag kvar och då inte har behov av en så stor lägenhet. Om jag egentligen orkar eller har råd att flytta då, det får tiden utvisa.

Jag tycker det är sorgligt med bostadsbrist och att hyror ska vara så höga, tror att lösningen är att bygga mer hyresrätter till normalt folk- även fattiga behöver bo.

Där jag bor byggs lite nya lägenheter. Hyresrätter. Jag har svårt att förstå varför kommunen inte bygger fler hyresrätter här.
 
Min lön varierar men i snitt lägger jag ca 40% på hyran. Jag skulle inte kunna betala mycket mer och ändå gå runt. Många nyproduktioner är orimligt dyra och det som behövs är fler billiga lägenheter. Exakt hur vi ska lösa det är väl frågan men tror inte på marknadshyror, jag skulle antagligen inte kunna bo kvar då i alla fall.
 
Bor i Stockholm och det är ju galet lång kö (30 år eller sisådär) så man får ju vända sig till privata hyresvärdar om man behöver något tillfälligt. Jag hyrde i ca 9 månader nyligen (fick dock hjälp med hyran) och antagligen gick lite mindre än 2/3 av lönen till hyran (då hade jag lyckats med en minskning pga en förändring i boendet) :crazy: råkade få se den nya annonsen och hooo boy, det nya priset var i princip hela min lön efter skatt om jag minns rätt 😱

Jag kan bo mycket billigare om jag köper en lägenhet istället, vilket kan låta märkligt med tanke på vilka som behöver hyresrätter.
 
Lägger strax under 2/3 delar av min inkomst på boende, en hyreslägenhet, och då bor jag billigt för att vara den här stan. Hade inte kunnat betala mer utan det här är redan för mycket. Men ja, hyrorna höjs ju varje år..
Förhoppningsvis förändras min situation så jag har mer pengar över efter hyran då jag hoppas på att slippa vara sjukskriven snart.
Jag är dock på riktigt rädd för att hyrorna ska stiga och jag ska bli hemlös. Har en hel del katastroftankar om det. Så jag är rädd för marknadshyror.
 
Jag bor redan i oreglerad marknad (UK) och tro mig, det loser INTE bostadsbristen.

Jag lagger 22% av lonen pa hyran, 26% inklusive rakningar (internet, varme, vatten, el och kommunalskatt).

MEN. Jag delar en trea (tva rum med vardagsrum) med en annan tjej, jag ar hyfsat valbetald och jag har medvetet valt ett billigt boende - hade latt kunnat lagga en extra 5-8% pa hyran.

Hade jag velat bo ensam i en tvaa hade det i runda slangar dubblat min hyreskostnad.
 
Botemedlet ar val statlig/kommunal styrning och medveten planering for att bygga mer hyresratter, att bygga tatare och att bygga till en rimlig standard, som racker for vanliga manniskor.
Problemet vi har har har ar att allt som byggs ar lyxbostader, da de har hogst marginalvinst, och inte bara vanliga lagenheter som funkar for vanligt folk
 
Jag har bott så att hälften av min inkomst gick till hyra, då hyrde jag i andra hand och levde på CSN. Idag går ca 1/4 av min inkomst till regelrätt boende, dvs amortering, el och andra såna kostnader men det är då delat 50/50 med min sambo. Vi har dock kommit överens om att inte bo dyrare än att en av oss ensam kan ro runt boendet om det skulle behövas och det går med den kostnaden och den lönen vi har nu. Sjukdom, separation, arbetslöshet osv kan ju innebära att den ena plötsligt står där ensam med en lön som ska räcka till allt och att då behöva sälja huset för att den ena blir långtidssjukskriven eller vi separerar är inte så roligt. Om jag ensam ska kunna klara mig känner jag att max 50% av lönen får gå till boende. Idealiskt vill jag helst inte att mer än 1/3 av lönen går till boende om jag dessutom ska kunna ha ett sparande vid sidan om och behålla min bil som är nödvändig för att jag ska kunna ta mig till och från jobbet där jag bor idag.

Jag tror att en del av lösningen är att bygga fler bostäder i en standard som passar vanliga människor så att det faktiskt finns boende till "alla" och att folk faktiskt har råd. Att bygga lyxbostäder som bara den välbeställda överklassen har råd med löser inga problem öht.
 
Jag bor sen ganska många år tillbaka i ett hus på landet. Det innebär att jag betalar ca 25% av min lön till "hyra" samt buffert för allt jox som behöver fixas. Det är frid och fröjd för mig men jag blir otroligt provocerad av att bostadsmarknaden är som den är. Mitt hus har mer än fördubblat sitt värde på 10 år och den dagen jag ev behöver flytta in till staden så kommer jag, om det fortsätter så här, ha en ganska stor summa pengar att köpa en lägenhet för men tittar jag på hur priserna för bostadsrätter ser ut så ökar de också i galen takt. Ska det verkligen krävas att man har pengar från en såld villa för att kunna köpa bostadsrätt i ett tryggt område? Om jag bortser från en ev vinst på villa och tänker att jag blir ju äldre och kanske vill jag ha en hyresrätt så kommer det krävas en stor del av min lön för att kunna bo så, om det ens finns någon att få. Jag tänker också att det är helt hopplöst att vara ung och försöka hitta ett rimligt boende. Att betala 2/3 av lönen för att bo är galet! Förstår att det är nödvändigt men icke desto mindre galet. Hela det är med bostäder fyller mig med frustration!
 
Jag har bott så att hälften av min inkomst gick till hyra, då hyrde jag i andra hand och levde på CSN. Idag går ca 1/4 av min inkomst till regelrätt boende, dvs amortering, el och andra såna kostnader men det är då delat 50/50 med min sambo. Vi har dock kommit överens om att inte bo dyrare än att en av oss ensam kan ro runt boendet om det skulle behövas och det går med den kostnaden och den lönen vi har nu. Sjukdom, separation, arbetslöshet osv kan ju innebära att den ena plötsligt står där ensam med en lön som ska räcka till allt och att då behöva sälja huset för att den ena blir långtidssjukskriven eller vi separerar är inte så roligt. Om jag ensam ska kunna klara mig känner jag att max 50% av lönen får gå till boende. Idealiskt vill jag helst inte att mer än 1/3 av lönen går till boende om jag dessutom ska kunna ha ett sparande vid sidan om och behålla min bil som är nödvändig för att jag ska kunna ta mig till och från jobbet där jag bor idag.

Jag tror att en del av lösningen är att bygga fler bostäder i en standard som passar vanliga människor så att det faktiskt finns boende till "alla" och att folk faktiskt har råd. Att bygga lyxbostäder som bara den välbeställda överklassen har råd med löser inga problem öht.
Jag tänker nog också att 30% av lönen är helt ok men för "rätt" boende kan det vara värt att betala mer. halva lönen är dock väldigt mycke och som du säger blir det genast mycket svårare med mycket annat då.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 714
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 853
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 501
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp