Hyror - vem skall betala?

Inte_Ung

Trådstartare
Allt blir dyrare och så även hyrorna.
Men hur skall hyresvärdarna få ihop ekonomin när kostnaderna ökar med flera 100% och hyrorna bara får höjas med 2%?
Varifrån skall pengar till värme, räntor och underhåll komma?
 
Allt blir dyrare och så även hyrorna.
Men hur skall hyresvärdarna få ihop ekonomin när kostnaderna ökar med flera 100% och hyrorna bara får höjas med 2%?
Varifrån skall pengar till värme, räntor och underhåll komma?
Tja, en hyresvärd borde gå med vinst, dvs vinsten kanske blir något lägre i ett sånt läge, jag tvivlar på att kostnaderna ökar med flera hundra procent per uthyrd bostad, om nu inte själva bostaden var så gott som gratis i avgift för hyresvärden.
 
Tänker att mtp att hyreshöjningar har skett som varit över både inflation och räntor de senaste åren (och för egen del helt utan att ha fått se skymten av investering i fastigheten) så bör de rimligen ha en del undanstoppat. Särskilt då de (min hyresvärd) har vinstmarginal på 50-110% de senaste 10 åren.

Om hyrorna sänktes i senare skede när kostnaderna i form av sänkta räntor/el osv så hade det väl gått att diskutera tillfällig högre hyreshöjning men är nog noll till ingen hyresvärd som skulle tycka det vore rimligt.

Nu är ju hyresvärdssegmentet extremt brett, alltifrån ensam värd med två lägenheter till mångmiljonkoncerner så det slår ju oerhört olika och där med svårt att diskutera generellt. Mig veterligen är det väl dock få som investerar i något de tror kommer att gå dåligt och senaste 30 åren har väl just fastighet varit extremt lukrativt så tror inte det går någon större nöd på att vinsten blir 45% istället för 60.
 
Visst gör hyresvärdar vinst men vinsten ska täcka framtida underhåll. Visst, det finns värdar som inte sköter sig.

Och @Hippocampus , det låter otroligt märkligt med en 50% höjning. Men även märkligt att hyresvärden inte fått ökade kostnader. Det är otroligt om så är fallet.
 
Från samma ställe som de som betalar hyror, dvs ur tomma intet.

Lönehöjningarna stannar också på runt 2%. Varifrån ska folk få pengar till för höjda hyror, när all levnadskostnad ökar?

Såg någon expert uttala sig på TV här om dagen gällande den höjda räntan, och menade att svenska folket har goda marginaler. ”Man får hålla i pengarna lite. De flesta hushåll kan spara in 25% på minskad konsumtion.” Jag kände bara… really? Alltså, jag vet att väldigt många har goda marginaler och att vi kunnat konsumera mycket tidigare. Men att göra en så grov generalisering när många går på knäna nu kändes unket.
 
Visst gör hyresvärdar vinst men vinsten ska täcka framtida underhåll. Visst, det finns värdar som inte sköter sig.

Och @Hippocampus , det låter otroligt märkligt med en 50% höjning. Men även märkligt att hyresvärden inte fått ökade kostnader. Det är otroligt om så är fallet.
varför är det otroligt? hyresvärden har inga utgifter mer eller mindre, denne har haft utgifter på runt 10 000 kr på 6 år. det är typ vad kallhyran kostar per månad för mig.
 
varför är det otroligt? hyresvärden har inga utgifter mer eller mindre, denne har haft utgifter på runt 10 000 kr på 6 år. det är typ vad kallhyran kostar per månad för mig.
Otroligt för att det mesta rörande fastighetskostnader blivit avsevärt dyrare. Men om du haft kallhyra så har värden såklart inte drabbats lika hårt.
 
Såg någon expert uttala sig på TV här om dagen gällande den höjda räntan, och menade att svenska folket har goda marginaler. ”Man får hålla i pengarna lite. De flesta hushåll kan spara in 25% på minskad konsumtion.” Jag kände bara… really? Alltså, jag vet att väldigt många har goda marginaler och att vi kunnat konsumera mycket tidigare. Men att göra en så grov generalisering när många går på knäna nu kändes unket.
Håller med dig helt!

Som socialarbetare vet jag att många familjer lever på gränsen ekonomiskt, de som inte beviljas lån till bostadsrätter utan får hyra dyrt i andra hand. Där finns det knappast 25% marginal, de måste flytta till mindre bostäder med längre resvägar till sin arbetsplats. Deras barn får bo trängre och får mindre tid med sina föräldrar.
 
Från samma ställe som de som betalar hyror, dvs ur tomma intet.

Lönehöjningarna stannar också på runt 2%. Varifrån ska folk få pengar till för höjda hyror, när all levnadskostnad ökar?
Att driva sin hyresvärd i konkurs är inget bra sätt att få ett bra boende på.
 
Tja, en hyresvärd borde gå med vinst, dvs vinsten kanske blir något lägre i ett sånt läge, jag tvivlar på att kostnaderna ökar med flera hundra procent per uthyrd bostad, om nu inte själva bostaden var så gott som gratis i avgift för hyresvärden.
Kostnaderna hamnar visst ofta på 30% i ökning.
Vad tror du att det är som kostar för en hyresvärd?
 
Jag kan bara tala för mitt boende men hyresvärden här har inte fått ökade kostnader. Däremot har hyran höjts med 50%.

Hur menar du då? Kostnader har ju ökat generellt det senaste året, hur påverkas inte din hyresvärd av det?

För att svara på ursprungsfrågan så tycker jag att det beror på. Om man som hyresvärd tidigare, under "de goda åren" tagit ut en mindre vinst, så tycker jag att det är helt rimligt att hyran nu ökar pga de ökade kostnaderna så att den mindre vinsten blir densamma. Har man däremot passat på att göra en väldigt stor vinst under åren med lägre kostnader, så tycker jag att det är det överskottet som ska tas av under de sämre tiderna nu. Så det beror helt på vilken finansieringsmodell hyresvärden har, vilket varierar mellan olika hyresvärdar.
 
Tja, en hyresvärd borde gå med vinst, dvs vinsten kanske blir något lägre i ett sånt läge, jag tvivlar på att kostnaderna ökar med flera hundra procent per uthyrd bostad, om nu inte själva bostaden var så gott som gratis i avgift för hyresvärden.
Nej med den hyresreglering som är i dag så är det ofta värdeökningen på fastigheterna som betalar för kalaset.
Ägaren får öka lånen för att betala för driften.
 
Håller med dig helt!

Som socialarbetare vet jag att många familjer lever på gränsen ekonomiskt, de som inte beviljas lån till bostadsrätter utan får hyra dyrt i andra hand. Där finns det knappast 25% marginal, de måste flytta till mindre bostäder med längre resvägar till sin arbetsplats. Deras barn får bo trängre och får mindre tid med sina föräldrar.
Håller också med... att det finns en välbeställd medelklass med marginaler är inte svenska folket. Den medelklass som kunnat unna sig rejält de senaste åren, tack vare låga boräntor, har såklart marginaler.
 
Håller med dig helt!

Som socialarbetare vet jag att många familjer lever på gränsen ekonomiskt, de som inte beviljas lån till bostadsrätter utan får hyra dyrt i andra hand. Där finns det knappast 25% marginal, de måste flytta till mindre bostäder med längre resvägar till sin arbetsplats. Deras barn får bo trängre och får mindre tid med sina föräldrar.

Så hemskt..

Tänker att eftersom de pratade om just räntan så kanske han enbart menade folk som ägde sitt boende i sin kommentar. En får väl hoppas det. Men tror trots det inte att alla sitter på den här typen av marginaler. Tänker bland annat på de som sitter i samma sits som oss, med flera småbarnsår framöver även om vi har god ekonomi när båda jobbar 100%. Men med föräldraledigheter, VAB mm. och inte säkert att man klarar heltid mm. Samt vad barn kostar.
 
Knappast någon hyresvärd som hyrt ut lägenheter en längre tid och inte har haft som syfte att gå med vinst så de bör ha lite undanstoppat för sämre tider.
Det har de inte.
Förr så fick hyresvärdar spara i reparationsfonder, men det är borttaget sedan många år.
Enda vinsten är värdeökningen, så genom att köpa och sälja fastigheter går det att göra pengar.
Hyresregleringen gör det i det närmaste omöjligt att göra positivt Rörelseresultat.
 
Nej med den hyresreglering som är i dag så är det ofta värdeökningen på fastigheterna som betalar för kalaset.
Ägaren får öka lånen för att betala för driften.
Det bror nog på vad man har för typ av boenden att hyra ut samt hur högt belånad man själv är skulle jag säga.

Jag driver också företag och om man inte får ut någon vinst så är det helt klart en dålig affärsidé man har från start.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 730
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 027
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp