Hyror - vem skall betala?

Just det, hyresvärdarna ska göra något, och dessutom så kan belåningen ändras flera gånger om året, i synnerhet om det är rörlig ränta.
Det måste man ändå bokföra så det har man som fastighetsägare koll på.
Sedan så är det bara att dela upp kostnaderna proportionellt på bostäderna.
Ett enkelt Excel-ark löser det.
 
Min äldsta son bor i en förening utan lån som dessutom äger sin mark.
Liten förening Centralt Stockholm. Den skapades så från början.
Min yngsta son bor i en extremt lågt belånade förening extremt Centralt i Uppsala.
Medelstor äldre välskött förening som betalat av lån och äger sin mark.
Vår Sommarstuge-Granne bildade en skuldfri förening 2013 extremt Centralt i Nyköping och föreningen äger marken.

Det är de föreningar som jag f.n. har god insyn i.

Föreningar som grundas med förutsättningen att inte ha skulder från första början är inte vad jag syftar på. De har siktat in sig på andra premisser. Det är just att ta mer lån om man lånat 85% av lägenhetens värde som ställer till det. En del föreningar har betalt av skulden det har jag tidigare påpekat och det är inte de jag syftar på. Det jag frågade efter är föreningar, gärna nyare, som betalt av sina lån genom att medlemmarna tagit privata lån. Hur går det till om folk inte kan ta lån, tvingas de sälja?

För min del hade det varit likgiltigt om jag skulle betalt av de gemensamma lånen, det är en försumbar summa i sammanhanget (ca 40.000).
 
Föreningar som grundas med förutsättningen att inte ha skulder från första början är inte vad jag syftar på. De har siktat in sig på andra premisser. Det är just att ta mer lån om man lånat 85% av lägenhetens värde som ställer till det. En del föreningar har betalt av skulden det har jag tidigare påpekat och det är inte de jag syftar på. Det jag frågade efter är föreningar, gärna nyare, som betalt av sina lån genom att medlemmarna tagit privata lån. Hur går det till om folk inte kan ta lån, tvingas de sälja?

För min del hade det varit likgiltigt om jag skulle betalt av de gemensamma lånen, det är en försumbar summa i sammanhanget (ca 40.000).
Det handlar om att den juridiska och skattemässigt fördelaktiga möjligheten finns.
Det gör den inte för hyresrätter.

Att medlemmarna inte har den ekonomiska möjligheten är en helt annan historia.
 
Ser du inget problem med att ha en bostadskö som behandlar folk olika?

Ja jag tycker givetvis att man kan ge förtur till ömmande fall, men inte att man ska ha något generellt " den fattigaste" får förtur. Det blir i så fall en olycklig social segregering.
Jag tycker att den som behöver ekonomisk hjälp skall få det.
Det är fint att du tycker att de som behöver ekonomisk hjälp ska få det, men varför citerar du mitt inlägg och ignorerar att svara på det? Var det ett misstag?

Frågeställningen är alltså om du vill ha social segregering vilket det blir om man anvisar lägenheter efter inkomst.
 
Det handlar om att den juridiska och skattemässigt fördelaktiga möjligheten finns.
Det gör den inte för hyresrätter.

Att medlemmarna inte har den ekonomiska möjligheten är en helt annan historia.
Fast nu gällde det ditt påstående om att det fanns många föreningar som tagit beslut om att betala av skulden genom privata lån. Du har alltså inga exempel på det som är vanligt. Inte när det gäller föreningar där det har betydelse.
 
Det måste man ändå bokföra så det har man som fastighetsägare koll på.
Sedan så är det bara att dela upp kostnaderna proportionellt på bostäderna.
Ett enkelt Excel-ark löser det.
Nej, det räcker inte med ett excelark, det ska in programmet man använder för att administrera hyran. Man kan liksom inte sätta upp excelarken på lämpligt ställe och så får folk komma och kolla.
 
Det är fint att du tycker att de som behöver ekonomisk hjälp ska få det, men varför citerar du mitt inlägg och ignorerar att svara på det? Var det ett misstag?

Frågeställningen är alltså om du vill ha social segregering vilket det blir om man anvisar lägenheter efter inkomst.
Nej jag anser att den som behöver ekonomisk hjälp skall få det.

Förtydligande.
De som behöver ekonomisk stöttning skall få ekonomisk hjälp att hyra lämplig lägenhet på lämplig plats via någon typ av bostadsbidrag. Detta bl.a. för att inte bygga segregation.
 
Nej, det räcker inte med ett excelark, det ska in programmet man använder för att administrera hyran. Man kan liksom inte sätta upp excelarken på lämpligt ställe och så får folk komma och kolla.
Det är i vilket fall som helst oerhört lätt att lösa rent administrativt.
Det är en piss i Mississippi bland all annan administration som en hyresvärd måste ägna sig åt.

Jag vet eftersom jag ju faktiskt är hyresvärd.

Varför fastnar du i oväsentliga små praktiskta detaljer?
 
Fast nu gällde det ditt påstående om att det fanns många föreningar som tagit beslut om att betala av skulden genom privata lån. Du har alltså inga exempel på det som är vanligt. Inte när det gäller föreningar där det har betydelse.
Har jag.

Jag trodde att jag påstod att möjligheten fanns om man vill.
 
Att vissa människor inte klarar av att bo i vanliga flerbostadshus utan blir av med sina bostäder.
Dessa människor skulle må bättre av att ha en bostad som tål problemen och som de får ha kvar än att hamna på gatan.

Menar du på riktigt att vi ska ha segregerade bostadsområden utifrån vad för slags problematik människorna har??

Vad sägs om att hjälpa de där de bor, istället?
Ett av dina exempel dessutom handlar om en kvinna som hade städhjälp via hemtjänst, men bostaden var så sliten att hemtjänstpersonalen fann det svårt att göra ett ordentligt jobb. dessutom så kom de inte alla gånger, heller... fast kvinnan betalade för tjänsten. Hade även god man, alltså en människa i behov av hjälp, som även tog emot den hjälp som gavs.

Men du tycker att man borde ha henne vart då istället?
 
Att vissa människor inte klarar av att bo i vanliga flerbostadshus utan blir av med sina bostäder.
Dessa människor skulle må bättre av att ha en bostad som tål problemen och som de får ha kvar än att hamna på gatan.
Så istället för hjälpinsatser så ska vi förutom deras problem stigamisera dem och tilldela dem en undermålig bostad. I vissa fall verkar problemet snarare vara att världen vill kasta ut folk, dessutom.
 
Har jag.

Jag trodde att jag påstod att möjligheten fanns om man vill.
Ja det har du

Det är många föreningar som resonerar så. Att lånen ligger bäst som privata lån hos medlemmarna. Bostadsrättsföreningar men låg belåning eller helt utan lån är betydligt bättre än högt belånade föreningar. Då blir avgifterna låga.
Och sen svarade du på frågan om exempel, men inget av dina exempel var av en av de många.

Och möjligheten är klart begränsad då det skulle innebära att vissa inte kan bo kvar. De skulle inte få lån.
 
Det är i vilket fall som helst oerhört lätt att lösa rent administrativt.
Det är en piss i Mississippi bland all annan administration som en hyresvärd måste ägna sig åt.

Jag vet eftersom jag ju faktiskt är hyresvärd.

Varför fastnar du i oväsentliga små praktiskta detaljer?
Alla har inte 3 hyresgäster. Visst går det att uppdatera programmen och fixa det, men det kostar pengar.
 
Menar du på riktigt att vi ska ha segregerade bostadsområden utifrån vad för slags problematik människorna har??

Vad sägs om att hjälpa de där de bor, istället?
Ett av dina exempel dessutom handlar om en kvinna som hade städhjälp via hemtjänst, men bostaden var så sliten att hemtjänstpersonalen fann det svårt att göra ett ordentligt jobb. dessutom så kom de inte alla gånger, heller... fast kvinnan betalade för tjänsten. Hade även god man, alltså en människa i behov av hjälp, som även tog emot den hjälp som gavs.

Men du tycker att man borde ha henne vart då istället?
Lagarna för att kunna behålla en hyresrätt är lika för alla.
Om man inte klarar av det så blir man bostadslös.
Det har ofta erbjudits mycket hjälp innan det går så långt.

När man inte klarar den ordinarie bostadsmarknaden så behövs alternativ.
Jag föreslår just alternativ.
 
Alla har inte 3 hyresgäster. Visst går det att uppdatera programmen och fixa det, men det kostar pengar.
Det är inte särskilt svårt att koppla ihop ett Excel-ark med automatisk generering av hyresavier.
Kostnaden för att få det inkluderat i det program som används hos större hyresvärdar är faktiskt försumbar.
Och kan återanvändas av alla hyresvärdar.

Du bygger upp problem som inte finns.
 
Ja det har du


Och sen svarade du på frågan om exempel, men inget av dina exempel var av en av de många.

Och möjligheten är klart begränsad då det skulle innebära att vissa inte kan bo kvar. De skulle inte få lån.
Ja resonerar så.
Men de brukar försöka lösa det med god förvaltning och ordentlig avbetalning på lånen.

Du drar otroligt märkliga slutsatser av vad jag skriver.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 730
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp