Hyror - vem skall betala?

Nej, det är inte konstigt men det var ju helt andra tider för femtio år sedan. Det är många områden som var ok för 50 år sedan som har dåligt rykte idag och vice versa.

Men i det stora hela så är Rinkeby ju egentligen inte särskilt unikt de vita husen i sluttningen ner mot järnvägen i Helenelund, Sollentuna och Åkerbyvägen i Täby (tvärs över järnvägen från gamla Täby Galopp) ju från samma tidsera och ser ju precis ut som bunkrarna i Rinkeby :cool:

Jag förstår inte din invändning, när just det är poängen - att miljonprogramsbostäderna av TS anses vara oönskat boende, har inte alltid varit det. Inte boendetypen, som många andra beskrivit, och inte heller områden, som jag pekade på.

De boenden som byggdes för 50 år sedan används fortfarande, och de som byggs idag kommer att användas om 50 år. Utformas av bostäderna och miljön runt dem, och förutsättningar för byggandet av dem, måste ses i ett längre perspektiv än att fastighetsägare borde få hjälp med kostnaderna under vintern 2022/23.
 
Min äldsta son bor i en förening utan lån som dessutom äger sin mark.
Liten förening Centralt Stockholm. Den skapades så från början.
Min yngsta son bor i en extremt lågt belånade förening extremt Centralt i Uppsala.
Medelstor äldre välskött förening som betalat av lån och äger sin mark.
Vår Sommarstuge-Granne bildade en skuldfri förening 2013 extremt Centralt i Nyköping och föreningen äger marken.

Det är de föreningar som jag f.n. har god insyn i.

Men ingen av dessa är ju exempel på föreningar som skrivit över föreningens lån på medlemmarna.

Har du något exempel på där det faktiskt skett?
 
Men ingen av dessa är ju exempel på föreningar som skrivit över föreningens lån på medlemmarna.

Har du något exempel på där det faktiskt skett?
Nej inte vad jag vet.
Bara ett där det var på tal.

Det jag försöker få fram är att det är möjligt och att det finns föreningar utan lån.
En möjlighet som inte existerar för hyresrätter.
 
Nej inte vad jag vet.
Bara ett där det var på tal.

Det jag försöker få fram är att det är möjligt och att det finns föreningar utan lån.
En möjlighet som inte existerar för hyresrätter.
Du påstod att många föreningar gjort det men kan inte visa på en enda.

Jag har påtalat att det inte funkar i praktiken, åtminstone inte om folk lånat max, dvs 85% av lägenhetens värde. Har man det kan man inte få något lån (inte i bank med de fördelaktiga boräntorna i vart fall). Vilket så gott som alltid kommer att vara fallet om föreningen inte är liten.

Bostadsrättslsgen reglerar frågan om att ändra insatsen där står kap 9 §16

"1 a. Om beslutet innebär en ökning av samtliga insatser utan att det inbördes förhållandet mellan insatserna rubbas, ska alla bostadsrättshavarna ha gått med på beslutet. Om enighet inte uppnås, blir beslutet ändå giltigt om minst två tredjedelar av de röstande har gått med på beslutet och det dessutom har godkänts av hyresnämnden. Hyresnämnden ska godkänna beslutet om detta inte framstår som otillbörligt mot någon bostadsrättshavare."

Jsg kan inte tänka mig att det inte anses som otillbörligt att tvinga någon från hus och hem.
 
Jag har påtalat att det inte funkar i praktiken, åtminstone inte om folk lånat max, dvs 85% av lägenhetens värde. Har man det kan man inte få något lån (inte i bank med de fördelaktiga boräntorna i vart fall). Vilket så gott som alltid kommer att vara fallet om föreningen inte är liten.
Eller så tycker banken att det är en jättebra ide och skriver upp värdet på bostäderna i motsvarande grad.
En obelånade bostadsrättsförening är ju mer värdefull än en med lån.
Banken får också en bättre säkerhet med privata lån än längre n som ligger i föreningen.

Boendekostnaderna minskar tack vare skatteavdraget.

Och nu talar jag om när räntorna skenar. Så att du inte drar in föreningens för tillfället fördelaktiga, bundna lån. Bindningstiden går ju ut.

Du sitter oerhört fast i att ingenting går att ändra på alls.
Ditt liv måste bli oerhört besvärligt av att inte kunna hitta nya, kreativa lösningar.
 
KöEller så tycker banken att det är en jättebra ide och skriver upp värdet på bostäderna i motsvarande grad.
En obelånade bostadsrättsförening är ju mer värdefull än en med lån.
Banken får också en bättre säkerhet med privata lån än längre n som ligger i föreningen.

Boendekostnaderna minskar tack vare skatteavdraget.

Och nu talar jag om när räntorna skenar. Så att du inte drar in föreningens för tillfället fördelaktiga, bundna lån. Bindningstiden går ju ut.

Du sitter oerhört fast i att ingenting går att ändra på alls.
Ditt liv måste bli oerhört besvärligt av att inte kunna hitta nya, kreativa lösningar.

Det är inte banken som bestämmer marknadsvärdet utan marknaden och en lägenhet stiger inte i värde för att insatsen ökar. I vart fall inte i närheten av hela ökningen.

Och inte din kreativitet som utformar våra lagar, kravet på belåning är max 85% av värdet.
 
Det är ett missförstånd.
Jag har i varje fall aldrig menat att påstå det.
Och ändå fortsätter du att hävda att det är realistiskt och mitt liv måste vara oerhört besvärligt för att jag inte har samma fantasier som du.

Om det är så fördelaktigt som du hävdar borde det ju vara det vanliga och ändå kan du inte få fram ett enda exempel
 
Det är inte banken som bestämmer marknadsvärdet utan marknaden och en lägenhet stiger inte i värde för att insatsen ökar. I vart fall inte i närheten av hela ökningen.

Och inte din kreativitet som utformar våra lagar, kravet på belåning är max 85% av värdet.
Jo bankerna gör egna värderingar där de bestämmer värdet på en bostad utifrån bankens synvinkel.
Jag har gjort upprepade värderingar av min fastighet för att kunna ta nya lån på värdeökningen.

När äldste sonen köpte sin bostadsrätt i obelånad förening så fick han både betydligt bättre villkor samt större låneutrymme tack vare det. Banker värderar skuldfri förening mycket högt.
 
Och ändå fortsätter du att hävda att det är realistiskt och mitt liv måste vara oerhört besvärligt för att jag inte har samma fantasier som du.

Om det är så fördelaktigt som du hävdar borde det ju vara det vanliga och ändå kan du inte få fram ett enda exempel
Här så gör du en tankevurpa.

Att komma på nya lösningar på problem som uppkommer innebär ju ofta att lösningarna är just nya.
Och så kallar du min kreativitet för fantasier. Och ja, kreativitet kräver en bra fantasi.
Det är så utvecklingen och uppfinningar skapas.

Saknar du fantasi?

Med jättelåga räntor så spelar det ju kanske inte så stor roll.
Jag presenterade det som en möjlighet som faktiskt finns för bostadsrättsföreningar redan i dag till skillnad från hyresrätter där den möjligheten inte finns alls.
Något som kan spela roll om räntan drar iväg uppåt.

Varför blir du så oerhört provocerand av det?
 
Här så gör du en tankevurpa.

Att komma på nya lösningar på problem som uppkommer innebär ju ofta att lösningarna är just nya.
Och så kallar du min kreativitet för fantasier. Och ja, kreativitet kräver en bra fantasi.
Det är så utvecklingen och uppfinningar skapas.

Saknar du fantasi?

Med jättelåga räntor så spelar det ju kanske inte så stor roll.
Jag presenterade det som en möjlighet som faktiskt finns för bostadsrättsföreningar redan i dag till skillnad från hyresrätter där den möjligheten inte finns alls.
Något som kan spela roll om räntan drar iväg uppåt.

Varför blir du så oerhört provocerand av det?
Och jag har visat att det är omöjligt för de flesta. Regler om belåning och bostadsrättslagstiftningen hindrar i de flesta fall.

Det är mäklare man anlitar för värdering och inte banken som du påstår och marknaden styr.

Dina gliringar om att jag saknar fantasi är förutom lågvattenmärke i diskussionen plumpa personliga påhopp.
 
Och jag har visat att det är omöjligt för de flesta. Regler om belåning och bostadsrättslagstiftningen hindrar i de flesta fall.

Det är mäklare man anlitar för värdering och inte banken som du påstår och marknaden styr.

Dina gliringar om att jag saknar fantasi är förutom lågvattenmärke i diskussionen plumpa personliga påhopp.
Du har fel.
Ingenting är omöjligt.
Det som fungerar med dagens lagstiftning är tämligen lätt att ordna.
Det som inte fungerar med dagens lagstiftning tar bara litet längre tid medan lagstiftningen ändras.

Som med privat försäljning av solel, det gick inte förut och då ändrades lagarna så att det nu går vi att sälja egenproducerad el in på elnätet.

Banker värderar själva för sina egna lån. Vi har gjort det flera gånger.
Så du är okunnig också.

Du satte nivån på diskussionen här.
Nå trivs du med det?
 
Du har fel.
Ingenting är omöjligt.
Det som fungerar med dagens lagstiftning är tämligen lätt att ordna.
Det som inte fungerar med dagens lagstiftning tar bara litet längre tid medan lagstiftningen ändras.

Som med privat försäljning av solel, det gick inte förut och då ändrades lagarna så att det nu går vi att sälja egenproducerad el in på elnätet.

Banker värderar själva för sina egna lån. Vi har gjort det flera gånger.
Så du är okunnig också.

Du satte nivån på diskussionen här.
Nå trivs du med det?
Ja givetvis kan det ändras, men jag talar om nuläget. Du påstod att det fungerar i dagsläget. Det är hel enkelt inte sant för de flesta.
 
Nej banker beviljar lån och utvärderar risken, de får enligt lag endast låna ut 85% av värdet som bostadslån. Banker hänvisar till mäklare för värdering.

Exempelvis här:
https://www.nordea.se/privat/produkter/bolan/omvardera-bostad.html
Min bank, Länsförsäkringar, värderar då själva.
Sambons bank, Landshypotek, värderade på telefon.

Det finns blancolån om värderingen inte räcker.
Den totala lånebelastningen på fastigheten ökar ju inte genom att lånen flyttas från föreningen till medlemmarna privat.
 
Min bank, Länsförsäkringar, värderar då själva.
Sambons bank, Landshypotek, värderade på telefon.

Det finns blancolån om värderingen inte räcker.
Den totala lånebelastningen på fastigheten ökar ju inte genom att lånen flyttas från föreningen till medlemmarna privat.
Länsförsäkringar bank använder sin fastighetsförmedling för värdering.

Landshypotek lånar inte ut till bostadsrätter.

Blancolån, i den mån man får, dem är generellt dyrare och ger inga förmånliga ränteavdrag så de är inte aktuella för frågeställning.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 758
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 164
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp