hyrsälja hus ?

Bexzor

Trådstartare
Sambons hus ligger ute för försäljning. Innan det hamnade hos mäklaren så fanns det 3 privata spekulanter som prutade en hel del, sista spekulanten la t om skambud i våra ögon (200´under begärt pris).

Huset ligger till salu för 495 000, en 152 kvm tvåplansvilla på 6 rum med en del fix att göra. Ingen inredning är bytt sen huset byggdes 1975. Däremot har sambon bytt varmvattenberedare och bytt till luftvärmepump. Sen försvann hans motivation för huset. Mäklaren som har bra koll på områden är absolut säker på att huset går att sälja, ev med viss prutmån på priset.

Men iaf igår ringde en av sambons gamla bekanta och ville hyrköpa huset. VI båda hör varningsklockor direkt, men hur fungerar tex ett hyrköp? Tex idag kostar det där rackarns huset en hel del, eftersom det går med värme året om för att inte gå sönder. Det har nu stått tom i drygt 2 år (!). Sambon skulle återkomma med besked, även om vi känner att det kanske inte är aktuellt att hyrsälja det så är det ändå något vi kollar upp. Just för att sänka våra månadskostnader, dvs vi går inte minus på huset.

Men våra nackdelar är hittills
-Huset blir inte sålt
-I sista änden så är det vi som får betala om något går sönder, om de vägrar trots kontrakt
-De kan försämra husets nuvarande skick
-Huslånet är kvar, dvs vi kan inte köpa ett gemensamt hus som är målet
-Vi vet detta pars bakgrund, som inte är positiv. Alla kan iofs förändras.
-Hur skriver man en vattentätt kontrakt?

fördelar
+De betalar huskostnaderna
 
-Vi vet detta pars bakgrund, som inte är positiv. Alla kan iofs förändras.
Oavsätt allt annat, just denna punkten hade gjort att jag aldrig någonsin skulle hyra ut huset till dem. Ni kanske slipper någon kostnad ett tag, men i långa loppet låter det som att det troligen bara kommer bli betydligt dyrare.

Alla kan förändras - men vågar ni ta risken? Det är ni som får sota/betala om de inte fixar att sköta sig...
 
Och vad är ett hyrköp? Antigen hyr man eller så köper man. Hyr de huset av er, har ni kvar värdet huset trots allt utgör. Risken ni står är att de totalförstör hela fastigheten och drar ner värdet utan att ni kan få någon ersättning. Kort sagt: mindre kostsamt att det står tomt.

Eller så köper de huset, och ni är av med problemet. Men om ingen bank - som är proffs på kreditbedömnigar - vill låna ut pengar, hur tänker ni att ni skulle göra den risken bättre?

Fördelaktigt för dem, bara nackdelar för er. Risken för enorma kostnader och värdeförluster och i utbyte chansen att få lite, lite kostnader täckta. Kanske.
 
Jag fattar inte varför de vill hyrköpa? Varför kan de inte bara göra antingen eller? Det låter lite konstigt, tycker jag.
 
Hyrköp:
https://www.stangastaden.se/sokledigt/hyrkop/Pages/Hyrköp.aspx

Förvisso från ett bolag, men ett bolag som verkar syssla med just denna typen av försäljning/uthyrning.

Kort sagt, de hyr huset - om de en dag väljer att de vill köpa det så har de möjlighet till det till ett pris ni kommit överrens om redan innan hyresperioden.
Bra för dem om de vill göra någon renovering nu - dåligt för er om de sliter/förstör och sen väljer att inte köpa...
 
Kort sagt, de hyr huset - om de en dag väljer att de vill köpa det så har de möjlighet till det till ett pris ni kommit överrens om redan innan hyresperioden.
Bra för dem om de vill göra någon renovering nu - dåligt för er om de sliter/förstör och sen väljer att inte köpa...

Tack för ditt inlägg.
Jag har alltid trott att man är skyldig att köpa huset, men de kan alltså när som helst kliva av? Känner min sambo så väl att han inte vill agera liknande hyresvärd. Med tanke på att huset stått tomt i drygt 2 år, och hamnade hos mäklarn nu först i höst så kan det kosta pengar ett tag till ;)
 
Granne med mig ligger en stor fin 1700-talsgård som hyrdes ut till en familj som sedan blev vräkta (skulder, vanskötsel m.m m.m.).

Nu står ägaren med ett gammalt hus som är totalt sabbat. Katturin, bl.a. Det kommer att kosta många hundra tusen att få det beboeligt igen.

Så baserat på det jag sett - aldrig att jag skulle riskera nåt sådant.
 
Jag har en bra ide. Eftersom huset är väldigt billigt så köper ni ett till och bor i (det finns ingen regel som säger att man bara får låna till ett hus) och så hyr ni ut det första på vanligt hederligt sätt ochfår en inkomstkälla.
 
Fast du skrev att du med ett huslån inte kunde få ett till, och så är det ju inte. Hade jag bott där husen kostade en halv miljon hade jag köpt på mig en 4-5 st.
 
Vill ni inte, så vill ni inte. Men det är ju en möjlighet.

Att tänka på med hyresgäster är ju den stora risken att de förstör för mer än man får in på hyran. Och jag förstår också att man hellre säljer än står kvar med objektet, om man inte vill bedriva hyresverksamhet som inkomst vill säga.
 
@Lovisaleonora I sista änden så har jag ingen bestämmande rätt över huset, sambon står som ensam ägare. Eftersom han tänkt sälja det sen rätt länge tillbaka, så har vi aldrig brytt oss om att jag ska köpa in mig i huset. Pratade med sambon förut, han kommer säga nej till husköp och säga att de kan komma med bud om de vill köpa det. För huset ska säljas, han vill inte ha det i sin ägo mer än nödvändigt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare. Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre. Enligt mäklaren tycker...
Svar
9
· Visningar
1 517
Senast: Seabaz
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 144
Senast: zassoo
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 009
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp