Hysh-hysh-metoder?

Kookaburra

Trådstartare
Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk.

Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder för att behandla harhas. Metoder som en del veterinärer i Sverige inte verkar vilja rekommendera öppet pga att det inte är dokumenterade metoder? Som jag förstår det finns det för lite forskning på de olika behandlingmetoderna och det anses i vissa fall som djurplågeri pga smärtan de orsakar. En av mina veterinärer har dock talat lite hyshande om nålbränning, även fått rekommendationer från ET att ringa veterinär utomlands för vidare utredning. Veterinärer i andra länder använder sig av en del av metoderna.

Ser gärna om någon kan kopiera texten och fylla i bristande luckor.
Jag har för avsikt att vara objektiv inför metoderna och beskrivningarna.
Pajkastning undanbedes!

Nålbränna/punktbränna
Vet inte om de olika två är samma sak? Hästen lokalbedövas. Hästen bränns med nål, eller glödande järn. Ett "köttsår" skapas (och en snabb inflammation?). Detta anses leda till att hästkroppen skickar dit mer blod och hjälper kroppen att läka i området. Skadan gör så att ligamentet omges av ärrvävnad som stöder upp ligamentet och förebygger överbelastning i framtiden.
I vissa fall sista utväg, om hästen inte svarar på någon annan behandling. Hur hästen svarar beror på om harhasen beror på skada på plantar ligamentet, djupa eller ytliga böjsenan.

rekommenderad rehab:
Hästen vilas 3-6 veckor, för att ärrvävnaden skall bli elastisk kan skritt-turer rekommenderas under vilan så länge hästen inte haltar.

MINA FUNDERINGAR:
Här undrar jag exakt vad som händer. Sticker man in nålar i ligamentet och bränner? Läste någonstans att man lägger ett glödande järn mot köttet och gör ett sår? Jag vill alltså veta om det är ytligt eller om nålen/nålarna sticks in i ligamentet.

Frysbränna/frysa
Samma som punktbränna, men med kyla istället. Ger samma resultat som ovan.

Blistring
Mycket starkt linnement som stryks på / gnuggas in i huden, skapar irritation i huden och i vissa fall kan hästens hud svettas och/eller få "brännsår", huden flagas efter ett tag.
Behandlingen sägs uppmuntra hästens kropp att skicka dit blodet så att den akuta skadan läks, och i farten kommer även det irriterade ligamentet att hjälpas. Sägs vara en mildare variant av nålbränning.
Ibland behandlas hästen efter hårdare träning, i förebyggande syfte, då det ska ökar blodcirkulation. Efter träning går det in mer i huden och verkar starkare.
De olika blistren som är olagliga i sverige kan innehålla aktiva ingredienser ex kvicksilver eller krotonolja. Franskt blister sägs ge värre hudskador än irländsk cedar oil. Cedar Oil är inte olagligt i Sverige, så länge det inte innehåller olagliga ingredienser.
Blister och vatten är ofta inte någon bra kombination då effekten ökas.
En del blister lindas över natten för att ge effekt.

Rekommenderad rehab:
Vila direkt efter blistring skett, sen lugn träning någon vecka eller två.

DMSO
Ett medel som luktar oerhört illa. Ska penetrera huden och lugna svullnad och smärta. Medlet uppskattas pga sin goda förmåga att ta med andra ämnen ex antibiotika och anti-inflammatoriskt, in i huden. Medlet kan blistra vid överdriven användning.

Jag har bara nyligen läst mycket lite om detta, så söker mer info! Vet inte om det är hysh-hysh...

Generellt:
Det är oklart över hur hästen läker sin kropp, om någon av metoderna verkligen fungerar - finns för lite forskning.
En del av metoderna verkar användas mer öppet inom trav- och galopp, med upplevd resultat. I andra länder förekommer denna typ av behandlingar mer eller mindre utbrett.
 
Senast ändrad:
Sv: Hysh-hysh-metoder?

DMSO hittar du en hel del om/på om du googlar.

En av mina blev underhudsblistrad vid (inte i) bakknäna två ggr, av två olika veterinärer. Ena gången med DMSO, andra gången med blodblister och jod om jag minns rätt. Båda gångerna fungerade det bra.

Att blistra 'utanpå' är jag ganska skeptisk till, dvs gnussa/borsta in retande ämne, har av misstag råkar blistra ibland, och kan inte se en enda fördel med det, bara nackdelar.
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Förstår att det ofta räknas som djurplågeri. Olagligt är det väl också, iaf blistring, så gissar på att mycket av de andra "behandlingarna" också är det. Min ponny som jag hade innan hade ärr efter blistring på tre ben:crazy:

Är inte så insatt, men frågan är ju om det ger mest negativa eller positiva verkningar?

Vet lite mer, men om jag skriver det så kommer en av de hetsigare diskussionerna här börja igen och därför så skriver jag inte det.
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Blistring är inte förbjudet/olagligt generellt i Sverige. Däremot är vissa typer av blister det.

Däremot, hudblistring (alltså påföra retande ämne på huden, gnussa/borsta in för att skapa lokal hudretning) används i princip inte alls av veterinärer längre, och det finns ju en anledning. Underhudsblister används dock veterinär ibland.

Blistrar man fel kan man få vidrigt hemska skador. Mitt fullblod hade fula, fula, djupa blisterärr på båda frambenen. Tog över ett år att läka, och så djupa att de gick ända ner i sträcksenan på framsidan. Han var ju läkt när jag köpte honom, men det gjorde ONT i hjärtat bara av att titta på ärren =/
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Okej, var nästan säker på att det var olagligt.

Var just hudblistring jag tänkte på, kopplar ordet blistring direkt till hudblistring. Säkert för att jag har sett ärr efter det.
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

jag tycker alla dessa metoder är förkastliga. om du bryter armen, skulle du då fräta sönder all hud på armen så brottet skulle läka snabbare? om detta var en sån bra metod så skulle det vara standard procedyr inom humanmedicinen också. varför är det okej att använda dessa förlegade metoder på djur (som inte ens har något att säga till om?!) ?

vad är det för mystisk logik som får folk att tro att om man gör en skada till på samma ställe så läker skada ett bättre? det är ju tvärtom, kroppen får ännu en skada att ta hand om.

att bränna med nålar var vanligt att göra "i gammla dagar" vid tex senskador. nu vet man bättre... veterinärerna har helt rätt, det ÄR djurplågeri och jag fattar inte hur man ens kan fundera på det.

vill du öka cirkulationen i ett skadat område finns nu för tiden en hel rad metoder som INTE orsakar hästen mer smärta. tex back on track, magneter, elektromagneter, laser, milda liniment, värmepåsar och såklart akupunktur.
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Jag har för avsikt att vara objektiv inför metoderna och beskrivningarna.
Skrev jag i mitt inlägg. En av anledningarna var att jag kände att jag saknade kunskap - vilket gör mig ödmjuk inför världen och kunskap/beprövad erfarenhet.

Jag måste dock säga att när jag läser ditt inlägg så får jag upplevelsen av att du tolkat in mina etiska ställningstaganden kring metoderna. Har jag fel?

Jag söker information, inte värderingar. Så jag tackar för din information, men betackar mig för dina värderingar. :)
Jag vet att det finns två läger och jag är inte intresserad av ett krig dem emellan, men jag är absolut intresserad av att höra argument från båda sidor. Jag är intresserad av att höra precis det du skriver i din senaste paragraf. Det bockar o bugar jag för :bow:
vill du öka cirkulationen i ett skadat område finns nu för tiden en hel rad metoder som INTE orsakar hästen mer smärta. tex back on track, magneter, elektromagneter, laser, milda liniment, värmepåsar och såklart akupunktur.

PS
Sen kanske du även läste i min sista paragraf i mitt pilotinlägg:
Det är oklart över hur hästen läker sin kropp, om någon av metoderna verkligen fungerar - finns för lite forskning.

PS2
Vet man verkligen bättre? Finns det nog forskning för att påstå detta? Var finns denna forskning? Jag frågar,inte ifrågasätter :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Skriv gärna det du vet - men du kanske kan försöja hålla det på nivå där värderingar utesluts. Ge objektiv fakta och info. Jag vill gärna höra från alla sidor.

Det är svårt att hålla ner sina värderingar, jag vet - men mycket värt för mig att läsa :)
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Vilken bra fråga!
Ja, jag tror att det är lite mer mångfasseterat än så. Men visst, om någon rätt o slätt skriver: "Att punktbränna skadar hästen." Så visst är det fakta, men det är väldigt lite fakta tycker jag. Som jag har förstått det så innebär metoderna att de skulle bidra till något mer.

Som att säga: "ett operativt ingrepp skadar hästen". Det som saknas då för mig är berättelsen efter... vad det skulle ingreppet ge.

Nu likställer inte jag någon av dessa metoderna med ett operativt ingrepp - men jag hoppas du förstår vad jag merna. Jag försöker bara vara objektiv och öppen och förstå utifrån andra perspektiv. Som jag har förstått det så i fallet ex punktbränning (som jag vet att veterinärer i södra svergie utför) skulle innebära en läkningsprocess med ärrvävnad som stödjer upp ett påfrestat ligament. (Om jag nu har förstått det rätt.)

Jag vet att blistring inte alltid ger skador på huden, och att blistring generellt inte är olagligt. Jag har förstått det som att blister med olagliga komponenter är olagliga just pga att människan ska handhava medlet, och då kunna få skador av detta. (Ex kvicksilver).

Men som jag har förstått det så verkar det finnas uppfattningar om att dessa metoder har något att ge EFTER ingreppet - om det nu må vara än bättre länkning eller bara ytterligare en skada för hästen att läka.

Jag vill försöka få EN tråd här på Buke som inte blir försinkad pga värderingsdiskussioner. Är det så fel av mig?
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Tack för din länk! :bow:

Sesamoiditis är något annat än "curb" (plantar ligament). I din länk syftar de till sesamoids i kotorna, då speciellt fram.

Sesamoids är som jag förstår det lite annorlunda än ligament, sesamoids kan få frakturer som ett ben. Men i din länk står där att det inte längre rekomenderas "pin-firing" (nålbränning) eller blistring för att läka sesamoiditis. (Och jag skulle vara jätteintresserad av att veta varför det inte rekomenderas. Inte för att jag är för eller emot - utan för att jag är ute efter kunskap)

Står tyvärr inte något i din länkade sida om behandling av "curb", som är den engelska benämningen på harhas. :(
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Jag har en travhäst vars ena has är vinklad på gränsen till krokig. Han fick en harhas med kraftig hälta som följd. Han frysbränes och behandlades med kortison och fick en längre tids vila efteråt. Tyvär kom harhasen tillbaka ganska snart efter att han sattes igång igen trots att vi tog det mycket fösiktigt.
Nästa behandling blev bränning och blistring under sövning. Han fick vila 6 veckor efteråt men var haltfri efter ca 1 vecka. Han var inte synligt besvärad utav såren, snarare var det så att han blev mkt piggare och ville raca i hagen, troligtvis för att han inte hade ont längre.

Det är nu ca 9 månader sedan han brändes och han tränas för fullt. Hasen ser mkt fin ut. Eftersom han har det exteriöra fel han har finns det naturligtvis risk att han får problem i framtiden, men bränningen var definitivt lyckad på honom.
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Jag har en travhäst vars ena has är vinklad på gränsen till krokig. Han fick en harhas med kraftig hälta som följd. Han frysbränes och behandlades med kortison och fick en längre tids vila efteråt. Tyvär kom harhasen tillbaka ganska snart efter att han sattes igång igen trots att vi tog det mycket fösiktigt.
Nästa behandling blev bränning och blistring under sövning. Han fick vila 6 veckor efteråt men var haltfri efter ca 1 vecka. Han var inte synligt besvärad utav såren, snarare var det så att han blev mkt piggare och ville raca i hagen, troligtvis för att han inte hade ont längre.

Det är nu ca 9 månader sedan han brändes och han tränas för fullt. Hasen ser mkt fin ut. Eftersom han har det exteriöra fel han har finns det naturligtvis risk att han får problem i framtiden, men bränningen var definitivt lyckad på honom.

Gjordes det på klinik?
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Tack för din länk! :bow:

Sesamoiditis är något annat än "curb" (plantar ligament). I din länk syftar de till sesamoids i kotorna, då speciellt fram.

Sesamoids är som jag förstår det lite annorlunda än ligament, sesamoids kan få frakturer som ett ben. Men i din länk står där att det inte längre rekomenderas "pin-firing" (nålbränning) eller blistring för att läka sesamoiditis. (Och jag skulle vara jätteintresserad av att veta varför det inte rekomenderas. Inte för att jag är för eller emot - utan för att jag är ute efter kunskap)

Står tyvärr inte något i din länkade sida om behandling av "curb", som är den engelska benämningen på harhas. :(

Vad studia gå utt på är att i USA har dom slutet med Blistering som ett behandlings metod.
Bandage o Villa verka vara den bästa medicin:
Tiden läkar allt, men tid är pengar för en tävlings häst, då bli konvolesens tid för kort.
Az
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Tack för ditt bidrag och din berättelse. Va roligt att din häst har blivit fri från sina besvär!

Vill du berätta mer om hur det hela gick till? Exakt vad hände vid de olika ingreppen? Blistrades hur? Hur gick bränningen till, med vad, och var på hasen? etc etc. Är jättenyfiken på allt detta! :)
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Båda ingreppen utfördes på klinik. Att bränna är inte förstahands alternativet utan först ska andra metoder utvärderas.
Jag var med under hela ingreppet.
Han fick först lugnande. Därefter bedövades området som skulle brännas dvs harhasen. Han sövder sedan, inte så kraftigt så att han behövde syrgas men tillräckligt för att han skulle ligga ner. Därefter punktbrändes harhasen ca 20 sek på varje ställe. Det såg inte obehagligt eller äckligt ut alls, inget blod eller liknande det ända som syntes var att pälsen hade svets bort där han bränts. Därefter jodblistrades hasen.
Han fick smärtstillande ett par dagar. Förbättringen kom ganska snabbt.
I dag syns ingenting av ingreppet. Han är piggare och gladare en någonsin.
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

I slutet av 1960-talet början av 70-talet (när jag läste till veterinär) sysslade man med "punktbränning", " ? – abscess" (minns inte vad förnamnet var, gudskelov) och "nervsnittning" på häst.

"Punktbränning" gick till så att man bedövade runt leden, sedan tog man en lödkolv och brände hål i huden med den (det rök och luktade grillat kött kan jag säga), många hudhål runt leden med ca 3 –4 cm mellanrum på rad horisontellt, sedan en rad till likadant ca 3 cm under, en rad till osv tills hela området var täckt av brännsår. Sedan lindade man in området och lät kraken stå i 3 veckor – smärtstillning tror jag inte ens fanns.

"? – abscess" gick till så att man sprutade in någon "skit" under huden på bringan så att det utvecklades en stor jävla böld.

Med dessa 2 metoder trodde man att man aktiverade immunförsvaret! Nu vet man bättre!

"Nervsnittning" gick till så att man helt enkelt skar av nerven/rna som gick till den onda foten så hästen kände inte av sin smärta. Kunde kliva på en spik och få in den i sulan utan att känna något!
Nu vet man bättre!
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Till alla

Tråden är idag postad till Veterinärförbundet för diskussion om legitimerade personer ska syssla med behandlingar som inte är i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Veterinära Ansvarsnämnden (VAN) är f ö JO-anmäld av en veterinär och en läkare då anmälarna anser att VANs handläggning av ett ärende är klandervärd. VAN underlät att utreda om kiropraktik på djur är vetenskap och beprövad erfarenhet eller inte har fått konsekvensen att det upplevs som ett de facto-godkännande av kiropraktiken utan att frågan ens blivit prövad, menar anmälarna.
Kiropraktik lärs inte ut vid veterinärhögskolan.
 

Liknande trådar

Hästvård Har fått i uppdrag av min ET att blistra min häst en gång i veckan på hovleden. Då jag är novis inom detta tänkte jag be om lite råd...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 854
Senast: lizzie
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 721
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp