Hysh-hysh-metoder?

Sv: Hysh-hysh-metoder?

I slutet av 1960-talet början av 70-talet (när jag läste till veterinär) sysslade man med "punktbränning", " ? – abscess" (minns inte vad förnamnet var, gudskelov) och "nervsnittning" på häst.

"Punktbränning" gick till så att man bedövade runt leden, sedan tog man en lödkolv och brände hål i huden med den (det rök och luktade grillat kött kan jag säga), många hudhål runt leden med ca 3 –4 cm mellanrum på rad horisontellt, sedan en rad till likadant ca 3 cm under, en rad till osv tills hela området var täckt av brännsår. Sedan lindade man in området och lät kraken stå i 3 veckor – smärtstillning tror jag inte ens fanns.

"? – abscess" gick till så att man sprutade in någon "skit" under huden på bringan så att det utvecklades en stor jävla böld.

Med dessa 2 metoder trodde man att man aktiverade immunförsvaret! Nu vet man bättre!

"Nervsnittning" gick till så att man helt enkelt skar av nerven/rna som gick till den onda foten så hästen kände inte av sin smärta. Kunde kliva på en spik och få in den i sulan utan att känna något!
Nu vet man bättre!

Tack för din info. Mycket intressant att höra. Detta med ...abscess verkar lite taget ur någon gammal bok från 1700talet. Skulle det på något sätt läka bättre i en led, om det sprutades in i bringan?

Viss var det även så att man använde sig av en metod där man klyvde en sena för att den skulle läka bättre/bli starkare?

Jag har förståt att dessa metoder var mer utbrett förr i tiden, och att det brändes lite hit o dit för alla olika åkommor. Som jag har förstått det idag så är punktbränning en sista utväg? Är det olagligt eller är det bara så att det inte finns nog med forskning kring metoderna vilket gör att de inte anses vettiga? Skulle det vara olagligt att faktiskt göra forskning? Det skulle ju betyda att hästar skulle behövas punktbrännas osv för att få någon typ av resultat till studien.
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Till alla

Tråden är idag postad till Veterinärförbundet för diskussion om legitimerade personer ska syssla med behandlingar som inte är i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Veterinära Ansvarsnämnden (VAN) är f ö JO-anmäld av en veterinär och en läkare då anmälarna anser att VANs handläggning av ett ärende är klandervärd. VAN underlät att utreda om kiropraktik på djur är vetenskap och beprövad erfarenhet eller inte har fått konsekvensen att det upplevs som ett de facto-godkännande av kiropraktiken utan att frågan ens blivit prövad, menar anmälarna.
Kiropraktik lärs inte ut vid veterinärhögskolan.

Mycket spännande!
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Vad rolig att har en vetrinär till hands.
Ja minns själv blistring o nervsnettning när jag gick i skolen i Skara, vi hade mycket trav häster då som kom in från Axvall.
Nervsnettning var mycket på tal just då, blistring var normal behandling, dok jag undra om det inte gört mer skada an nytta, men jag skulla bli hovslager, inte vatranär (ibland visst vi inte vilket så mycket som vi spräng ner till kliniken och studera sjuka häster som kom in)
Jag visst att med en blistre häst fick jag vara lite försiktig när jag skulla sko.

Jag har hänviset till vissa uttland site om amnet, lita hjälp på det svenska skulla vara tacksom.
Z
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Punktbränningen skedde inte i Sverige så det är nog ingen ide att hoppa på svenska veterinärkåren i detta fallet.

Skulle vara intresant att höra hur du tycker denna häst skulle behandlats istället. Hästen i fråga var tidigare behandlad med,lång vila, antiinflamatorisk/smärtlindrande meicin, kortison behandling, frysbränning. Kortisonet och frysbränningen gav en kortvarig förbättring. Harhasen kom dock tillbaka innan hästen hunnit sättas i arbete. Självklart försökte jag som hästägare understödja med kyla/värme.
Han var opålitlig och på gränsen till farlig i hantering och det var ingen tvekan att han inte mådde bra. Jag såg punktbränningen som ett sista försök innan avlivning, något som jag är otroligt glad över idag när jag har en frisk häst.

Detta är skivet med ödmjukhet. Du är veterinär och besitter mycket högre kunskap en vad jag gör. Detta är heller inte ett inlägg söm säger att punktbränning är vägen till framgång med harhaser, bara att det fungerade i detta specifika fall.
 
Sv: Hysh-hysh-metoder?

Båda ingreppen utfördes på klinik. Att bränna är inte förstahands alternativet utan först ska andra metoder utvärderas.
Jag var med under hela ingreppet.
Han fick först lugnande. Därefter bedövades området som skulle brännas dvs harhasen. Han sövder sedan, inte så kraftigt så att han behövde syrgas men tillräckligt för att han skulle ligga ner. Därefter punktbrändes harhasen ca 20 sek på varje ställe. Det såg inte obehagligt eller äckligt ut alls, inget blod eller liknande det ända som syntes var att pälsen hade svets bort där han bränts. Därefter jodblistrades hasen.
Han fick smärtstillande ett par dagar. Förbättringen kom ganska snabbt.
I dag syns ingenting av ingreppet. Han är piggare och gladare en någonsin.
Är han fortsattf frisk eller fortsatte han att vara frisk?
 

Liknande trådar

Hästvård Har fått i uppdrag av min ET att blistra min häst en gång i veckan på hovleden. Då jag är novis inom detta tänkte jag be om lite råd...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 854
Senast: lizzie
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 723
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp