Bukefalos 28 år!

Hysteriskt het på hinder...

N

NiitSirK

Mitt söta lilla sto (157cm, 7 år, halvblod) har vilat ett tag (...och får vila ett tag till pga att vi måste byta sadel - hon har växt ur sin gamla) och när jag hoppar henne är hon, milt sagt, hysteriskt het på hinder.

själv tycker jag inte att det är alls obehagligt eller så, men lite lydnad vill man ju ha ibland :D !
Hon är naturligt en väldigt vaken och pigg häst med mycket temprament som ibland har en tendens att koka över...

Nu är det så att så fort jag vänder upp mot ett hinder så bara kastar hon sig iväg och hoppar gigantiskt, kör ned huvudet efteråt och studsar i full fart och svänger åt alla möjliga håll... Om det inte finns någon vägg så tar det ungefär 20 meter kanske innan hon stannar :smirk: :D .

Det jag letar efter är bra lydnadsövningar ... vi brukar köra mycket galopp - halt - galopp - halt osv. Dessutom brukar vi försöka trava över några kryss och stanna kort efteråt, mjukt... Men hon slutar inte :P. Finns det lite mer som jag kan göra? Jag ska börja träna massor men det är ju kul med flera idéer och tips!

:D :banana:
 
Sv: Hysteriskt het på hinder...

D låter precis som en häst jag rider! Brukar säga att om bara d hade varit fysiskt möjligt hade hon hoppat hindrena baklänges med.. ;)
Hon ÄLSKAR helt enkelt att hoppa! Blir lite bättre om hon får jobba med bommar lite oftare, d behöver inte va hinder, räcker med några på marken för att hon ska bli nöjd! Men fortfarande e d ju såå kul! :D

Jaja till saken..: :o Hon om oxå på (precis som din har gjort verkar d som) att om man hoppar till ett par steg innan och kör ner huvudet kommer ryttaren ur balans och jag kan sticka iväg lite.. :smirk: D jag har fått göra på henne är att galoppera på en volt och om hon gör så när jag vänder henne mot hindret så får hon fortsätta galoppera på volten, först när hon går lungt får hon komma på hindret. Går hon lugnt mot det första gg så får hon komma direkt. Brukar oxå precis som du försöka göra halt efter hindret om hon sticker iväg då med.

Detta har hjälpt till en del men hon kommer alltid ha lite grejer för sig för hon blir så "varm" i huvudet när d e hoppning! ;) Men nu försöker hon iaf för d mesta att lyssna på mig! Men ibland går d ju inte bara att hålla sig, eller hur?? :smirk: :D
 
Sv: Hysteriskt het på hinder...

Hej!!

Jag har också varit med om precis samma sak, min c ponny jag hade för många år sedan betedde sig exakt så!! Jag fick väl iof inte ordning på detta nån gång, men vi tävlade ändå upp till MSVA... lite lättare med ponny dock...

Jag tror iallafall att du är inne på rätt spår med dina övningar och prova gärna det som föregående skrivare föreslog. Var bara försiktig så att du inte svänger av henne precis före hindret om hon skulle dra gärnet, man vill ju inte lära hästen att det är ok att vika av så där framför ett hinder. Sen är det nog en massa tålamod som gäller!!

Rid mycket markarbete med bommar osv, hoppa studs så att hon märker att det inte går att rusa så där mot/efter hinder. Är det så att hon har blivit värre nu efter vilan?? Kanske det är så att hon helt enkelt tycker att det är så himla kul för att det var ett tag sen hon fick hoppa!? Försök att "avdramatisera" hoppningen genom att hoppa ett eller två skutt varje dag och se om hon lugnar sig.
Ett sista tips om inget annat hjälper är att byta bett. Inte för all framtid, men ibland kan ett lite skarpare bett göra hästen mera uppmärksam på ryttaren och du får då igenom lydnaden på ett enklare sätt. Ibland måste man ta till "sådana grejor" om man vill ha livet i behåll!!
 
Sv: Hysteriskt het på hinder...

Håller på att jobba med samma sak med min häst, eller snarare min medryttare gör för jag rider inte just nu pga skada..men i alla fall.

Min häst är inte lika het som din men väldigt mkt temperament ändå. Tipsen vi har fått av vår hopptränare är att rida mkt små volter, så fort hästen försöker sticka eller öka farten så lägger man en volt istället för att börja dra i tyglarna. Sen kommer volterna närmare och närmare hindret och till slut så hoppar du över hindret i volten. Jobba mkt med små hinder så att du kan stanna och rida lite "hur du vill".

Annars är det bra att lägga ut bommar på marken...ex en som du kan träna galoppsprång över på en volt eller dyl. En övning som vi fick göra på hoppclinicen för 2 veckor sedan var just en bom på voltspåret som man skulle rida över i trav och sen galopp, börjar först i trav, direkt efter bommen lägger du en volt i volten så att när du gör volten så kommer du över bommen igen...sen övergår man o gör samma sak i galopp.

En annan sak..Lägg ut två bommar innanför spåret på ena långsidan med kanske 5-6 galoppsprång emellan o sen jobba med att korta samt länga galoppsprången.
 
Sv: Hysteriskt het på hinder...

Kan ju berätta :

Sist vi hoppade, jag och min "hoppetossa" (älskar det ordet! :D ), så var hon såå dutti!

Vi hoppade en kombination med 1 g-språng emellan och bebisen min hon tyckte det var konstigt att det kom ett hinder så fort så hno nitade typ...3 ggr.
Men sedan smackade jag på och hon var såååååååå dutti!!!!
När hon blev lite mer fokuserad och fick mer kläm på det så gick det galant, och lugnt!

Hon går nu på hackamore också, vilket hon trivs lite bättre med...

Tack för svaren =).
Fler lydnadsövningar som hör till dagliga markarbetet skadar dock inte. Jag har inte tillgång till hinder nu under sommaren tyvärr men kan ju lägga upp cavaletti och så...
 
Sv: Hysteriskt het på hinder...

En liten flagga bara. Hästar som blir så heta på hinder kan mycket väl ha ont.

Om du får det bättre med lydnadsövningar så är det säkert bara bus, så träna på. Kolla om du kan hitta Jens Fredricsons bok, han har många bra övningar för just lydnad.
 
Sv: Hysteriskt het på hinder...

Mitt råd är att träna halter på henne så hon lyssnar på dig!

När jag tränar just ponnyryttare med heta hoppkanoner så är det AO att dom kan gasa och bromsa när ryttaren vill.
Jag brukar sätta upp små hinder med många bommar framför...
cavaletti innan hindret och ibland en bom bakom. (här gäller det att veta vart hästen landar)
gör halt framför hindret (inte direkt innan) men rida an och göra volter som någon skrev, göra halt, rygga, ny volt, låt henne komma nära hindret men inte hoppa...
trava lugnt mot, jobba henne... sitta lugnt, inte hasta iväg själv.
Hoppas att du förstår vad jag menar, svårt att beskriva här på nätet
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 438
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 296
Senast: __sofia__
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 487
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 051
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp