Veronika

Trådstartare
Ni som har använt hyttsten när ni har anlagt ridbana.. Hur mycket har det kostat för er del (storlek på ridbana-åtgång hyttsten- kostnad för detta)
Har nämligen hört att det ska vara hiskligt dyrt...
Tacksam för svar :bump:
//Veronika
 
Det är väl snarare transporten som varit dyr hit ner till skåne och inte själva materialet. Det väger inte alls lika mycket som grus/sand så man täcker ju fler kvm per ton.

När jag bodde uppåt landet använde vi slaggprodukter från en gruva till ridbanor och det var ett mycket bra material. Men detta är ju inte riktigt samma sak.

Ser med spänning fram emot en bekants anläggning där hyttsten skall läggas. Det går nämligen att få ner kostnaden för oss skåningar genom att transporterna numera samordnas med lastbilar som annars skulle gå tomma tillbaks till Skåne. Men detta gör att man får materialet lite då och då och inte allt på en gång.
 
Nu har jag frågat vad det kostar och själva hyttstenen är billig, 29 kronor/ton eller nåt sånt, men det som kostar är alltså transporten från Oxelösund. Till Uppsalatrakten kostar det ca 160 kr per ton och eftersom man behöver ett tjockt lager går det åt rätt många ton, iallafall tiotalet till en ridbana.
Jag hade förresten fel ang. vår ridbana, den är dränerad med dräneringsrör var tionde meter också, men annars ligger hyttstenen direkt på åkerjorden.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 685
Senast: Amk
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 860
Senast: Migo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 154
Senast: JennyLz
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp