Hyvlat virke eller inte?

Jessica75

Trådstartare
Hej!
Måste man ha hyvlat virke till boxar? Vi har gran men inte hyvlat. Känns som att man aldrig har sett ohyvlat?
Annars får vi köpa nytt...
 
Vad menar du med ohyvlat? Jag har sett ohyvlat användas men det funkar ju enbart om det är någorlunda slätt. Är det fullt av något som hästarna kan skada sig på funkar det ju inte annars är det mest opraktiskt vid rengöring.
 
Vad menar du med ohyvlat? Jag har sett ohyvlat användas men det funkar ju enbart om det är någorlunda slätt. Är det fullt av något som hästarna kan skada sig på funkar det ju inte annars är det mest opraktiskt vid rengöring.

Ja det är så jag tänker. Om hästarna kan skada sig på det... jag försökte hyvla men nja blev inte så bra..
Blir till att köpa istället :)
 
Ja det är så jag tänker. Om hästarna kan skada sig på det... jag försökte hyvla men nja blev inte så bra..
Blir till att köpa istället :)
Men är det verkligen så grovt så hästarna kan skada sig på det? Jag har aldrig sett sågat virke som inte spruckit som varit så grovt. För mig är det som sagt mer en fråga om hur det är att rengöra då jag handskurar väggarna och inte använder högtryckstvätt
 
Men är det verkligen så grovt så hästarna kan skada sig på det? Jag har aldrig sett sågat virke som inte spruckit som varit så grovt. För mig är det som sagt mer en fråga om hur det är att rengöra då jag handskurar väggarna och inte använder högtryckstvätt
Alltså är vanligt haha svårt att förklara. Men blir kanske flisigt liksom om dom kliar sig på det....
ja rengöra är kanske värre...
 
Jag har ohyvlat virke som jag behandlat med tjära/linoljeblandning. Det har fungerat fint, både estetiskt och funktionellt.
 
Jag har ohyvlat virke som jag behandlat med tjära/linoljeblandning. Det har fungerat fint, både estetiskt och funktionellt.
Aha jag köpte lasyr och tänkte måla med men på hyvlat virke.. tror det kanske går på vanligt med.
Har du någon bild?
 
Hej!
Måste man ha hyvlat virke till boxar? Vi har gran men inte hyvlat. Känns som att man aldrig har sett ohyvlat?
Annars får vi köpa nytt...
Har haft mina hästar i stall med boxar av ohyvlat virke i sisådär 20 år! Än har det inte lett till några skador på varken hästar eller människor!
 
Ohyvlat är snarast bättre om det är normalt sågat. Hyvlingen gör det svårare för färgen att fästa, linoljefärgen tränger inte in alls lika bra i hyvlat virke.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
580
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
491
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 697
Senast: Valle
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp