I desperat behov av råd - Olyckliga katter

M

MeatIsMurder

Hejsan,

Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen:
För fem år sedan träffade jag en kille, en riktig charmör men manipulativ utan dess like, jag flyttade upp till honom och inom två veckor överraskade han mig en dag med att komma hem med en kattunge, en hona med bruten svans, som han sade sig ha räddat ifrån ett hemskt hushåll med en alkoholiserad ägare. Han sade att hon var en present till mig. Hon var hemskt skygg och låg under sängen i två dagar. Jag var såklart tålmodig och väntade ut henne, sköt matskålarna succesivt längre från sängen och tillslut vågade hon sig ut. Under de dagarna ångrade min dåvarande sambo sitt val, sade att hon var en defekt katt och övervägde att lämna tillbaka henne till förra ägaren (!) vilket jag tyckte var helt absurt och jag sade bestämt emot. Jag tog mycket väl hand om henne och till slut var hon, trots sin skygghet, väldigt bekväm i mitt sälskap och följde ofta efter mig, men hon var livrädd för min sambo och skulle för alltid förbli det.

Någon månad efter första katten så bestämde sig min sambo för att han ville ha en katt som han kunde knyta an till också. Jag sade inte emot honom för att jag tänkte att det skulle vara roligt för "min katt" att få en kompis.
Så nästa katt, en fantastisk jättesocial kattjej, kom strax hem till oss och min sambo var mycket nöjd.
Men det gick inte lång tid förrän jag upprördes över att han inte gjorde rent kattlådan, eller brydde sig om att fylla på deras matskålar.
Ansvaret låg till sist helt på mig. Vi hade så oerhört många gräl om saken men så småningom accepterade jag att jag hade 100% av ansvaret.

Efter ett ett par år i lägenhet flyttade vi äntligen till ett hus där katterna fick springa ute. De trivdes som fiskar i vattnet med det. Men Det hände plötsligt att de kissade inomhus utanför lådan en hel del (klädhögar, mattor etc) och jag tänkte att det skulle ordnas om de kastrerades, så jag tog dem till vet. och ordnade det, men tyvärr fortsatte problemet och min sambo blev mer och mer trött på att det kissades på hans kläder och hotade med att avliva dem om det inte ordnades! Jag försökte med sådan där doft som man satte in i ett uttag och som skulle göra katterna harmoniska men det tycktes inte ha någon verkan. Jag ringde veterinären som sade att det lät som om dom borde avlivas och jag blev oerhört förvånad av att han inte hade en bättre lösning...
Det absurda är att mitt i allt detta så skaffade min sambo en hundvalp!! Jag sade till honom "Du tar fullt ansvar, du går ut med den, du har ingen rätt att skaffa ett djur till och sedan tröttna på det". Men så blev det ändå...

Nu har det gått ett ca halvårsedan jag lämnade min föredetta sambo.. och jag bor nu i en liten lägenhet på 60kvm med två innekissandekatter och en busig hundvalp.
Här har problemet blivit större eftersom att det har visat sig att jag inte tillåts ha utekatter i det här området. Fick ingen information om det när jag köpte lägenheten och har vädjat till styrelsen om att få släppa ut dem, men fått avslag. :cry:
Mina katter är instängda här med en hund som vill leka med dem hela tiden trots att de gömmer sig för honom. Och jag blir tårögd av att se dem så olyckliga. Jag har verkligen jobbat med att han ska låta bli dem, men han får ju leka med min systers kattunge (de är som syskon) så han fattar väl inte skillnaden... Har också försökt med så många medel att få dem att gå enbart på lådan men jag når ingen lösning.

Nu har jag börjat söka mig om efter vänner som med bra utomhusmiljö kan ge katterna ett bättre hem/liv utan att vara instängda med en stressig hundvalp ( OBS: det funkade bättre mellan dem och hunden i huset då det var ute ofta och det fanns mer rum för dem inomhus att vistas på) Men ingen kan/vill ta emot dem. Jag har nu fått ett nummer till Djurens vänner i Borlänge av min mormor, som jag nog ska ringa... Men vem vill ta emot katter som kissar inne? Kan det botas efter så pass lång tid? Jag har prövat dubbla kattlådor och bytt placering några gånger utan resultat. Känns oerhört sorgligt att det har kommit hit för jag älskar dem allihop och vet att det är ömsesidigt men det är för frustrerande att leva så här. Jag får dessutom tvätta minst en gång i veckan för att det har kissats på mattor/dörrmattor/kläder.

Blev en lång historia det här... för dig som orkat ta dig igenom hela så vill jag väl mest säga... vad hade du gjort? Jag har precis tagit lån och köpt och renoverat en lägenhet... jag kan inte flytta igen, i alla fall inte på ett år för jag måste göra klart studierna... mina alternativ är väldigt begränsade, jag kan se det. Vad säger du? Kan jag placera om dem, kanske bara för så länge som jag måste bo i den här lägenheten? Finns det någon värd som är beredd på att katterna kissar inne och som kan tänka sig att utforska det?

Oerhört tacksam för svar!
:confused:
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Ursäkta, men jag tycker ditt ex verkar vara en riktig idiot :mad:

Det hjälper inte då du nu sitter med tre djur i en lägenhet. Tyvärr är mitt råd att du måste hitta annat hem till åtminstonde ett av djuren.

Katterna (om det är båda som kissar fel) mår definitivt inte bra som det är nu. Det kan vara fysisk sjukdom som lätt kan kontrolleras hos veterinär eller så mår de dåligt av annan anledning. Den anledningen kan vara svår att komma på. Kan handla om rangproblem, allmän nervositet, rädsla osv. Man får vara väldigt påhittig och ändra på en sak i taget för att försöka komma på orsaken.


Hoppas det ordnar sig för er!
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Förstår att du sitter i en jobbig sits!

Bor du på bottenplan?

I så fall kan du ansöka om att få sk nyttjanderätt av styrelsen och bygga en rastgård till katterna utanför ett lämpligt fönster.
På så vis kan katter komma ut, men du bryter inte mot några regler!

Skaffa sedan en Feliway-adapter som placeras i ett eluttag och ofta hjälper stressade katter att komma lite mer i balans.

Se även till så att katterna slipper konfrontera valpen mer än de själva vill - ex genom en grind till ett rum dit katterna kan gå men inte valpen, höga liggplatser där de kan observera utan att bil störda osv.

Att placera om vuxna, inne-pinkande katter känns som ett svårlöst projekt...

/Swat
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Ja det är bara beklagligt alltså,

Tack så mycket för era svar!
Hade en dröm om att allt skulle fungera bra i nya lägenheten och istället har det kulminerat och blivit så ångestfyllt att jag brister i gråt så fort valpen tvingar in tjejerna under sängen, eller jag ser dem gå på tå över golvet för att inte bli upptäckta, och även när jag hittar en ny kissfläck någonstans.
Det hela känns, och har beskrivits av min mamma som varit på besök, som en sanitär oangelägenhet. Det känns inte fräscht med innekissandet, det håras på möblerna (Jag rollar dagligen pga detta) och katterna hoppar ofta upp på köksbänken och liknande ställen där de ligger tryggt från valpen.

Men kan jag kanske ha anledning att vara lite optimistisk?
Kan jag få valpen att förstå att han inte får leka med en del katter, och tillåts göra det med andra (jag syftar på min systers katt som han har så roligt med, och det är ömsesigit mellan dem)? Kan jag få katterna att bli mindre rädda för honom, eller lära dem att säga ifrån när han stör dem (för de slår inte ordentligt med tassen eller visar att de blir arga)? Kan jag ge dem den stimulans de behöver fastän det inte får gå ute just nu?

Jag ska försöka ordna med en omplacering av i alla fall den skyggaste av dem, och medan jag väntar/hoppas på napp så ska jag göra ett ärligt sista försök att få det harmoniskt här hemma.
Jag ska pröva Feliway-adaptern igen, och se om de får mer lugn om jag sätter ett staket mellan vardagsrummet och sovrummet.

MonteRose, du nämnde Rangproblem? Skulle du vilja vara jättesnäll och förtydliga vad det skulle innebära för mina två katter?

Swat, jag bor tyvärr inte på bottenplan annars hade det varit ett underbart förslag!
Det är faktiskt ganska upprörande att sådan här regler över huvud taget faktiskt får finnas, hade ingen aning om det. Jag har köpt och betalat för ett hem, men får inte släppa ut mina katter utanför det...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Jag tänkte på att katterna kissade galet redan innan ni skaffade hunden så det kanske inte enbart är hunden som de mår dåligt av. Problemet fanns redan tidigare.
Jag är ute lite på hal is här och hoppas någon av de duktiga kattmänniskorna här på forumet tittar in kommer mer kloka inlägg.

Men jag kan nämna lite om mina katter. De är oerhört skygga innekatter och blir väldigt oroliga om det väsnas i eller utanför huset. Vid ett markarbete utanför huset samtidigt som min dåvarande sambo flyttade ut (som katterna älskade) blev den ene katten så dåligt att han började kissa blod och vi fick besöka djursjukhuset ett flertal gånger. Har även läst i en artikel att katternas inbördes förhållande kan vara komplicerade för oss människor att förstå och trivs de inte med varandra så kan deras otrivsel yttra sig i kisseriproblem.

Tycker nog att du ska börja med veterinärbesök för att utesluta fysisk sjukdom som exv. urinvägsinfektion.
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Finns det någon bondgård/gård i närheten som du kanske kunde fråga jättesnällt om dem skulle vilja ha 2 stallkatter? Och säga att du är verkligen behov att bli av med dem. Annars kanske ett katthem men eftersom dem kissar inne så tror jag inte dem tar emot dem men det är ju verkligen värt ett försök.

Det låter grymt men det funkar är att när du ser att en av dina katter kissat på golvet gå och hämta katten och tryck ner nässan i kisset och sedan gå sätt den på kattlåden. Det tar emot men det funkar inte att ha en katt som kissar på golvet. Så det är bara att välja;)

Lycka till!
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Det var nog den ABSOLUT DUMMASTE jag har läst här på länge!!!!

Hur är du funtad människa!?! Ts beskriver hur hennes katter vantrivs med situationen pga flytt! De stressas av den nya valpen, bristen på "egna utrymmen" och av den orsaken uttrycker sin oro genom att kissa på "fel" ställen!

Och din "bot" mot detta är att trycka ner katternas nos i kisset!!!:mad:

Så när du byter stall och sin häst börjar vandra i boxen för att den inte trivs då går du in och spöar upp den för detta så att den lär sej att den bara är säker när den står blickstilla?!

Eller när hunden pga flytt börjar skälla när den lämnas ensam hemma då sätter du på den ett elhalsband och "strömmar" den till tystnad?!!

VANSINNE!! :mad:

Alla är överens om att Ts situation är ohållbar, men att gå från det till att se misshandel av djuren som en lösning!!

/Swat
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Det låter grymt men det funkar är att när du ser att en av dina katter kissat på golvet gå och hämta katten och tryck ner nässan i kisset och sedan gå sätt den på kattlåden. Det tar emot men det funkar inte att ha en katt som kissar på golvet. Så det är bara att välja;)

Lycka till!

Nej nej nej!
Det är det dummaste man kan göra.
Vet du de vanligaste orsakerna till att katter (som är extremt renliga djur av naturen) börjar kissa utanför?
Det är ingenting man uppfostrar bort, man måste gå till roten av problemet.
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Varför tog du med dig hundvalpen när du flyttade? Den var din ex-sambos?

Hur ofta gör du rent i kattlådan? provat att ha två-tre lådor?
En del katter vill verkligen inte göra av sig om det finns nått i lådan,som ngn skrev,katter är väldigt renliga djur.
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

ALDRIG att jag skulle sätta på en hund ett elhalsband eller spöa min häst för den börjar vandra i boxen.:mad:

Men om jag har läst TS inlägg rätt så kissade katterna även på golvet innan dem flyttade. Och jag menade inte att dem ska trycka ner hela katten i kisset utan bara så att den ser och förstår att den har gjort sina behov på fel ställen och sedan tar man den till lådan och vissar den att det är där den ska göra det.

Och ja TS situation är ohållbar, men det är INTE misshandel!!!:mad:
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Nej nej nej!
Det är det dummaste man kan göra.
Vet du de vanligaste orsakerna till att katter (som är extremt renliga djur av naturen) börjar kissa utanför?
Det är ingenting man uppfostrar bort, man måste gå till roten av problemet.


Det var verkligen inget illa menat:confused: Det verkar som alla tar till sig på fel sätt! Ja, verkligen måste hon hitta roten till problemet och ta reda på varför katterna gör sina behov på fel ställen men är det en dålig ovana så är det bara ett tips! Det är precis som med min nykastrerade lilla kisse som började kissa på golvet för hon hatade sin tratt så vi tog bort tratten och satte på henne en special sydbody och hon slutade med det.:)

Hoppas ni förstår hur jag menar nu:)
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Katter kissar oftast utanför lådan av sjukdom, stress eller för att revirmarkera, sedan kan det i vissa fall bli till inrotade vanor även efter grundproblemet försvinner men TS har ju en tydligt stressfull situation just nu som måste lösas på något sätt.
Om man tvingar en katt att lukta på sitt kiss så tycker den bara det är väldigt obehagligt - det ökar stressen och katten kommer fortsätta kissa utanför lådan men nu på ett ställe där den tror att ägaren inte kommer se det.
Den händelsekedjan du beskriver fungerar inte för att lösa problemet och ger bara obehag till ingen nytta. Jag studerar kattbeteendevetenskap just nu och den metoden du beskriver avråder alla kattexperter starkt ifrån.
Jag tror inte du menar illa men det kan bli illa för katten. :)
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Det ÄR aldrig en dålig ovana, det finns problematik bakom och det är något man som ägare har ansvar att lösa.
Det är tveklöst både korkat, idiotiskt och förbannat elakt mot katten att trycka ned dess nos i kisset. Trodde ärligt talat inte sån okunnighet levde kvar, men tyvärr vet folk rent generellt väldigt lite om katter.
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Det låter grymt men det funkar är att när du ser att en av dina katter kissat på golvet gå och hämta katten och tryck ner nässan i kisset och sedan gå sätt den på kattlåden. Det tar emot men det funkar inte att ha en katt som kissar på golvet. Så det är bara att välja;)

Jag har lust att uttrycka mej f-n så mkt starkare än Swat och Heulwen!!:devil:
Är övertygadom att de verkligen fick bita sej i läppen för att inte skriva annat än de gjorde.
Hur f-n tänker du när du uppmuntrar till sån här gammal förlegad bestraffningsmetod????
Katter och hundar lever i nuet - i just denna sekund!
De sätter inget samband med en pissepöl på golvet och att få ansiktet nedtryckt i piss!

Skäms på dej!
Har träffat på ett otal katter som blivit behandlade på detta horribla sätt och det enda de lär sej är att :
1 Personen som gjorde såhär mot mej går inte att lita på,jag måste akta mej för den personen.
2 Vissa katter lär sej att det är farligt att kissa öht,så de börjar kissa där de inte syns t ex bakom soffor.
Du behöver lära dej en hel del om kattpsykologi och jag föreslår att du börjar redan nu.
Jisses...
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Börja med att skaffa en klösmobel eller dylikt så att katterna har ett tryggt ställe där de definitivt kommer undan för hunden.
Var tydlig fr hunden att han FÅR inte leka med katterna. PUNKT.

Ha djuren separerade när du inte är hemma, även om någon måste bo väldigt trångt då.
Skaffa fler än en låda och se till att det ALLTID är rent. Mocka flera gånger om dagen. Prova olika typer av kattsand. Se till att det inte finns något på golvet som de kan kissa på, kläder, mattor eller dylikt.
Har du en balkong, så näta in den så de kan vara på den.

Och så förstås som du redan tänkt, kolla att det inte finns några fysiska åkommor.
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Varför tog du med dig hundvalpen när du flyttade? Den var din ex-sambos?

Hur ofta gör du rent i kattlådan? provat att ha två-tre lådor?
En del katter vill verkligen inte göra av sig om det finns nått i lådan,som ngn skrev,katter är väldigt renliga djur.

Mitt ex skaffade hunden, ja. han hittade den och åkte och hämtade den men jag fäste mig inte mindre vid den lille för det. Jag fick snabbt huvuddelen av ansvaret trots att han bestämt sagt att det inte skulle bli så. Han sade även när vi separerade att han inte skulle ha tid med hund... och då hade jag inte en tanke på något annat alternativ än att jag skulle ta honom.
Det är inte lönt att jag förklarar vidare för mitt ex hade ett mycket särskilt sätt att vända på saker och ting (mycket bidragande till att jag lämnade honom), och det här är ingen relationstråd så jag hoppar över den biten då det inte är relevant.

Jag kunde inte tro att jag skulle hamna i en situation där katterna inte tilläts gå ut och att det skulle bli så svårt för dem att leva tillsammans, när det funkade relativt bra i huset. Men som sagt, där var det större yta, och de hade tillgång till att gå ut... vilket jag än en gång känner att jag vill förtydliga att jag trodde de skulle få göra även i sitt nya hem. Jag hade inte planerat det så här! Verkligen inte.

Visst är jag väl medveten om att katter är renliga djur och jag har försökt med dubbla lådor. Prövat olika kattsandstyper men tror inte det har med det att göra för de kissar och bajsar där också... men mer än sällan så upptäcker jag en oönskad pöl utanför, kommit på den ena med att kissa på mattan i vardagsrummet osv, vilket tyder på något slags problem.

Gällande att trycka ned kattens nos i sitt eget kiss så vill jag säga att oavsett det klassas som misshandel eller inte så är det ganska motbjudande och jag hade tyckt väldigt synd om den katt som får den bestraffningen.
Det är just roten till problemet man måste komma till som någon uttryckte det. Och jag har försökt med olika metoder, jag har kontaktat vet. och jag har väntat ut... men som sagt.. nu är jag här.

Jag ska nu i veckan fortsätta med att söka lösningar på hälso och boende problemen. Det är en tung process och jag tar tacksamt emot idéer och råd och är än mer tacksam mot er som tagit er tid och redan gett mig några.
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Du kanske kan få lov att näta in balkongen kattsäkert,hela vägen upp till nästa balkong.:idea:
Många tillåter det numera.
Tror tom att det kan bli svårt att neka då det är en rekommendation numera.
Då kanske du kan sätta fast lite trädstammar,grenar etc.
Lite stimulans helt enkelt.;)

För flera år sen talade jag med Anna-Stina Kitsnik som besvarar på frågor om kattbeteende i tidningen Kattliv.
Hon är väldigt intresserad och påläst i ämnet och har sysslat med detta i många år.
Finns nog inte en fråga hon inte fått om katter!:)
Kanske du kan prata med henne?:idea:
Då,för några år sen iaf,tog hon emot fall via telefon också.
Det gick via tidningen,Kattliv,och kostade ynka 25:- som hon skänkte till lokala katthemmet.:bow:
Bättre få lite rådiga tips med en gång med tanke på att dina katter har befäst beteendet.
Fast först behöver du ta en veterinär undersökning av dem så du vet att de är friska.
Önskar dej och din fyrbenta familj lycka till!:bump:
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Varför inte spöa hästen i boxen???
Varför inte "strömma" hunden när den har separationsångest??!

Det är ju EXAKT samma sak som att doppa kattens nos i dess avföring!!

Dvs. ett ÖVERGREPP på djuret!!

För 25-30 år sedan var "doppa nosen i avföringen"-metoden vanlig när valpar skulle göras rumsrena!
Trodde dock att vi kommit lite vidare i vårt tänkande 2010!

Hela förslaget är så fullkomligt vidrigt, eotiskt och omoraliskt att jag HOPPAS att personen som skrev det varken har katt, hund eller häst!!

/Swat
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Om du bläddrar i annonserna i högra hörnet på sidan så hittar du en "beteenderådgivare" till.
Kunde inte komma på vad hon heter förut och jag vill vara försiktig så inte inlägget ser ut som reklam.
Iaf kan du få proffshjälp även där.
Mvh,Hobnob
 
Sv: I desperat behov av råd - Olyckliga katter

Du kan inte placera om hunden då? Är kanske lättare än katterna.
Som andra har skrivit, kolla med vererinär så det inte ligger något annat bakom.
Sen tills du har löst problemet med kissandet så plocka bort mattor och klädhögar så det inte finns ställen för katterna att sätta sig.
Kanske det finns något hunddagis eller liknande som vovven kan vara på några timmar varje dag så att katterna får lite hundfritt.
Tänk även på vad du använder när du städar efter katterna så att du inte triggar dem ännu mer. När vi hade problem med vår ena katt så städade jag först med vanligt rengöringsmedel och sedan med ättika för att verkligen få bort lukten. Hans historia var annorlunda än dina katteras men vi har äntligen "ta-i-trä" lyckats bryta hans betende men resan dit har varit lång och inte speciellt kul.

Lycka till med dina djur!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 703
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Bapelsin
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 525
Senast: Imna
·
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 826
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp