I händelse av kris

Ja, båda finns ju. Men ju mer vi övertygat påstår att folk blir monster vid kris, desto större tror jag att risken är att det också blir så. Och då har vi skapat ett sämre läge än vi hade.
Jag förstår vad du menar och jag hoppas att dom så kallade preppersna delar med sig. Jag upplever också att folk går ihop och hjälps åt vid svåra situationer, det finns som du säger enormt många tillfällen då alla sluter upp och hjälper varandra.

Men detr finns även många situationer även nu då vi blundar för vad som sker, utsatta grupper i vår närhet och längre bort. Jag upplever att vi som samhälle och hela världen behöver agera mer, att vi kan agera mer.

Ett lite exempel från här där jag bor, på en trottoar satt en tonåring med ett enormt blödande sår på ena benet. Han hade en kompis med sig som försökte få hjälp av någon men alla vuxna bara gick förbi. Jag var den enda som regerade, ringde ambulans och tog mig tid. Vet jätte många sådana där små saker från vardagen som gör mig ledsen, på något vis börjar vår medkänsla i det lilla och där kan jag känna att det sviktar hos många.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte det kan kallas egoism. Desperation snarare. Dina barn svälter. Då stjäl du mat kan, liksom.
Det håller jag med om, jag skulle själv hjälpa min familj och nära vänner i första hand det är jag ganska säker på. Det blir det man gör i första hand. Speciellt som man antagligen inte har resurser nog att klara sig särskilt länge om man är stadsbo och inte prepper, då måste man prioritera och då blir det dom närmaste,
 
Det håller jag med om, jag skulle själv hjälpa min familj och nära vänner i första hand det är jag ganska säker på. Det blir det man gör i första hand. Speciellt som man antagligen inte har resurser nog att klara sig särskilt länge om man är stadsbo och inte prepper, då måste man prioritera och då blir det dom närmaste,
I alla sådana här diskussioner tycker jag mig se en skiljelinje mellan landsbygd och stad.

Det verkar som stadsbor är räddare för stölder, hot och anda otrevligheter än landsbygdsbor?
Hittills har jag bara sett storstormarna i Småland och skogsbränderna i Västmanland och förra sommarens storbränder. Genomgående har människor hjälpt varann.

Samma för mig när jag hade torrt i min brunn. Vänliga grannar lät mig fylla dukar från deras brunn. Inga bekymmer. Överlag hjälps man åt med allt från snöröjning hos krassliga grannar till krånglande maskiner eller stormfällen på fel ställe. När barnet fick diabetes och vi turades om på sjukhuset kom bekanta och mockade vårt stora stall åt oss - helt oombedda.

Jag tror att människor hjälps åt istället för att arbeta mot varann.
 
I alla sådana här diskussioner tycker jag mig se en skiljelinje mellan landsbygd och stad.

Det verkar som stadsbor är räddare för stölder, hot och anda otrevligheter än landsbygdsbor?
Hittills har jag bara sett storstormarna i Småland och skogsbränderna i Västmanland och förra sommarens storbränder. Genomgående har människor hjälpt varann.

Samma för mig när jag hade torrt i min brunn. Vänliga grannar lät mig fylla dukar från deras brunn. Inga bekymmer. Överlag hjälps man åt med allt från snöröjning hos krassliga grannar till krånglande maskiner eller stormfällen på fel ställe. När barnet fick diabetes och vi turades om på sjukhuset kom bekanta och mockade vårt stora stall åt oss - helt oombedda.

Jag tror att människor hjälps åt istället för att arbeta mot varann.
Ja om man vet att det gäller en begränsad tid tänker jag, men om man är rädd för att det rör sig om en längre tid och dom flesta bara har mat hemma för några veckor eller mindre så tror jag man tänker annorlunda. Då behöver man ju ransonera och prioritera både vatten och mat. Men självklart hoppas och tror jag du har rätt, en skillnad som gäller mellan stad och landsbygd är ju att man inte känner sina grannar lika bra. Jag har själv bott i en mindre by och där var det helt annorlunda. Men jag har nära och kära som både är mina släktingar och familj och nära vänner som vi skulle hjälpas åt med allt, för det gör vi redan nu. Dom ställer upp för mig till 100% och jag för dem och då blir vi ett stort nätverk. Det är så jag menar, att man kanske hjälper dom i närmsta nätverket först om det är ransoneringstider?

Jag är definitivt inte rädd för stölder, bråk eller ovilja men tror att det lättare blir kris i en stad där man inte har en brunn, där man inte kan elda, där man inte har mer tillgång till mat som om man t.ex. är bonde. Och om allt internet lägger ner och man inte kan betala för mat och vatten, vad händer då? Jag hoppas att affärerna ställer upp och ransonerar så alla får men krångligt kommer det ju bli om det håller i sig länge.

Jag är för mer hjälp till krisländer, jag tycker vi kan ta emot fler flyktingar för jag tycker att vi som hela världens samhälle ska ta hand om varandra, man vet aldrig när man själv behöver hjälp och rent känslomässigt och praktiskt är jag beredd att gå ganska långt för ett öppnare samhälle med mer empati. Och mer hjälp på plats till dom som just nu svälter ihjäl som inte kan ta sig hit, och jag vet ju att alla inte kan komma till just Sverige men vi måste hjälpas åt mer globalt.
 
Senast ändrad:
Ja om man vet att det gäller en begränsad tid tänker jag, men om man är rädd för att det rör sig om en längre tid och dom flesta bara har mat hemma för några veckor eller mindre så tror jag man tänker annorlunda. Då behöver man ju ransonera och prioritera både vatten och mat. Men självklart hoppas och tror jag du har rätt, en skillnad som gäller mellan stad och landsbygd är ju att man inte känner sina grannar lika bra. Jag har själv bott i en mindre by och där var det helt annorlunda. Men jag har nära och kära som både är mina släktingar och familj och nära vänner som vi skulle hjälpas åt med allt, för det gör vi redan nu. Dom ställer upp för mig till 100% och jag för dem och då blir vi ett stort nätverk. Det är så jag menar, att man kanske hjälper dom i närmsta nätverket först om det är ransoneringstider?

Jag är definitivt inte rädd för stölder, bråk eller ovilja men tror att det lättare blir kris i en stad där man inte har en brunn, där man inte kan elda, där man inte har mer tillgång till mat som om man t.ex. är bonde. Och om allt internet lägger ner och man inte kan betala för mat och vatten, vad händer då? Jag hoppas att affärerna ställer upp och ransonerar så alla får men krångligt kommer det ju bli om det håller i sig länge.

Jag är för mer hjälp till krisländer, jag tycker vi kan ta emot fler flyktingar för jag tycker att vi som hela världens samhälle ska ta hand om varandra, man vet aldrig när man själv behöver hjälp och rent känslomässigt och praktiskt är jag beredd att gå ganska långt för ett öppnare samhälle med mer empati. Och mer hjälp på plats till dom som just nu svälter ihjäl som inte kan ta sig hit, och jag vet ju att alla inte kan komma till just Sverige men vi måste hjälpas åt mer globalt.
Fast det är just i det längre perspektivet som det är tvunget att gå ihop och hjälpa varandra. Det är bara att titta på historien, vi samlades i byar för det gjorde vardagen enklare och säkrare. För mig så är vattenbrist risken minimal, på andra ställen kan det vara ett större problem i och för sig. Mat är lättare att få fram om man är fler som kan hjälpas åt, i ett riktigt långt perspektiv så är odling ett arbete som kräver arbetskraft om vi inte kan använda oss av maskiner.
 
I alla sådana här diskussioner tycker jag mig se en skiljelinje mellan landsbygd och stad.

Det verkar som stadsbor är räddare för stölder, hot och anda otrevligheter än landsbygdsbor?
Hittills har jag bara sett storstormarna i Småland och skogsbränderna i Västmanland och förra sommarens storbränder. Genomgående har människor hjälpt varann.

Samma för mig när jag hade torrt i min brunn. Vänliga grannar lät mig fylla dukar från deras brunn. Inga bekymmer. Överlag hjälps man åt med allt från snöröjning hos krassliga grannar till krånglande maskiner eller stormfällen på fel ställe. När barnet fick diabetes och vi turades om på sjukhuset kom bekanta och mockade vårt stora stall åt oss - helt oombedda.

Jag tror att människor hjälps åt istället för att arbeta mot varann.
Det är mer intressant att jämföra med en situation där dina grannar/bekanta har samma problem samtidigt som du själv, kan jag tycka.
 
Ni som har skrivit att ni har solpaneler, kan ni koppla runt på nåt sätt så ni kan driva dom med annat än el?
Har precis fått paneler uppsatta, och dom behöver el för att fungera så är inte till någon hjälp vid ett elavbrott.
Annars skulle vi klara oss hyfsat ett tag. Har egen brunn, utedass, kamin, kakelugn och vedspis. En del mat/konserver så vi klarar oss ett tag
+ @Snubbelfot och @Jeffery
Nu har jag funderat på det här i flera dagar och jag förstår inte hur ni menar :confused:. Ni pratar om ett stort system som är inkopplat/sammankopplat med det vanliga elnätet eller? Jag förstår inte till vad man skulle behöva extern el annars? Om jag har solceller (off grid/fristående system) så behöver jag ju sol förstås, men inte extern el? Är det till växelriktaren ni menar? Den drar ju el om jag förstår saken rätt, men dels måste man ju inte ha en sådan väl, om man bara kör 12 V? Och dels så går ju den på batterierna också, som solcellerna laddar. När jag funderar på min framtida off grid-lösning så tänker jag mig en växelriktare som går att sätta på och stänga av efter behov, så den inte sitter och drar ström i onödan. Alltså jag vill inte vara uppkopplad till någon extern elleverantör. Hrm... Som sagt, jag fattar inte ...
 
Jag kommer inte helt osökt att tänka på fabeln om myran och gräshoppan av den här tråden.

Det är klart att man hjälper varandra, jag tycker även det borde vara självklart att man hjälper en person som är skadad eller avsvimmad men det vet jag ju att väldigt många här och IRL aldrig skulle göra. :cautious: :mad:

Å andra sidan kan jag ju tycka att om jag ser till att jag har torrvaror och konserver, gott om ljus, varma filtar och täcken, ordnat så jag kan värma mat osv så är jag inte så jättesugen att tömma allt på ett par dagar för att andra inte orkat bry sig det minsta, om de inte kan bidra på något sätt. :meh:

Serien "Nedsläckt land" som man kan se på SVT play är ett intressant experiment även om det är svårt att simulera en verklig situation.
 
Det är mer intressant att jämföra med en situation där dina grannar/bekanta har samma problem samtidigt som du själv, kan jag tycka.
Att alla saknar el eller att alla drabbats av översvämning elelr storm finns i bilden.

Men ändå finns det olika mycket möjligheter hos olika människor. Och olika kunskaper och resurser. De hjälps man åt med.
 
Det där är så främmande för mig:). Jag har en plan om det blir strömavbrott som sträcker sig till ”vet ungefär var ficklampa finns och försöker ha batterier hemma”.
Jag tycker att det är spännande att fundera på, tankarna drog igång när jag läste bokserien I morgon när kriget kommer, sen har vi haft lite längre strömavbrott och några kyliga dygn när bergvärmen la av för ett par år sedan när det var 30 grader kallt. Men då insåg vi att vi utan problem kan hålla värmen i huset genom att elda i kaminen och öppna spisen.
 
+ @Snubbelfot och @Jeffery
Nu har jag funderat på det här i flera dagar och jag förstår inte hur ni menar :confused:. Ni pratar om ett stort system som är inkopplat/sammankopplat med det vanliga elnätet eller? Jag förstår inte till vad man skulle behöva extern el annars? Om jag har solceller (off grid/fristående system) så behöver jag ju sol förstås, men inte extern el? Är det till växelriktaren ni menar? Den drar ju el om jag förstår saken rätt, men dels måste man ju inte ha en sådan väl, om man bara kör 12 V? Och dels så går ju den på batterierna också, som solcellerna laddar. När jag funderar på min framtida off grid-lösning så tänker jag mig en växelriktare som går att sätta på och stänga av efter behov, så den inte sitter och drar ström i onödan. Alltså jag vill inte vara uppkopplad till någon extern elleverantör. Hrm... Som sagt, jag fattar inte ...
Vi svarade ju båda två på @Daisy 's fråga, och vi antog båda att det var 230V hon var ute efter.
Så våra ord är inte aktuella för ett offgrid 12V-system. Sån't system har jag vid fäboden, där vi får kvällsljus via 12V solel.

@Snubbelfot
 
Beroende på vad som händer så skulle jag klara mig skapligt, har mat och stormkök om strömmen skulle gå, ett förråd av sjukvårdsartiklar, ficklampor, batterier, varma kläder, sovsäckar, vevradio som även kan ladda mobil etc. flera pack våtservetter för att hålla hygienen och spara vatten. Finns även rejäla skyddsrum i källaren om det skiter sig ordentligt.
Tyvärr skulle mina märkliga krukväxter dö efter en veckas kyla (I- landsproblem och en piss i pölen)
skulle förmodligen kunna vandra till landet där det finns brunn och mer föda.
 
Beroende på vad som händer så skulle jag klara mig skapligt, har mat och stormkök om strömmen skulle gå, ett förråd av sjukvårdsartiklar, ficklampor, batterier, varma kläder, sovsäckar, vevradio som även kan ladda mobil etc. flera pack våtservetter för att hålla hygienen och spara vatten, har även en uppsjö värmeljus och tändgrejor. Finns även rejäla skyddsrum i källaren om det skiter sig ordentligt.
Tyvärr skulle mina märkliga krukväxter dö efter en veckas kyla (I- landsproblem och en piss i pölen)
skulle förmodligen kunna vandra till landet där det finns brunn och mer föda.
 
Jag skulle klara mig hyfsat om det inte handlade om allt för lång tid tror jag.. Har kamin med kokplatta, brunnen går att ta vatten ur utan el och jag har ved för ett tag. Matmässigt är det väl sämre men jag har ju både höns och vaktlar så bereonde på säsong så hade det nog gått.
 
Som @Jeffery skrev.
Ni pratar om ett stort system som är inkopplat/sammankopplat med det vanliga elnätet eller?
Ja, det var vad jag uppfattade att originalposten syftade på. Sådana system som är rätt vanligt att privatpersoner installerar idag.
Om jag har solceller (off grid/fristående system) så behöver jag ju sol förstås, men inte extern el? Är det till växelriktaren ni menar? Den drar ju el om jag förstår saken rätt, men dels måste man ju inte ha en sådan väl, om man bara kör 12 V?
Växelriktaren i ett nätanslutet system behöver inte extern 230V nätspänning för sin grundfunktion, men det är en säkerhetsfunktion. En solpanelsbestyckad fastighet får inte kunna mata ut el på nätet där personal kanske arbetar med att reparera eller koppla i elanläggningar som är frånkopplade från matningssidan. Det gör att det är litet bökigt att bygga ett on-grid system som också skall fungera off-grid.

Bygger man enbart för off-grid behövs mycket riktigt ingen extern 230V. Grundkonceptet är att panelerna matar en laddare som laddar en batteribank, som driver 12V-förbrukare och/eller en inverter som i sin tur driver 230V-förbrukare.
 
Som @Jeffery skrev.

Ja, det var vad jag uppfattade att originalposten syftade på. Sådana system som är rätt vanligt att privatpersoner installerar idag.

Växelriktaren i ett nätanslutet system behöver inte extern 230V nätspänning för sin grundfunktion, men det är en säkerhetsfunktion. En solpanelsbestyckad fastighet får inte kunna mata ut el på nätet där personal kanske arbetar med att reparera eller koppla i elanläggningar som är frånkopplade från matningssidan. Det gör att det är litet bökigt att bygga ett on-grid system som också skall fungera off-grid.

Bygger man enbart för off-grid behövs mycket riktigt ingen extern 230V. Grundkonceptet är att panelerna matar en laddare som laddar en batteribank, som driver 12V-förbrukare och/eller en inverter som i sin tur driver 230V-förbrukare.
@Jeffery @Daisy
Aha, tack. Blev lite konfunderad där, men då fattar jag. :up:
 
Fast det är just i det längre perspektivet som det är tvunget att gå ihop och hjälpa varandra. Det är bara att titta på historien, vi samlades i byar för det gjorde vardagen enklare och säkrare. För mig så är vattenbrist risken minimal, på andra ställen kan det vara ett större problem i och för sig. Mat är lättare att få fram om man är fler som kan hjälpas åt, i ett riktigt långt perspektiv så är odling ett arbete som kräver arbetskraft om vi inte kan använda oss av maskiner.
Ja vatten är kanske inget stort problem här i Sverige där vi har många sjöar, lite skillnad från länder med torka och vattenbrist, det håller jag med om. Jag kan tänka mig som du skriver att vi kanske återgår lite mer till det "äldre Sverige", men att det kommer finnas klasskillnader som blir tydliga i och med att vissa sitter på resurser och odlingsbar mark och djuruppfödning.
 
De där "längre perspektiven" när man börjar prata om långsiktig småskalig naturhushållning mm, tror jag inte att det är konstruktivt att ta höjd för i krisberedskapen för det egna hushållet - om det inte kan göras med små och billiga medel/beslut. Det kan vara kul att spåna kring men inget vi bör lägga stor energi på. Jag tror att de flesta av oss är mest betjänta av att vara förberedda för korta och medellånga krislägen mellan några dagar och någon månad. I de perspektiven behöver vi fortfarande ha som prioriterat mål att de ordinarie samhällsfunktionerna skall fungera så normalt som möjligt. Konkreta flaskhalsar blir bl a tillgång till el, vatten, värme, drivmedel och kommunikation, där boende i stad och på landsbygd kommer att ha olika stora utmaningar med de olika bitarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp