Bukefalos 28 år!

I jakten på den perfekta hingsten...

S

sydney

Jag har nu efter hundrade gången ändrat mig igen gällande hingstval.
Problemet är att jag inte hittar den perfekta hingsten till mitt sto, och jag vet EXAKT vad jag letar efter men inte var jag ska söka.

Så därför vill jag ha hjälp!

SÖKES:
Hopphingst minst 168 cm (gärna större) men måste vara en förädlare/ädel typ med långa ben gärna kort/kvadratiskt byggd och högrest. Bra dräktighetsprocent önskas. Helst levande föl-avgift.

FINNES:
Halvblodssto ca 160 cm e. Goldgraf-Diamant. Ngt lång rygg och ngt intåad annars mkt bra exteriör. Bra gångarter och mkt bra hoppteknik. Mkt bra temp-inga problem att sätta en "tuff" hingst på henne alltså. Gått msv hopp. Lämnat avkommor upp till msv hopp. Avkommorna blir dock av grövre modell och det vill jag undvika givetvis. Inga bilder finns på stoet tyvärr.

Alla förslag välkomna skriv oxå gärna vilken station som har hingsten i fråga. Skulle helst vilja satt Corlensky på henne, men pga hennes ålder vet jag inte om jag vågar chansa på att det blir ngt med en oprövad hingst. Hjälp mig snälla:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Ja du, det var kanske inte en så lätt kombo du hade.

Men det finns ett mycket enkelt svar som jag tror ger allt du säger men som jag tror du kanske är tveksam till ändå.

Quite Easy

  • Förädlar ofta ordentligt på kralliga ston.
  • Ger kortare avkommor (se ex Qalle)
  • Känd för bra dräktighetsprocent, används till många struliga ston
  • Storleken vet jag inte exakt men brukar vara ok på avkommorna.
Kolla in det på BLUP sidan på ASVH. Den låg nere just nu. Där ser du hans storleksförärvning.

Dessutom får ju avkommorna ofta bra gångarter och ett trevligt humör. Han har ju avkommor som gått väldigt bra också så kapaciteten är bättre än på de flesta hingstar.

Men sen är det ju den lilla detaljen att det finns hur många QE hästar som helst. Skall den säljas är det ett problem, skall du ha den själv är han rätt val enligt det du skriver här. Dessutom är han ganska dyr.

Andra tänkbara är tex Cortus men där är jag inte helt säker på detta med ryggen. Tycker han ger bra typ men om han kortar ner ryggar vet jag ej. Resten stämmer dock på honom och han vet jag att han för det mesta plussar på storleken.

Camaro är lite samma. Lättar upp lite, skaplig storlek, bra hopp men är osäker på ryggarna. Värt att kolla. Bra kvalitet på avkommorna.

Sen är det väl fullblod man tänker när det är förädling men där är storleken inte lätt, de är ofta små. Dessutom är det få som ger hoppavkommor i första ledet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Jag säger som gragge, Quite Easy verkar faktiskt täcka upp dina krav:idea:

Annars så är jusom sagt Corlensky G ett bra val, de har ju kollat livligheten på hans spermier och de verkar vara okej.. Jag skulle nog våga pröva.
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Cardento kanske? men han är ju något långlinjerad. Annars är han en bra förädlare och tillräckligt hög. han har även massor av fantastiska avkommor som får bra reultat på tre- fyra års testen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

maria b, tror du verkligen att Corlensky lättar upp? Han ser rätt rejäl ut redan och han är bara 3.
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

pialotta skrev:
maria b, tror du verkligen att Corlensky lättar upp? Han ser rätt rejäl ut redan och han är bara 3.

Nej det är så sant, det vet jag faktiskt inte om han gör.. Missade att hingsten skulle förädla, tänkte mest att han är kort/kvadratiskt byggd och högrest..

Men Quite Easy förädlar iaf...

Cardento tror jag inte på om stoet är lång i ryggen, då finns det bättre alternativ.

Mvh Maria
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Tack för bra svar!

QE faller bort då jag ev säljer avkomman och dels pga priset och dels pga mängden avkommor är det svårt att få ett skapligt pris i förhållande till vad man lägger ut.

Cortus hade jag inte alls tänkt på men är han känd som förädlare är han mkt intressant, har sneglat på honom innan men trodde att det skulle bli för tungt. Stoet är ingen mastodont på något vis, men absolut ingen ingen förädlare i sig själv, därav måste jag välja med omsorg känner jag ,

Att Cardento var en förädlare trodde jag heller inte, men även han kommer falla bort pga priset för betäckning. Annars har han bra storlek och hopp men jag tycker han är för dyr.

Jag hade väl hoppas att Corlensky skulle kunna passa henne i typen, hans långa ben o passande ext. i övrigt skulle göra att jag kanske vågar chansa på om det blir ngt grovt, som sagt stoet är ingen grovis men inget fullblod heller.;)

För övrigt har jag rätt bra koll på de vanliga hingstarna, ingen som har nåt lite annorlunda förslag att komma med? Någon av de nygodkända som skulle kunna passa?
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Ja du, alla kriterier du vill ha kan nog inte helt uppfyllas, men här är ett förslag.
Jag vill själv ha en lättare hopphingst då jag har ett rejält sto och har i år bestämt mig för den nygodkända Empire VDL. Jag såg honom på hingstvisning och tyckte att han hoppade mycket smidigt och verkade mycket ridbar. Hans bedömning var exteriört: "Elegant, välproportionerlig hingst. Välansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog, bra sadelläge, något öppet ländparti, sluttande kors. Väl inskenad och korrekt. Ren, taktmässig, energisk skritt. Lätt, taktmässig och energisk trav. 38 p."
Hoppning: "En hingst, som verkar väldigt ridbar och försiktig. Han kommer lätt från marken. Fin lätthet i galoppen, lätt att korta och länga sig. Han har mycket bra benteknik fram och bak. Mycket positiv inställning."
Han har en mycket fin härstamning för hoppning med b la Nimmerdoor och Ladykiller xx i stamtavlan. Han är själv 165 cm.
Mer info om honom finns på www.penarpsgarden.com
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Cuper kanske kan vara något. Tror att han har samma stall som Cortus. Har dock ngt kort hals.
Coriall är ju inte så kraftig plus att det är levande fölavgift. Fast han är ju oprövad som avelshingst.
Santa Cruz har jag sett ge ädelt på inte så ädelt sto, men han har ju ngt lång rygg upplever jag.

Själv så tar jag nog Laptop i år men han är ju bara 164 cm vad jag har förstått. Fast ädel och rätt högrest tycker jag. Vad han gett har jag ingen aning om.

Bara lite tips från en avelsnovis
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Laptop är 165cm :P
avkommor: Tyskland: 6godkända söner och 12 statapremie-ston
Placerade avkommor totalt: Hoppning: Msv: 1.30-1
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Empire VDL verkar spännande, inte minst när man läser AVNs användningsråd betr honom. Det verkar vara en hingst dom verkligen har förtroende för, rekommenderas tydligen till det mesta i stoväg som man vill ha hoppning i? Han gör ju dessutom bra ifrån sig på tävlingsbanan fn.
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

SunDown skrev:
Placerade avkommor totalt: Hoppning: Msv: 1.30-1

Är det nåt att skryta med, 1 avkomma i msv 1.30hoppning?
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Jo, Empire VDL har redan gjort bra ifrån sig på tävlingsbanan. Nu är ryttaren mycket skicklig, men att vinna 1,40 i en av sina första starter tillsammans och snabbt kvala till 7-års championatet tycker jag visar på att hingsten är mycket ridbar och lyssnar på ryttaren. Ska bli intressant att följa det ekipaget tycker jag. Dessutom, som du skriver, så rekommenderas han till de flesta typer av ston. Jag hoppas att han förärver sina egenskaper bra framparti och halsansättning, teknisk hoppning och ändamålsenlig galopp som AVN skriver att han har.
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

sydney skrev:
Tack för bra svar!

QE faller bort då jag ev säljer avkomman

Cortus hade jag inte alls tänkt på men är han känd som förädlare är han mkt intressant

Att Cardento var en förädlare trodde jag heller inte

Jag hade väl hoppas att Corlensky skulle kunna passa henne i typen, hans långa ben o passande ext.

För övrigt har jag rätt bra koll på de vanliga hingstarna, ingen som har nåt lite annorlunda förslag att komma med? Någon av de nygodkända som skulle kunna passa?

Ja, det är synd att QE hästarna är så många idag, för de är riktigt bra. Han ger faktiskt allt det du frågar efter vilket är ganska mycket. Men jag förstår dig helt! Priset blir svårt.

Detta gäller även till viss del Cardento avkommor. Men han är inte alls rätt val för dig ändå, han har ganska lång rygg och ärver dessutom ner det. Att jämföra honom med tex QE eller Corlensky (bedömt av hans extriör) är inte alls rättvist. Men även om han är stor ger han faktiskt ädla avkommor så det är inte fel att påstå att han är en förädlare.

På tal om Corlensky tycker jag själv det var en härlig hingst men jag undrar om det är rätt här... Han är knappast någon förädlare. Bra typ har han med kan inte tänka mig att han skall lätta upp avkomman.
Detsamma gäller nog i ännu större utsträckning hans treårings polare Coriall. Det är en ännu kraftigare häst som nog är att rekomendera till ston av den lättare typen.

Cortus lämnar ädla avkommor och kan användas att lätta upp tyngre ston. Dessutom ger han lite större storlek på avkommorna, dock inte så mycket över 170 vad jag vet. Cortus ger bra typ, hopp och gångarter. Fina resultat på hästarna i ex 3års test. Dessutonm ett extra trevligt humör och psyke.

Jag tycker det är ett bra val. Bättre än flera av förslagen du fått här som inte alls passar din beskrivning.
Alla nygodkända som det tipsas om är jag osäker på. Har man specifika krav som du har så skall man gå på en hingst som vi har litet statistik på så att man vet vad den ger. Empire, Lucky Point, Coriall etc är för andra att testa. De skall användas på ston där man vet vad stoet ärver ned och därför kan vara mer öppen i sitt val av hingstar.
Jag tycker det vore att ta en stor (onödig) risk att lägga en ny hingst på detta sto. Du riskerar att få en övergödd tax till avkomma. ;)

Kom på en att kolla upp nu, Acacio. Bra hopp och gångarter. Ger (trots sin stam) ganska ädla hästar vill jag minnas. Har dock ingen koll på ryggar. Det måste du i så fall kolla upp själv. Sen ärver nog inte han ned samma kapacitet i hoppning som tex QE. Men värt att kolla upp.

Hör av dig om du har frågor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Liten hingst men som lämnar stort är ju Dirco Hästak. Vet att du ville ha störra hingst, men lämnar dom stort är det ju ingen direkt fara.
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Hej alla och tack för svar. Cuper, Lucky point, och laptop går alla bort helt. Cuper är jag tyvärr väldigt negativ till,är en ovanligt knepigt hingst exteriört anser jag, Laptop för liten och Lycky Point känns liksom inte riktigt rätt.

Anledningen till att jag är så kräsen beror på att detta troligtvis blir hennes sista föl, mest pga hennes ålder.

Ett förslag jag verkligen gillade var Cortus, jag tror jag ska ringa hästak efter helgen och höra mer om honom.

Blir avkomman strax över 165 är det helt ok, men helst inte mindre, vill inte chansa med för liten hingst.

Santa Cruz är en stark kandidat, jag skulle nog våga chansa på ryggen när det gällde honom, har sett video och gillar hästen mycket.

Men, nu undrar jag om det kanske bara är jag, men är det verkligen så att många av våra godk. hingstar verkligen är så outstanding????:confused:
Kanske är det jag som har höga krav men många av de som finns verksamma i avel samt de som blivit nygodkända är enligt mig (om man bara tittar på dem rakt upp och ner) inte så jäkla bra?!?
Många är kenpiga exteriört, många saknar utstrålning och generellt har hopphingstarna riktigt dålig gång.
Eller är det jag som är petig?

Ex. Santa Cruz är ju fin om man jämför med andra hingstar i samma kategori men han rör sig ju inte märkvärdigt alls, ext, tycker jag han är ok men inte mer och hoppet är helt ok också, men inget outstanding.
Corlensky gillade jag på bruksprovet han var verkligen trevlig, men samtidigt känner jag att det borde finnas fler hingstar med både gång och hopp samt bra ext. där man inte behöver jämka.
Nån som håller med? Kanske bara är jag som kräver för mycket?

Cortu el Santa cruz verkar iallafall gå vidare till nästa omgång kom gärna med fler förslag men skriv oxå varför ni rekommenderar den hingst ni skriver om=)

Tackar alla igen:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Oj, många konsiga stavfel ser jag kanske lite för mycket vin nu på påskkvällen;)
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Cortus brukar enligt ägarna plussa på mankhöjd på ston 165-168 med ett par cm. Vilket kan stämma med de avkommor jag sett.
Han själv är 167 cm men jag lyckas inte komma in i BLUP statistiken fortfarande för att se vilket storleksindex han har. Där syns ju exakt vad han ärver ner.
Cortus är en riktigt bra hingst som i mitt tycke blivit förvånande lite använd senaste åren. Samma som drabbade tex Landlord. Bevisat bra hingstar som tappar antal ston till förmån för unga hingstar som vi inte vet något om. Avel är inte alltid logisk.


Sen en sak till. Cortus är en klasshäst men hans ägare finns det dem som inte är så förtjusta i. Lika bra att säga det direkt innan du får höra det från någon annan. Det har stormat en del kring dem.
Jag tar inte ställning i det men kan ju vara bra att du är beredd på att vissa här kan reagera på att man använder en hingst därifrån.

Glad påsk
 

Liknande trådar

Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 385
Senast: tabac
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 564
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 852
Senast: KickiH
·
Avel Letar efter tips och råd angående betäckning av vårt sto Cornelia (31) inför år 2016. Cortez är fadern, Morfar Ceylon. Stoet är 164 cm...
Svar
5
· Visningar
1 594
Senast: Concett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp