I morgon är det dags!

Jadzia

Trådstartare
Klockan tio startar jag och Evita i vår första tävling. Det är förvisso bara ett inoficiellt KM, men det är bra nervöst ändå. Att träningen gick kasst igår gör inte saken bättre.

Vore jag smart hade jag startat med Tasse istället, för han är mer färdig än vad Evita är. Dock har inte Tasse en säker plats och jag vill inte riskera att han går upp och stör övriga tävlande. Evita ligger still, men har i gengäld ett sämre fritt följ, långsamt läggande och kan komma smygande på ställandet.
Himmel, vad svårt det var att välja hund och eftersom de går i samma klass kan jag bara delta med en.

Egentligen skulle jag vilja träna idag också, men har fått rådet att strunta i det och vila inför morgondagen istället.

Så vill någon se Jadzia larva bort sig, så finns vi på brukshundklubben klockan tio.
 
Jaa! Å vad jag skulle vilja komma... The Labfan-club :banana: Men tyvärr har jag ingen bil lördag-söndag :cry: Jag som till och med hittar vägen!
 
Jaa! Stön och suck. Det är så j**********a skönt efteråt när det är gjort. Huga till våren är det dags för lilltejen. Hon kan allt utom platsliggning, läggande och apportering. Vi skall fila på det under vintern. Så blir det appelln också om vi kommer med på ngt prov...
 
Nu är vi hemma och jag är mycket nöjd. Poängen är ingen höjdare, men Evita var positiv och gjorde sitt bästa.

Platsliggningen gick mycket bra och där fick vi en tia. Inget nosande, krypande eller annat fladder.
På tandvisningen så fick domaren ta på henne och klappa, men inte titta i munnen. Till slut kände hon sig så trängd att hon morrade och då bröt domaren det momentet. Betyg noll.

Under linförigheten fanns det ju så mycket att titta på så Evita hann inte riktigt med i svängarna. Någon gång glömde hon också att sätta sig ned, men gjorde det någon sekund senare. Vi fick kritik för dubbelkommando, växlande position och snett/sakta sättande. Betyg 7.
Det fria följet gick enligt samma mönster, men då hade hon tappat lite energi och lyckades inte riktigt hänga med. Betyg 6.

Vid läggandet schabblade jag till det. Evita var uppmärksam och beredd på att något skulle komma, men istället för att ge ett rappt kommando så saktade jag ned och tvekade. Naturligtvis blev hon också tveksam då och lade sig väldigt långsamt. Jag tryckte också i med både hand- och röstkommando vilket inte alls hade varit nödvändigt och fick därför nerdrag. Betyg 5.

Under inkallningen fick hunden spunk. Hon satt fint och kom i en jäkla fart på kommandot, men fortsatte förbi mig och for runt där bakom. Där stod hon sedan och väntade på nytt kommando. Jag fick lägga till fot och så blev det dk. Betyg 7.

Ställandet nollade vi. En hel del av energin var borta och hon ville inte ställa sig och bli lämnad ensam mitt framför tävlingsledaren. Hon saktade in på mitt kommando och ställde sig en halv sekund, men bestämde sig sedan för att det var säkrats att följa efter matte.

Hoppet gick sämre än vad jag trott. Där hade hon fokus på domaren istället för mig och ignorerade därför mitt första kommando. Då jag upprepade hoppade hon, men jag är seg som en snigel och kom mig inte för att springa förrän hon redna hoppat färdigt. Nerdrag för dk och dåligt avslut. Betyg 7.

Vi fick också en sjua på helhetsintrycket och lyckades skrapa ihop 113 poäng allt som allt. Det gav ett 3:e pris och vi blev sist i vår klass.

Hu, nu ska jag inte tävla mer på minst ett år. Jag var gräsligt nervös och trodde jag skulle gå i bitar.
 
Åååhh det låter exakt som vår första tävling! Vi fick 118 p :)

Men tänk att ni har gjort alla moment och 10 på platsen *pust* Det är så skönt när det är över. Tandvisningen nollade vi också första gången och då bröt domaren med när hon till slut morrade. Jag kan ju nu hålla fast henne rejält och då ger hon sig och de får kolla tänderna.

Hoppet har vi också problem med eftersom att hon också kollar så mycket på tävlingsledaren. Det tog många tävlingar innan jag fattade varför hennes suveräna hopp bara blev pannkaka på prov. Man kan be de ställa sig lite längre bort. Fråga kan man alltid göra iaf...

Lycka till nästa gång!! :bump:
 
Det ska du visst. Dk gör man oftast eftersom föraren är nervös och inte litar på sin hund (och sig själv) på banan och det enda du kan göra åt det är tävla, tävla, tävla och tävla igen!

Hela din berättelse tror jag alla som tävlat känner igen. Det är ju typiska orutin-fel alltihop. Så kom igen Jadzia. På det igen!! :devil: ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp