I morgon fortsätter min hästmardröm

Lejonstjarna

Trådstartare
Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag vet inte hur jag ska lösa problemet. Jag vill inte ha påhopp vilket jag vet kommer jag skriver en tråd på buke jag vill ha tipps på lösningar för hur jag ska orka gå vidare se om det finns någon lösning på mitt hästproblem. Jag vet redan att jag är världens sämsta hästägare det behöver inte ni moralkäringar tala om för mig. hoppas ni orkar läsa detta långa inlägg.

Historien börjar 20004 då föds en liten kille, min blivande drömhäst han är en korsning Pre/bruksnordis men tidigt märks det att han bara har fått PREns steg och huvud men kroppen som en bruksnordis. Inget fel för han är vacker redan som föl och jag har fastnat för kallblod.

När han var 1 år kom han hem till oss och jag började glatt jobba med han. Efter bara tre veckor kom hovis och skulle verka alla våra hästar. As hovar var sne slitna och hovis tyckte att jag skulle sluta promenera med han ett tag så det skulle rätta tills sig. Tyvärr tog det ett år innan hovarna var i kondition att göra något med för de växte dåligt trots att han fick alla möjliga tillskott han kunde få.
A var nu två och jag ville köra in. Vid dena tid bodde jag med en kille som ochså höl på med hästar tyvärr var vårat förhållande inte sunt och det var destruktivt och killen viste och kunde bäst. A skulle köras in på mitt ex viss för annars vart han förstörd. Tiden gick och det hände inget Med As inkörning försökte jag göra något med honom så vart det bara otrevligt hemma så jag vågade inte jobba med min häst. A gick bara i hagen och gjorde inget. han vart starkare och större och hingstigare. Jag fick knapp tas in och borsta på honom för jag var värdelös som hästmaniska och så fort jag tog i A vart han förstörd.


A vart tre och jag försökte rida honom några gånger mitt ex höll i longerlinnan och när vi skrittat något varv så smackade han på A och drev upp han i galopp vilket resulterade i att A så klart bockade av mig. A är en mycket smart häst, han är jätte intelligent och lär sig jätte fort och när jag ramlade av kunde jag inte fortsätta rida pga av att jag fick ont i min redan trasiga kropp.
Jag vart snart rädd för att rida A så försöken ran ut i sanden.
När A vart 4 hände en incident i hagen vid en kvällsfodring. A hade fått en gren i svansen och när jag tog bort den vart han rädd och for i väg och sparkade. Han träffade mig i ryggen, och jag lyckades krypa till stallplan där jag tuppade av. Jag var ensam på gården och det tog ett tag innan någon hittade mig och och tills ambulansen var på plats. De fick ge mig hjärt och lungräddning. Efter den incidenten fick jag äntligen lov att kastrera A för mitt ex. Han tyckte det var tufft med en hingst antagligen. Men han gav efter efter väldigt mycket påtryckningar av min familj.

A fick stå efter kastreringen och jag tog hand om han som vanligt men jag varken försökte rida tömköra eller longera honom något mer.
Lagom till jul det året flydde jag hem igen till stockholm och ag tog med mig mina hästar. När jag kom hem fick jag reda på hur illa läget var, jag var bankrutt mitt ex hade förskingrat 100 000 tals kronor från mig.
Jag fick flytta till mina föräldrar och bo där gratis Mina två hästar hade jag hos några avlägsna släktingar. Alla mina pengar jag fick gick till hästaran min inkomst var bara 3000kr och det var vad hästarna kostade i uppehälle. Jag var arbetslös och bostadslös så jag hade inget val A sattes ut på anons. Men jag fick inget napp och de som nappade drog öronen åt sig för att han hade inget pass.
Jag försökte jobba med A men han gick inte att longera eller tömköra för han slet sig bara. Att rida vågade jag inte för han kunde ju inte stopp eller svänga sen viste jag ju att han inte var innriden och utan grundarbetet funkar det inte att rida. Jag jobbade med tomkörning och longera i nästan ett år men han vart bara värre och värre han körde ut ytterbogen och drog när han tröttnade på att arbeta. Jag kunde inte vara hos mina hästar varje dag för de stod 4 mil från där jag bode och jag hade ingen bil fick låna mina föräldrars bil några gånger i väckan men hästarna gick på lösdrift så på det viset hade de bra.
efter ett år vart jag tvungen att att flytta från mina föräldrar jag flyttade till gården där hästarna var. Samma veva vart mitt gamla varmblod halt Det fans inget att göra jag hade inga pengar till vetrinär, inga pengar till att avliva jag hatade mig själv för att jag lätt honom lida och sjönk mer och mer ner i hopplöshet och desperation. Jag var fortfarande arbetslös med 3000kr i inkomst, ingen ville köppa A trots att han var på anons.


A fyllde 6 och I januari fick jag hjälp av soc nu hade jag existens minimum och kunde äntligen avliva min gamla älsklig och det vart lite lättare ekonomiskt nu kostade A bara 1500kr. Jag försökte rida A lite och fick lite hjälp att rida honom av en annan tjej han bockade och stack och jag vart bara räddare och räddare.
Nu i somras fick jag tag i en fodervärd och A har varit borta sen dess. A är fortfarande besvärlig att rida och har blivit värre för fodervärden har slagit honom när han bockat och ridit med pesoa för att orka hålla.
Så nu kommer A hem i morgon och jag vet inte hur jag ska orka och våga fortsätta. Jag har det lite bättre ekonomiskt men lever fortfarande under existens minimum.
A kommer att stå hos mina nya svärmor de har en liten hästgård men inga hästar så det kommer bara vara jag där men jag kommer bara behöva betala maten för A. och hovslagare och förs.

Jag kan inte sälja för han har inget pass och ekonomin tillåter inte att jag skaffar något. Jag är fortfarande stora skulder efter mitt ex. Jag måste ha hjälp med A men jag har inte råd att sända iväg på tillridning, Jag har ingen dragbil eller släpp så jag kan inte åka någonstans och ta hjälp av någon tränare.

A är en fantastisk häst och med rätt ägare skulle han kunna bli precis så fin som han borde vara. Men A är inte min dröm längre han är för stor och stark. Lilla jag klarar inte av han han är 160 hög och jag är knappt 150.
A är jätte snäll från marken i stallet men annars är det bara problem. Han älskar att arbeta men han har lärt sig komma undan. För någon annan är han drömhästen för mig är han mardrömmen som aldrig tar slut.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det skall vara roligt att äga häst !inte farligt !
Jag skulle ha avlivat honom . Men obs , det är vad jag skulle ha valt .
Lycka till vad du än väljer att göra .
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tack för ditt svar, tyvärr finns inte de ekonomiska medlen för en avlivning och köra till slakt går inte för han har inget pass. Men tanken har slagit mig hade jag bara råd hade jag gjort det.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag skulle tagit bort hästen. Det verkar inte vara någons drömhäst, då hade någon köpt honom trots avsaknaden av pass. Om du nu ligger i rätt prisgrupp för hästen.

Det är inte värt att ligga skadad eller riskera att andra (som tar över) blir livshotande skadade eller t o m dödade. Ta bort hästen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ta bort hästen är även mitt råd. Det kommer bli svårt att få rätt på honom igen om det nu går.

Blir även arg på ditt ex :mad:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Oj vilken historia... Jag blir helt tagen.
Jag har inte direkt något att komma med som hjälper dig mer än att jag håller med linetta.
Avliva hästen.

Det låter inte som om varken du eller hästen har det speciellt roligt.

Jag vet inte hur din relation till föräldrarna ser ut men dom kanske kan tänka sig stå för avlivningen?
I det långa loppet så blir ju din ekonomi bättre då du inte har råd att ha hästen egentligen ändå.
Och för din skull kanske dom kan hjälpa dig med avlivningen?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Skaffa pass till hästen! Sen får du göra ett nytt försök att sälja eller så får du spara ihop till en avlivning.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

ett pass kostar inte så många hundralappar.
Det kan du säkert låna ngt, sen skickar du hästen till slakt o lägger tid o energi på att blir stark o komma på fötter.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

som andra har sagt avliva. Jag vet att det kostar pengar men du forklara till socialen situationen? Om du fortfarande for pengar fran dar. Pa ngt satt kanske ett forskott. Eller om ngn annan kan hjalpa dig. Hur mkt skulle avlivningen kosta? Ett alternativ ar att fraga agarna till stallet dar han star om du kan fa grava ner honom pa deras mark. Jag ger dig har ett example pa kostnader.
Om du kan fa grava ner honom dar han star, kostar permit for begravning 300 kronor till kommunen, sen ngn att grava halet 1500 kronor (ca pris), Finna en lokal jagare/ngn som ar villig att avliva 500kronor. Ja du skulle kunna fa det gjort for 3000 kronor.. Kanske inte den vackraste vagen att ga men billigaste.
Da du kanner att hasten ar din mardrom skall man inte fortsatta. Och aven om det ar hart sa maste du koncentrera dig pa DIG och fa dig sjalv tillbaka pa fotter, och nar du kommit dit, kanske kopa en ny hast som passar dig och da du inte ar sa stor, kanske aven en ponny. Nagon som ar inriden och stadig, som du kan far din confidence tillbaka med.
Onskar dig all lycka, och folj garna upp med hur det gar..
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ett pass kostar väl mindre än avlivning? Skrapa ihop till ett pass och sedan kan du sälja eller skicka till slakt.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Om passpriser.

Ett pass for hast med okand stam kostar 900 kronor, plus veterinaravgifter och chipping.. Sa rakna med ungefar 2000...Kan man fa det tillbaka vid slakt??
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

har de höjt så mycket :o

vet att det bara gick några hundra när vi skaffade till ett tyskt halvblod utan stam, han hade dock chip....

När vi slaktade en häst för några år sedan fick vi drygt 3500:- då var hämtavgifter mm avdraget.

Annars kanske kolmården kan vara ett alternativ.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Beror på vikten på hästen.

ts: Vilken hemsk historia du har varit och är med om! Håller med många andra här om att avliva hästen skulle vara bäst även om det säkert är jobbigt. Hoppas att allt löser sig för dig!
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hej!

Det finns blodgivarhästar.. han kanske kan bli en sån?? Som jag förståt det går dom i stora hagar och har det jättebra tills de ska tappas på blod.

Oavsett vad du gör tycker jag du ska göra dej av med honom, varken han eller du verkar ha det särskilt bra. Hästar ska vara roliga!

Jag inser att det lär bli svårt att förklara för soc att det inte bara är att ta bort/sälja, man måste ju ha pass och eventuellt hitta nån som vill ha hästen..

Jag funderade på skänka bort/livstidsfoder, men då är ju risken att han blir en sån vandringspokal eller att du får honom tillbaka.. Svårt det där.

Kan inte dina föräldrar låna dej pengar till avlivning- eller ve och fasa, känner ni några bra jägare?? (usch hemska tanke).

Situationen måste ju lösas, du behöver ju verkligen inte få en häst att oroa dej dessutom..

/Lavinia, spånar vilt i feberyran
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ring till kolmården och prata med dom, de tar emot slakthästar till Kött .
Lycka till !

Hej från Hambo
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Du sitter med en häst som du egentiligen inte har råd att ha kvar, samtidigt som du tycks vara rädd för honom och inte klarar av honom. Ovanpå allt verkar ingen annan (hittills) heller klara av honom. Han lärde sig redan som ung hur han ska göra, det kommer att ta mycket tid, energi och troligen pengar i anspråk att få ordning på det. Vid försäljning riskeras att andra människor kommer till skada. Nu riskerar du att komma till skada. Jag skulle låta avliva hästen.

(Med risk för att låta kall eller hård, det är inte min avsikt.)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vilken krånglig situation.

Sälj hästen eller ge bort honom eller lämna ut på foder igen.
Avliva är ett alternativ som kan vara tråkigt, men ibland nödvändigt. Kostnaden för avlivning, har du snart sparat in på att inte behöva försörja honom.

Låter som en rätt kul korsning (gillar också kallblod) som det säkert går att finna någon som vill ta hand om. Visst är det lag på pass, men det kostar bara ett par tusenlappar att skaffa, och med pass har du fler valmöjligheter när det gäller att lösa din situation.

Skaffa ett jobb så du inte behöver få din försörjning från Soc och då också får större valfrihet.

Lycka till!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tack alla för era svar.

Att "bara" få tag i ett par tusenlappar till pass eller avliving går inte de möjligheterna fins inte. Det fins inget i dags läget jag kan dra in på eller spara på eller sälja. Om jag haft sådna medel hade jag gjort det. Jag söker jobb för fulla muggar har gjort det sen jag flyttade upp och har bara fått strö jobb eller kortare vikariat. Men då har KF tagit det som blivit över vilket är rätt jag ska betala för mig. Jag går inte på soc längre dels för att det är bedrägeri att gå på soc om man har häst del för att jag är sambo. Mina familj kan inte hjälpa mig mer än de gör de ser till att jag har mat på bordet och husrum de kan inte hjälpa mig mer än de gör. Han har varit ute för 15000:- som lägst eller bud när anonsen har varit ute.

Tjejen som hjälpte mig med A i sommras hade inga problem att ridan honom förutom att han bockade lite med henne men hon satt kvar och lyckades hantrera honom bra samma är med de som hjälpt mig med tömkörningen hade en travtränare som tömkörde honom i våras med och de få gånger han hade honom gick han som ett ljus och han undrade vad det var för fel på han. :/

Fodervärden är gravid och vart antagligen rädd då han bockade medn hene och klåde upp han och då vart han värre. Hon rider han inte längre pga att hon är gravid.

Jag ska kola upp kålmården om de kan tänkas vilja ha honom. Men då kommer ju hyrna av bil och släp ner till norköping inget jag har råd med idagsläget.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Skaffa ett jobb så du inte behöver få din försörjning från Soc och då också får större valfrihet.

Den där kommentaren tycker jag var väldigt onödig!

Jag kan inte tänka mig att TS på fullaste allvar vill leva på soc och existensminimum!
Man måste dessutom söka arbete frekvent för att ens få soc bidrag så TS gör antagligen allt hon kan i den frågan!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
823
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 825
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp