I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men i vilka summor har dessa haft sina hästar försäkrade i? Jag har svårt att tro att försäkringsbolag tvingar någon att buköppna en häst som är livförsäkrad för 25000 kr men kan helt förstå om den är försäkrad i 100000 kr.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jo det finns undantag, om hästen är försäkrad för mindre än vad tex buköppningen går på så kan du få ta bort hästen och ut pengarna.

Tex om hästen är livförsäkrad för 50 tusen och bukop. går på 60 tusen
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Sådant där beror helt på vad som är billigast för försäkringsbolaget, alltså vad hästens livvärde är försäkrat till.

Vet en SM-häst som efter olycka hade snett bäcken och varken kunde ridas eller avlas på. Självklart var den försäkrad för högt 6-siffrigt belopp. Dom höll på i 1,5 år innan dom fick avliva hästen och få ut pengarna. Och i detta fall ville man ju ha ut pengarna också.

Min hobbyhäst är försäkrad liv 35' och jag tror inte jag skulle låta min häst genomlida operation om det dessutom beräknades bli lång konvalecent, oavsett pengarna.


Min förra häst frågade veterinären om vi ville döma ut hästen direkt eller prova behandla. Konvalecent 1,5 år och därefter kunna gå i hagen utan att ha ont, ev. om väldigt tur kunna promenadskrittas ibland.
Vi valde att döma ut och vet gick med på att skriva intyg. Detta är väldigt många år sedan så vet inte hur regelrätt det var men eftersom hästens livförsäkring var på 10 tusen så var där inga frågetecken somhelst från f-bolaget...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

även till mimus.

Det är, bland annat, på grund av sådant ni berättar som jag inte har min häst livförsäkrad alls. Genom att ha en så bra vet.vårdförsäkring som möjligt och ingen livförsäkring, tror jag att jag har störst chans att själv behålla makten över vad min häst ska genomgå och inte. Ingen kan tvinga mig till vet.vård som jag tycker är inhuman, genom att vägra att betala ut livbeloppet om jag väljer avlivning istället. Och jag har full förståelse för svårigheten att avliva när man har betalat på en dyr livförsäkring i flera år, som din vän mimus.

Dessutom är livförsäkringarna så dyra att jag hellre sparar pengar själv, så kan jag välja om jag vill köpa häst eller göra något annat för pengarna när/om det händer något med min häst.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jo det finns undantag, om hästen är försäkrad för mindre än vad tex buköppningen går på så kan du få ta bort hästen och ut pengarna.

Tex om hästen är livförsäkrad för 50 tusen och bukop. går på 60 tusen

Hästen i första exemplet var fösäkrad för 75 000. Innom två veckor var de uppe ca 80 000, 2 op och intensiv vård.

Den andra kolikhästen som försäkringbolagets vet inte ville döma ut var livförsäkrad för 50 000.
Tror en buköppning ligger på runt 70 000.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

jag har inte menat på att TS ska få ut pengar från f-bolaget utan sänka sin månadskostnad.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*kl*

Är det nån mer än jag som inte tycker att månadspremien är så fruktansvärt hög? Mitt varmblodssto kostar 482:-/månaden (A1, 20'000 liv, 100'000 vet., rehabtillägg som från jan.2011 även täcker vissa avlivningskostnader). Detta är Folksam. (Obs att jag inte menar att det inte är mycket pengar. Men vissa reagerar lite som "hur kan du behöva betala så jättemycket..?".)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

skulle jag betala varje månad skulle det bli någonstans mellan 250-300kr. Så jag tycker TS försäkring är dyr
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Orkade inte läsa vad alla har skrivit, men VARFÖR skänker du inte bara bort hästen?! Skriver som det är?? Blir hästen akut sjuk vad gör du då? låter den gå i hagen ochlida? Då är du ju djurplågare ist. ?? Plus du har inte ekonomi att ha hästar i nu läget? Du borde tänka lite på dig själv med, vill du inte kunna köpa lite kläder, vara ute med kompisar?
Har suttit i samma sits (pengar). Efter några månader sålde jag hästen, klarade inte av att leva på några hundra i månaden. Men lycka till!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vill bara påpeka att det alltid är hästägarens ansvar att avliva sin häst, inte huruvida försäkringspengar betalas ut eller inte. Anser ägaren att man inte vill låta hästen genomlida en operation, så är det faktiskt bara att avliva, även om det finns det hemska faktum att man då inte får ut försäkringspengarna... ;)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Beror ju på vilken rasgrupp hästen tillhör hur mycket premien blir. Jag har ingen aning om vilken rasgrupp TS:s häst kan tillhöra? :confused:

Jag har mitt halvblod försäkrat för jag tror det är 40.000:- i A2 och full veterinärvård, och det kostar nästan 600 per månad. A1 i hästens fulla värde är inte att tänka på! :crazy:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Storlek i sig har ju ingen betydelse egentligen..

Har för mig att jag läste att denna är en kallblodskorsning,å nog skulle jag då vilja påstå att visst har storleken betydelse i det läget,160-165 cm kallblodskropp med energin från en PRE (har för mig att det var det?) är väldigt mkt häst.
Så är man själv en 'tvärhand hög' så visst kan det ställa till problem.
Även om pållen är runt 160 cm och man tycker 'på pappret' att det inte är så mkt,så kan det vara så mkt mera i verkligheten beroende på hur pass resliga och massiva de är också.
(Nu vet jag inte hur hästen ser ut,jag kan bara spekulera och fundera och jämför med mitt egna energiska kbl som är ca 160 cm i dagsläget och växer fortfarande,å då tycker jag han är väldigt stor å jag är både lång och tung)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Orkade inte läsa vad alla har skrivit, men VARFÖR skänker du inte bara bort hästen?! Skriver som det är?? Blir hästen akut sjuk vad gör du då? låter den gå i hagen ochlida? Då är du ju djurplågare ist. ?? Plus du har inte ekonomi att ha hästar i nu läget? Du borde tänka lite på dig själv med, vill du inte kunna köpa lite kläder, vara ute med kompisar?
Har suttit i samma sits (pengar). Efter några månader sålde jag hästen, klarade inte av att leva på några hundra i månaden. Men lycka till!

Om du orkat läsa vad andra inkl ts skrivit, hade du sett att Ts är beredd att skänka bort sin häst till rätt hem. Hemmet är viktigare än priset.

Att du prioriterade kläder & kunna festa med kompisar istället för häst är ditt eget val. Ts tänker kanske på sig själv & försöker ha kvar sin älskade häst?

Jag har kontakt med TS via pm, just nu funderar jag & gör det väldigt noga innan jag kommer svarar ts igen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Orkade inte läsa vad alla har skrivit, men VARFÖR skänker du inte bara bort hästen?! Skriver som det är?? Blir hästen akut sjuk vad gör du då? låter den gå i hagen ochlida? Då är du ju djurplågare ist. ?? Plus du har inte ekonomi att ha hästar i nu läget? Du borde tänka lite på dig själv med, vill du inte kunna köpa lite kläder, vara ute med kompisar?
Har suttit i samma sits (pengar). Efter några månader sålde jag hästen, klarade inte av att leva på några hundra i månaden. Men lycka till!

Håller med om jag var TS skulle jag kontakta Svenska hästars värn och berätta hela historien, de kanske kan hjälpa dig, hästen mår ju faktiskt inte heller bra uppenbarligen som inte känner, trygghet eller förtroende till någon och bara är agressiv, den behöver komma till någon med vana att hantera den här typen av individer. Svenska hästars värn ger hästen en chans och om de ser möjligheter med den så kommer den att lämnas ut på foder hos någon lämplig person. De löser nog pappersfrågan också. Även om du inte får något betalt så tjänar du ju in vad den kostar dig varje månad om du blir av med den fort...

Bara ett tips;)

Lycka till:laugh:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vill bara påpeka att det alltid är hästägarens ansvar att avliva sin häst, inte huruvida försäkringspengar betalas ut eller inte. Anser ägaren att man inte vill låta hästen genomlida en operation, så är det faktiskt bara att avliva, även om det finns det hemska faktum att man då inte får ut försäkringspengarna... ;)

För mig och de allra flesta hästägare är det en självklarhet.

Men tänk dig in i en situation där hästen är allvarligt skadad, du är i chock, och hela upplevelsen är fruktansvärd.
Det är svårt att tänka helt realistiskt. Om dessutom veterinärerna inne på en klinik eller behandlande veterinär hemma säger att hästen inte ska avlivas pga av "god prognos" och att dessutom försäkringsbolagets vet säger nej till avlivning.
Hur lätt att det att INTE lita på dem? Att gå helt emot det som rekommenderas?
Det är känslomässigt jättesvårt.
Och inte heller enkelt att ta hem hästen från klinik och försöka hitta en vet som kan avliva hemma.:crazy:
Oerhört tufft och i det läget har inte pengarna ens någon betydelse.

Det är lätt att sitta och säga och skriva, men i en situation kan det nästan vara omänskligt att ta beslut som är emot var professionella rekommenderar.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Kl
som jag sagt jag har redan kolat upp försäkringsalternativet och kan inte göra något åt det inte förens den faller till sommaren.

Min mormor är en ängel av stora mått och jag fick en stor oväntad summa pengar i julklapp den ska jag använda bl till pass kommer ta tag i det efter nyår.

@LFreddy Min häst är inte på något viss aggressiv för att han bockar! han är en ängel att hantera från marken skulle aldrig sparka eller bitas. gnäggar när man kommer till hagen och lämnar alltid sina kompisar och kommer fram till staketet.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vill bara påpeka att det alltid är hästägarens ansvar att avliva sin häst, inte huruvida försäkringspengar betalas ut eller inte. Anser ägaren att man inte vill låta hästen genomlida en operation, så är det faktiskt bara att avliva, även om det finns det hemska faktum att man då inte får ut försäkringspengarna... ;)

Håller med helt å fullt! Hästens välmående ska alltid komma i första hand sen kan det ju vara bra att få ut försäkringspengarna men det ska inte styra när och om hästen ska avlivas!

Vi fick ta bort våran prinsessa i somras och jag sket fullständigt i om jag skulle få ut nåt på försäkring eller ej. Tog inte kontakt med försäkringsbolaget innan utan skickade bara in pappren sen efteråt... Hade fullt upp att försöka ordna allt annat med tillstånd från länsstyrelsen att begrava ordna kille som kunde gräva grav och en annan som kunde köra ditt kroppen, det kändes viktigare i det läget.

Men kan förstå att det är annat för folk som har dem som "tävlingsmaskiner" mina är familjemedlemmar :love:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Kl
som jag sagt jag har redan kolat upp försäkringsalternativet och kan inte göra något åt det inte förens den faller till sommaren.

Min mormor är en ängel av stora mått och jag fick en stor oväntad summa pengar i julklapp den ska jag använda bl till pass kommer ta tag i det efter nyår.

@LFreddy Min häst är inte på något viss aggressiv för att han bockar! han är en ängel att hantera från marken skulle aldrig sparka eller bitas. gnäggar när man kommer till hagen och lämnar alltid sina kompisar och kommer fram till staketet.

OK förlåt då missförstod jag nog hur stort problemet var men en skicklig beridare skulle kanske kunna få ordning på problemet om man började om från början med hästen, har du kollat upp så att han helt säkert inte har ont ngn stans? ibland kan det visa sig bara i vissa lägen eller moment? om han inte tränats "rätt" ordning eller systematiskt så kanske han vid något/några tillfällen fått ont/träningsvärk och därför börjat med dessa olater eller så trycker utrustning på ngn speciell punkt i vissa lägen. Antar att ni redan kollat det men försöker bara se det ur olika perspektiv, har lite svårt att tro att en häst som är tillfreds och har förtroende och lugn skulle göra dylika saker för att "jäklas" men erfarenhet är ett det då är ngt fel....
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ja hästen har inte ont och det är jag säker på. Det är inga panik bockar utan kommer för att det är kul eller då han blir trött. och det är inga längre serier häller utan 1 -3 som max. Har man normal balans och frisk kropp sitter man lätt kvar och kan skratta för det är rätt fjantiga. Man behöver inte ens vara en duktig beridare för att klara dem. Tyvärr har jag ingen frisk kropp och ramlar av lätt vilket gör att det blir ett jätte problem för mig då jag inte får ramla av för mina läkare. Men som sagt inte för andra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
622
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
826
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp