I morse när...

B

**BORTTAGEN**

...jag skulle släppa ut hästarna så är min fjording helt "knäpp". Han kastar sig mot väggarna i boxen (så som han gör när han kliar sig) sen kastade han sig ner på golvet, låg i några sekunder, reste på sig och kastade sig mot väggen igen för att sen lägga sig igen. Han märkte nog inte ens att jag var där. FIck på honom grimman och gick ut ur stallet, han steppade rundor mkt (brukar han aldrig göra). NÄr han släpptes i hagen sprang han iväg (ovanligt) annars brukar han alltid ställa sig och vänta på stoet. Först sprang han en runda sen la han sig ner i några sekunder, rullade inte utan låg bara.

BLev riktigt rädd att det var något fel på honom.
Han hade bajsat normalt under natten, duckit och ätit som vanligt. När han släpptes ut i hagen åt han gräs.

Först tänkte jag på kolik, men jag vet inte... NÄr min lille häst hade kolik var han helt tvärtom, han rörde sig inte ur fläcken utan låg och rullade, vägrade äta eller dricka. Jag tyckte att det verkade som det kliade väldigt mycket, löss kanske?? Hittade inga. Hade ingen chans att stoppa in en temp i morse, så jag vet inte om han hade feber.

När stoet kommit ut var han som vanligt, de gick i väg och åt. Han sedan varit som vanligt hela dagen. Skrittade en liten runda nu ikväll.


Vad tror ni detta var? :confused:
 
Vansinnes utbrott? :D
En nerv kanske kom i kläm? Ischias?
Beter han sig fortfarande konstigt är det väl bara till att ringa och fråga veterinären.
 
Smådjur, typ knott kanske??? Då blir i alla fall våra pållar lite knäppa, kanske inte så som du beskriver det men väldigt irriterade!!
 
Älgflugor kanske.
Hästar kan bli helt tokiga om de får sådana på sig.
De är ju ganska vanliga vid den här årstiden och är mycket obehagliga för hästen att få på sig.

// Anna
 
han blev som vanligt igen när han kom ut, så när han varit ute i ca 5 min var han som vanligt. Har ju varit inne nu två nätter till och inte varit minsta konstig...
Det var faktiskt lite obehagligt just då!
 
Det första som slår mig när jag läste var!!!Virus abort!Den sorten som lägger sig på lokalanervsystemet.Och dom kan få sånna här "anfall" av det!!Hästen är först till synes lugn sen flippar den totalt och verkar frånvarande!(den uppfattar inte världen runt om kring.Har du varit ute och besökt andra stall? eller har någon annan i stallet varit någon annan stans med sin häst?
Ring till klinik och hör om det finns några fall av virusabort nära där du bor!!För säkerhetens skull :crazy:MVH/H
 
Jag gissar också på älgflugor. Jag har en häst nu som har fullkomlig panik om han har sådana i pälsen.Jag duschade och schamponerade honom igår och då hittade jag två stycken som hade satt sig fast i pälsen på honom usch...
 
Har inte varit i andra stall, inte heller haft någon annan häst här.
 
varför svarar du på mitt inlägg :confused:

I vilket fall så trodde vi oxå att det var älgflugor när vära hästar hadde virusabort!!Men så var ju då inte fallet!Symtomen är slående lika!!!
leta även älgflugor!!så att inte lösningen finns där.Ta en rycktskrapa eller en piggborste och borsta med korta tag över kors länd och ner mot haserna:Där brukar dom trivas bäst!Och dom brukar komma upp om man rotar runt lite i pälsen!!
 
Symptomen låter som när min häst fick gaskolik.

Jag var ute och red och helt plötsligt viker sig bakbenen på min häst, jag blev livrädd och tänkte korsförlamning direkt.

Det var inte korsförlamning och veterinären gissade på nerver i kläm och liknande, men jag är ganska övertygad om att det var gaskolik, eftersom hästen visade alla symptom på kolik.

Det vet man ju själv hur ont en "bubbla i tarmen" kan göra. :o

mvh Jessica
 
ojsan :o jag var visst inte ritkigt vaken...jag klickade på det som fanns närmast :crazy:
 
Vad är älgflugor?? Är det bara jag som inte hört talas om dom?
 
Det hade inte jag heller innan jag flyttade från skåne till VG.
det är små äckliga kryp som ser ut som en blandning mellan flugor/röda myror och spindlar :confused: de gräver liksom ner sig i pälsen och är nog mycket irriterande för hästarna.
 
ok..finns inte dom i skåne då? Om nu inte du heller visste det innan.. Det låter väldigt irreterande att ha sånna kryp på sig..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 755
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp