I stället för blötmat?

nyttnick

Trådstartare
Min förra katt vägrade hela livet att äta något annat än torrfoder. Så jag gav upp.

Mina två nya tänkte jag skulle ha bättre kosthållning än så, men de är inte heller så förtjusta i annan mat än torrfodret. Det funkar bra att koka vit fisk till dem. Kyckling vill de inte äta. Har provat alla sorters blötmat jag kunnat komma på, men de slickar av såsen, eller gelén, och lämnar alla bitar kvar. Går det inte att separera ut bitarna så äter de inte alls. Så jag tänker att det blir väldigt dyrt att köpa en massa blötmat och slänga 80% av den.

Har ni tips på annat som man kan ge dem?
 
Min förra katt vägrade hela livet att äta något annat än torrfoder. Så jag gav upp.

Mina två nya tänkte jag skulle ha bättre kosthållning än så, men de är inte heller så förtjusta i annan mat än torrfodret. Det funkar bra att koka vit fisk till dem. Kyckling vill de inte äta. Har provat alla sorters blötmat jag kunnat komma på, men de slickar av såsen, eller gelén, och lämnar alla bitar kvar. Går det inte att separera ut bitarna så äter de inte alls. Så jag tänker att det blir väldigt dyrt att köpa en massa blötmat och slänga 80% av den.

Har ni tips på annat som man kan ge dem?
Visst är det bra med mjukmat för att man då kan vara säker på att de får i sig tillräckligt med vätska, men i övrigt är torrfodret innehållsmässigt lika bra som mjukmaten. Mina som har känsliga magar äter hills specialtorrfoder. Om de inte varit känsliga hade jag nog valt mjau de har också bra innehåll. Det är längesedan torrfoder var dåliga, möjligen ska man undvika de billigaste men det gäller även för den billigaste mjukmaten.
 
Mush fryst färskfoder.
Vi lägger upp två frysta bollar på morgonen och på kvällen, så går han och äter allteftersom det tinar. Sen har han torrfoder också i en skål bredvid.
Nu är han ganska kräsen så efter mycket testande köper vi bara den rosa sorten.
 
Visst är det bra med mjukmat för att man då kan vara säker på att de får i sig tillräckligt med vätska, men i övrigt är torrfodret innehållsmässigt lika bra som mjukmaten. Mina som har känsliga magar äter hills specialtorrfoder. Om de inte varit känsliga hade jag nog valt mjau de har också bra innehåll. Det är längesedan torrfoder var dåliga, möjligen ska man undvika de billigaste men det gäller även för den billigaste mjukmaten.
Ok, jag är inne på första säcken torrfoder och köpte Royal canin för kastrerade katter och de älskar det. Jag har inte hunnit sätta mig in i djungeln av alla torrfoder än heller. Min förra fick specialfoder för känslig mage de sista 5 åren.
 
Mush fryst färskfoder.
Vi lägger upp två frysta bollar på morgonen och på kvällen, så går han och äter allteftersom det tinar. Sen har han torrfoder också i en skål bredvid.
Nu är han ganska kräsen så efter mycket testande köper vi bara den rosa sorten.
Det går inte att köpa på nätet gissar jag om det är fryst?
 
Ok, jag är inne på första säcken torrfoder och köpte Royal canin för kastrerade katter och de älskar det. Jag har inte hunnit sätta mig in i djungeln av alla torrfoder än heller. Min förra fick specialfoder för känslig mage de sista 5 åren.
Då ser jag nog inget problem?
 
Det går inte att köpa på nätet gissar jag om det är fryst?
Beror lite på var du bor och hur stor mängd du köper (så att fodret håller sig fryst).
Mush, VOM och Emmzo har fryst färskfoder som går att beställa på nätet.
Har sett att Four Friends har köttkorvar (ej fryst), kan det vara något? :)

När katter vant sig vid att bara äta torrfoder brukar det ta en del energi och tid att gå över till blötmat. Utifrån egen erfarenhet :meh:
Har du testat att krossa bitar av torrfoder och strö över blötmaten?
Min katt tyckte om lite Fortiflora på blötmaten.
 
Mina kräsna katter gillar inte heller mat med bitar i, men kan tänka sig äta när det är filé i. Latz, Sheba, Thrive Complete och Schesir är favoriterna. Extra ätbart blir det att smula över kräm (t.ex från Miamor) eller torrfodercrunch (från Whiskas). Blötmat som mousse finns med, som vissa katter föredrar.

Annars finns färskfoder, men skulle det inte heller falla i smaken så skulle jag fortsätta med torrfoder och köpa en vattenfontän för att stimulera drickandet.


Beror lite på var du bor och hur stor mängd du köper (så att fodret håller sig fryst).
Mush, VOM och Emmzo har fryst färskfoder som går att beställa på nätet.
Har sett att Four Friends har köttkorvar (ej fryst), kan det vara något? :)

När katter vant sig vid att bara äta torrfoder brukar det ta en del energi och tid att gå över till blötmat. Utifrån egen erfarenhet :meh:
Har du testat att krossa bitar av torrfoder och strö över blötmaten?
Min katt tyckte om lite Fortiflora på blötmaten.
En OT-fråga, men jag visste inte att Emmzo och Four Friends hade färskfoder för katt specifikt? Har alltid hört att katter inte ska äta färskfoder tillverkat till hund, men jag är inte insatt. Någon som vet om det stämmer eller ej?
 
Mina kräsna katter gillar inte heller mat med bitar i, men kan tänka sig äta när det är filé i. Latz, Sheba, Thrive Complete och Schesir är favoriterna. Extra ätbart blir det att smula över kräm (t.ex från Miamor) eller torrfodercrunch (från Whiskas). Blötmat som mousse finns med, som vissa katter föredrar.

Annars finns färskfoder, men skulle det inte heller falla i smaken så skulle jag fortsätta med torrfoder och köpa en vattenfontän för att stimulera drickandet.



En OT-fråga, men jag visste inte att Emmzo och Four Friends hade färskfoder för katt specifikt? Har alltid hört att katter inte ska äta färskfoder tillverkat till hund, men jag är inte insatt. Någon som vet om det stämmer eller ej?
Four friends har de iaf på Granngården som köttkorvar specifikt för katter. Brukar köpa de till min gammel katt som äter mush i vanliga fall, men ibland köper jag en korv istället ☺️
 
Jag känner igen det där så väl. Nikita var sjukt kräsen och ville bara ha RC torrisar, det ville inte jag. Ska man ge torrisar så ge dem ett bra sådan, Applaws och liknande. Vi bråkade ganska mycket jag och Nikita om vad hon borde äta och jag hade en kattmatsaffär hemma. Jag skojar inte när jag säger att vi prövade 26 olika smaker och märken. Hon tröttnade dessutom snabbt så jag fick byta, men det som fungerade bäst var Sheba i sås, inte gelé och inte mousse.

Färskfoder fungerade inte eftersom hon bara åt tillagat kött, grillad entrecote, lammstek och älsklingen, köpt grillad kyckling. Allt annat var oätbart gift.

För mig var det mycket viktigt att hon åt blötmat eftersom hon hade problem med njurarna och hennes mage inte alltid mådde så bra av alla kolhydrater i torrisar (många katter får ju njurproblem när de blir äldre och det är vad man vill undvika). Men till slut landade vi på en kompromiss, hälften kvalitets torrisar, hälften blötmat. Hon kunde ärligt nästan svälta sig till döds (kändes det som) om hon inte fick torrisar. Släng allt RC och ha inget hemma alls, de kan lukta sig till det. Sedan många vattenskålar överallt så katten får tillräckligt att dricka. Nikita fick ffa från min lattemugg på skrivbordet så jag kunde hålla koll.
 
Mina kräsna katter gillar inte heller mat med bitar i, men kan tänka sig äta när det är filé i. Latz, Sheba, Thrive Complete och Schesir är favoriterna. Extra ätbart blir det att smula över kräm (t.ex från Miamor) eller torrfodercrunch (från Whiskas). Blötmat som mousse finns med, som vissa katter föredrar.

Annars finns färskfoder, men skulle det inte heller falla i smaken så skulle jag fortsätta med torrfoder och köpa en vattenfontän för att stimulera drickandet.



En OT-fråga, men jag visste inte att Emmzo och Four Friends hade färskfoder för katt specifikt? Har alltid hört att katter inte ska äta färskfoder tillverkat till hund, men jag är inte insatt. Någon som vet om det stämmer eller ej?

Four Friends har köttkorvar specifikt till katter.
Emmzo har färskfoder, eller bättre uttryckt foderråvaror, ej artspecifikt och ej helfoder. Får ges som kompletteringsfoder till torrfoder eller enligt BARF.
 
Mush, och annan rå föda, är helt klart det som funkat bäst här hemma hittills. Det är den enda maten som inte innebär att det blir rester kvar. När det gäller våtfoder så går det bra med patéer men bitar i sås/gelé funkar inte. Mousse är ok vissa dagar. 😬
 
Four Friends har köttkorvar specifikt till katter.
Emmzo har färskfoder, eller bättre uttryckt foderråvaror, ej artspecifikt och ej helfoder. Får ges som kompletteringsfoder till torrfoder eller enligt BARF.
Prima. Jag måste testa till mina, de äter inte Mush.
 
Jag har gett upp och är glad att Prada har börjat äta Appetitt istället för RC, mitt samvete gråter när jag måste skeppa mat över halva jorden.
Hon äter ingenting, absolut ingenting, ingen sås, kött, räkor, tonfisk osv.
Bara torrisar och dreamies. Är hon riktigt wild and crazy kan hon ta ett par slick på en ostbåge.
 
Jag har gett upp och är glad att Prada har börjat äta Appetitt istället för RC, mitt samvete gråter när jag måste skeppa mat över halva jorden.
Hon äter ingenting, absolut ingenting, ingen sås, kött, räkor, tonfisk osv.
Bara torrisar och dreamies. Är hon riktigt wild and crazy kan hon ta ett par slick på en ostbåge.
Okej, nu känner jag att jag är oinsatt. Är det långa transporter på RC?
Jag vill självklart ge den optimala maten, so katten gillar, med bra näringsinnehåll, som håller den frisk och med så liten klimatpåverkan som möjligt.

Appetitt har jag inte ens hört talas om, så jag får googla. Kissarna åt RC på katthemmet, så jag fortsatte bara på samma bana.
 
Min är superkräsen och äter bara burkarna från Wellnes Core ihop med torrfoder. Jag skulle helst vilja ge färskfoder men det verkar svårt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Övr. Katt Vi har en 12 årig honkatt som är vår lilla älskling och hon är väldig bortskämt. Hon får alltid det bästa (enligt veterinären men inte...
Svar
6
· Visningar
916
Senast: Thunderjaw
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 815
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 123
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp