I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ihop med hyfsat många liberaler, många socialdemokrater och en avsevärd andel (men med stor sannolikhet inte nära majoritet) av både M och KD. (På samma sätt som det finns enstaka vänsterpartister, miljöpartister och en liten del av centerpartiets väljare som inte vill ha förslaget)

Att "släppa anhöriginvandringen lös" är återigen en fantastisk överdrift av ett system låter vissa familjer, barn med sina föräldrar, efter flera år på flykt återförenas och kunna bygga upp sina liv på riktigt. Prognosen är att det omfattar sådär 8000 personer per år. Majoriteten på flykt från kriget i Syrien.

Ett av de riktigt bra förslagen i denna överenskommelse som annars består mest av en hoper plottriga detaljreformer i spridda riktningar.

Du får gärna presentera lite underlag till ditt påstående om att det handlar om siffran 8000 personer. Jag har nämligen hört helt andra siffror, senast häromdagen i radio där de hänvisade till MV:s prognoser.
https://www.migrationsverket.se/dow...Migrationsverkets prognos juli 2018 P4-18.pdf
Läs gärna t ex på sidan 42.

Med släppa lös menar jag att man avser införa detta utan någon som helst utredning eller konsekvensanalys innan och man från C också föreslår en utvidgning av familjebegreppet där familjen inte bara är att se som den närmaste familjen (barn, make/maka etc) utan även ska omfatta kusiner, morbröder etc.

Sedan missade du visst att majoriteten av svenska folket inte vill ha en ökad invandring, oavsett anledning eller varför just du eller en och annan liberal eller sosse. också vill ha det.
 
Du får gärna presentera lite underlag till ditt påstående om att det handlar om siffran 8000 personer. Jag har nämligen hört helt andra siffror, senast häromdagen i radio där de hänvisade till MV:s prognoser.
https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340a15b3/1532930931575/Migrationsverkets prognos juli 2018 P4-18.pdf
Läs gärna t ex på sidan 42.

Med släppa lös menar jag att man avser införa detta utan någon som helst utredning eller konsekvensanalys innan och man från C också föreslår en utvidgning av familjebegreppet där familjen inte bara är att se som den närmaste familjen (barn, make/maka etc) utan även ska omfatta kusiner, morbröder etc.

Sedan missade du visst att majoriteten av svenska folket inte vill ha en ökad invandring, oavsett anledning eller varför just du eller en och annan liberal eller sosse. också vill ha det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/1-000-fler-asylsokande-per-ar-nar-anhoriginvandring-aterinfors
 
Du får gärna presentera lite underlag till ditt påstående om att det handlar om siffran 8000 personer. Jag har nämligen hört helt andra siffror, senast häromdagen i radio där de hänvisade till MV:s prognoser.
https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340a15b3/1532930931575/Migrationsverkets prognos juli 2018 P4-18.pdf
Läs gärna t ex på sidan 42.

Med släppa lös menar jag att man avser införa detta utan någon som helst utredning eller konsekvensanalys innan och man från C också föreslår en utvidgning av familjebegreppet där familjen inte bara är att se som den närmaste familjen (barn, make/maka etc) utan även ska omfatta kusiner, morbröder etc.

Sedan missade du visst att majoriteten av svenska folket inte vill ha en ökad invandring, oavsett anledning eller varför just du eller en och annan liberal eller sosse. också vill ha det.

Sorry, jag överdrev tydligen. 8000 var antalet totalt, ungefär +1000 personer per år beräknas ändringen ge.
 
Det är ju bara V, MP och C som vill släppa anhöriginvandringen lös. Dessa partier har ca 20% av folkets röster.
Sedan finns det en hel del undersökningar gjorde det senaste året där majoriteten (>50%) inte vill ha fortsatt hög invandring. Här är några artiklar om det.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvRg1E/motstand-mot-flyktingar-kvar-pa-hog-niva
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dn-ipsos-sex-av-tio-valjare-vill-ha-farre-flyktingar
Men då antar du ju att folk valt parti utifrån just partiets hållning i invandringsfrågan. Det är ju inte realistiskt.
Det är förmodligen en stor variation hos väljarna inom de flesta partier just ang hur de ser på invandringen.
Det enda parti där man kan anta med viss säkerhet att de flesta väljare har ”stoppa/minska invandring” högt på agendan är hos SD.

Inom de andra partierna är det förmodligen jättestor variation.
De flesta människor väljer ju inte parti utifrån en enda fråga, och jag tror inte heller det är rimligt att anta att just invandringsfrågan är avgörande hos gemene man.

Jag har dock inte hunnit läsa länkarna nu.
 
Sorry, jag överdrev tydligen. 8000 var antalet totalt, ungefär +1000 personer per år beräknas ändringen ge.

1000 personer per år ger inte 8000 totalt mellan 2018-2021. Man kan ju också fundera på var den siffran kommer ifrån då det inte finns någon länk i din artikel till fakta. Prognosen jag la in säger ju något annat.
 
Men då antar du ju att folk valt parti utifrån just partiets hållning i invandringsfrågan. Det är ju inte realistiskt.
Det är förmodligen en stor variation hos väljarna inom de flesta partier just ang hur de ser på invandringen.
Det enda parti där man kan anta med viss säkerhet att de flesta väljare har ”stoppa/minska invandring” högt på agendan är hos SD.

Inom de andra partierna är det förmodligen jättestor variation.
De flesta människor väljer ju inte parti utifrån en enda fråga, och jag tror inte heller det är rimligt att anta att just invandringsfrågan är avgörande hos gemene man.

Jag har dock inte hunnit läsa länkarna nu.

Absolut så är det ju men man lär ju inte välja ett väldigt migrationsliberalt parti om frågan är viktig för en. Samma sak som att är man väldigt migrationsliberal så lär man inte välja ett parti som kraftigt vill minska migrationen (dt är fler än SD som vill det).

Migrationen är kanske inte avgörande hos gemene man men det går ju inte att förneka att det är en viktig fråga för många.
 
1000 personer mer tycker inte jag är så mycket per år. Och då får familjer enas med varandra. Och det är väl jättebra?

Problemet är ju att det inte stämmer. Enligt den här ledaren handlar det om 181 000 personer fram till 2021. Ledaren hänvisar till samma prognos som jag länkat in tidigare.
http://www.hallandsposten.se/åsikter/ledare/migrationspolitiken-har-kommit-till-vägs-ände-1.7491613

Varför jag lägger in en länk till just denna ledare är för att av alla länkar jag hittade så var det bara denna som angav en exakt siffra. Alla andra skrev bara om en enorm ökning - vilket ju i och för sig också motsäger @sjoberga s påstående om att det endast handlar om 1000 personer per år.

Den som är intresserad kan ju läsa prognosen från MV.
 
1000 personer per år ger inte 8000 totalt mellan 2018-2021. Man kan ju också fundera på var den siffran kommer ifrån då det inte finns någon länk i din artikel till fakta. Prognosen jag la in säger ju något annat.

Bedömningen gällde hur många fler som kommer med förslaget du kallar "släpp anhöriginvandringen lös". Inte hur många som totalt kommer hit som anhöriginvandrare.
 
Bedömningen gällde hur många fler som kommer med förslaget du kallar "släpp anhöriginvandringen lös". Inte hur många som totalt kommer hit som anhöriginvandrare.

Vad menar du? Just nu är det i princip stopp för anhöriginvandring (om jag förstått det rätt). Om man återigen öppnar för den typen av invandring så lär det knappast 1000 st/år som kommer att komma. Eller menar du att de 1000 st/år är om man utvidgar familjebegreppet?
 
Vad menar du? Just nu är det i princip stopp för anhöriginvandring (om jag förstått det rätt). Om man återigen öppnar för den typen av invandring så lär det knappast 1000 st/år som kommer att komma. Eller menar du att de 1000 st/år är om man utvidgar familjebegreppet?

"
Omkring 8 000 flera anhöriginvandrare väntas de tre närmsta åren som följd av att återinföra rätten till familjeåterförening. Det visar preliminära beräkningar från Migrationsverket.
I praktiken innebär detta att den som har fått asyl kan återförenas med sin äkta hälft eller sambo och sina minderåriga barn via anhöriginvandring. Ensamkommande barn får ta sina föräldrar till Sverige.
Enligt en konsekvensanalys från Migrationsverket kommer det att handla om cirka 1 000 fler asylsökande per år. Enligt preliminära prognoser kommer antalet anhöriga som skulle komma till Sverige öka från 20 000 till 28 000 personer under en treårsperiod.

Förändringarna väntas genomföras vid halvårsskiftet.
"

Källa är Migrationsverket.
 
Inlägg #1514 där du antyder precis det.
Du vill missförstå mig. Jag "antyder" inget utan är väldigt öppen med att jag skyller alla etablerade partier för SD:s frammarsch och stärkta position i Sverige och givetvis även för det politiska kaos som vi upplevt sedan valet 2018. Ingen var oviss om den ohållbara situationen som utvecklades i rasande fart 2015.
 
Du vill missförstå mig. Jag "antyder" inget utan är väldigt öppen med att jag skyller alla etablerade partier för SD:s frammarsch och stärkta position i Sverige och givetvis även för det politiska kaos som vi upplevt sedan valet 2018. Ingen var oviss om den ohållbara situationen som utvecklades i rasande fart 2015.

Och då svarade jag att din syn att Jimmie skulle suttit på en bra analys av situationen inte stämmer för ett enda litet öre. Framförallt är analysen inte baserad på något som hänt efter 1990 och risken för att den uppdateras även framöver är ganska liten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 970
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 353
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 659
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 626
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp