I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast just den inställningen som du uttrycker verkar bara S och M ha än så länge. De som kallar sig statsbärande partier.
Jo, det är nog sant så. När jag tittar på hur media lyfter fram saker, verkar ju både Lööf och Björklund tämligen pragmatiska. Och mp samt v verkar mest vara ignorerade.
 
Jo, det är nog sant så. När jag tittar på hur media lyfter fram saker, verkar ju både Lööf och Björklund tämligen pragmatiska. Och mp samt v verkar mest vara ignorerade.

V och Mp är väl mest ignorerade för att deras ställningstagande inte behöver diskuteras.
V kommer väl inte att hamna i regering ändå, precis som vanligt, men kan förväntas stödja en rödgrön regering.

Mp förväntas väl vara del av en rödgrön regering och vill inte ha Kristersson som statsminister.
 
Alternativen verkar ju vara:
- S-ledd regering med Mp, med passivt stöd från Alliansen och/eller SD
- Alliansregering med passivt stöd från SD
- Nyval

Nyval verkar trist och rätt riskabelt.
Alliansregering med passivt stöd från SD: tja, det verkar ju svårt att få till utifrån att L och C inte tänker sig det.
S-ledd regering med passivt stöd från Alliansen och/eller SD: tja, det verkar ju också svårt.

Opraktiskt parlamentariskt läge, ingen lösning i sikte.

Eventuellt att ett nyval skulle förtydliga positionerna ytterligare och faktiskt underlätta en regeringsbildning?
Alliansen finns väl knappt lägre?
Det troligaste alternativet känns som en S-ledd regering med samarbete eller passivt stöd från C och kanske L.

Jag ser inte att det ena utesluter det andra.
Jag ser faktiskt inte att det finns någon ”sandlåda” alls. Tycker politikerna sköter det hela så bra som de kan förväntas.
 
Håller inte riktigt med i det, det förs samtal, positioner har ändrats, kanske inte så vi ser det riktigt ännu men saker har hänt. Dessutom vill jag som väljare att man tar hänsyn till mina intressen, vill inte att mitt parti bara ska roll over hur som helst. Just den här sandlåderetoriken föder politikerförakt vilket är direkt skadligt för demokratin och dessutom oerhört tröttsamt :angel:
Och det blir inte bättre av att sandlåderetoriken kommer från en politiker, samtidigt som den uttrycker politikerförakt och förakt mot de demokratiska processerna.

Jag föreslår att vi som fortfarande orkar tänka och känna, undviker att ta till oss Jimmie Åkessons metaforer.
 
Vore det inte ett gyllene tillfälle för främmande makt att anfalla landet nu när det inte är någon riktig ordning i det politiska?
 
Vore det inte ett gyllene tillfälle för främmande makt att anfalla landet nu när det inte är någon riktig ordning i det politiska?
På vilket vis skulle det vara mer gynnsamt nu än innan, eller om två månader, om ett år? Vi har inget försvar att tala om och snackar vi Putin så kan han vara här ikväll om han vill, det hade inte gjort någon skillnad vilken statsminister vi än hade haft.
 
Vem skulle ha glädje av att ockupera Sverige, tänker du?
Det som ligger närmast i tankarna är väl Ryssland, skulle jag tro?

På vilket vis skulle det vara mer gynnsamt nu än innan, eller om två månader, om ett år? Vi har inget försvar att tala om och snackar vi Putin så kan han vara här ikväll om han vill, det hade inte gjort någon skillnad vilken statsminister vi än hade haft.
Om politikerna har så svårt att komma överens om vem som ska styra landet, borde dom inte då ha ganska så svårt att bestämma vad som ska göras i händelse av krig i detta ögonblick?
 
Om politikerna har så svårt att komma överens om vem som ska styra landet, borde dom inte då ha ganska så svårt att bestämma vad som ska göras i händelse av krig i detta ögonblick?
Det är ju två helt skilda saker. Olika partier tycker olika om hur politiken ska se ut, men jag tvivlar på att något parti tycker att en invasion av Sverige är en särskilt bra idé. Jag tror alltså att konsensus råder om att göra det som krävs för att undvika ockupation och krig, oavsett vilket parti en tillhör.
 
Om politikerna har så svårt att komma överens om vem som ska styra landet, borde dom inte då ha ganska så svårt att bestämma vad som ska göras i händelse av krig i detta ögonblick?
OM ryssen kommer är de här innan du vaknar i morgon bitti, så det spelar ingen som helst roll om det är Jimmy eller Stefan som sitter som ansvarig till vårt obefintliga försvar, om det ens finns något Sverige kvar att försvara när kapplöpningen händer och bomberna faller, för du tror väl inte att det är ett erövringskrig vi hamnar i?
 
OM ryssen kommer är de här innan du vaknar i morgon bitti, så det spelar ingen som helst roll om det är Jimmy eller Stefan som sitter som ansvarig till vårt obefintliga försvar, om det ens finns något Sverige kvar att försvara när kapplöpningen händer och bomberna faller, för du tror väl inte att det är ett erövringskrig vi hamnar i?

Lite OT men; Det kommer att finnas ett Sverige kvar att försvara, länge, länge i händelse av krig.

Jag tror vi ganska snabbt förlorar kontrollen över centrala maktpositioner, och att vi väldigt fort hamnar i ett gerillakrig och ett starkt motstånd mot ockupationsmakten. Så nej inget "erövringskrig" - det är nog avklarat i sin tekniska mening ganska fort om en stormakt bestämt sig.

Men det hade såklart varit mycket bättre om vi vore en del av NATO.
 
Lite OT men; Det kommer att finnas ett Sverige kvar att försvara, länge, länge i händelse av krig.

Jag tror vi ganska snabbt förlorar kontrollen över centrala maktpositioner, och att vi väldigt fort hamnar i ett gerillakrig och ett starkt motstånd mot ockupationsmakten. Så nej inget "erövringskrig" - det är nog avklarat i sin tekniska mening ganska fort om en stormakt bestämt sig.

Men det hade såklart varit mycket bättre om vi vore en del av NATO.
Slå ut elförsörjningen bara så har 90% av landet gett upp inom en vecka om det sker mitt i vintern.
Ingen varm mat, inga kokmöjligheter inget lyse.
Vi har begränsade möjligheter att mobilisera några trupper och hur som helst har dom inga vapen, förutom några hemvärnsstyrkor med nån AK eller K-pist.

När jag gjorde värnplikt och repövningar på Gotland sa befälet att det tog 3 timmar med snabba patrullbåtar från Kaliningrad till Gotlands östkust. Det lär inte gå långsammare idag.
 
Vore det inte ett gyllene tillfälle för främmande makt att anfalla landet nu när det inte är någon riktig ordning i det politiska?
Det är på allvar oroande att någon - t.ex. du - tror att hela landet är i gungning för att vi inte har fått en ny regering efter ett val. Det tyder på att skandalmedia och sociala dito lyckats skapa en bild som är ren bs. Sånt oroar mig.
Om det är något som illasinnade främmande makter eller organisationer försöker skapa så är det oro och falska bilder.

Vi HAR en regering. All statsapparat fungerar som den brukar.
 
Annie Lööf är ganska pinsam faktiskt. Hon skyller sitt misslyckade sonderingsförsök på S och M för att "de inte är villiga att kompromissa". Själv är hon ju inte heller särskilt villig att kompromissa men det har hon visst glömt i stundens hetta :idea::idea:
 
Annie Lööf är ganska pinsam faktiskt. Hon skyller sitt misslyckade sonderingsförsök på S och M för att "de inte är villiga att kompromissa". Själv är hon ju inte heller särskilt villig att kompromissa men det har hon visst glömt i stundens hetta :idea::idea:
Ingen S regering sa hon och röstade nej till M.
Man undrar ju lite vad som finns kvar, liksom?
 
Nu måste alltså Löfvén ta upp handsken?

Min favoritlösning under omständigheterna är fortfarande att s + mp + c + v gör upp. Det ger ett mandats övervikt, men ändå majoritet i riksdagen.

Tyvärr har ju Lööf ur djupet av sin visdom bestämt att v är lika hemska som sd. (Hon är ett pucko pga gener, jag känner hennes far. Han är OFATTBART tom i bollen.)
 
Nu måste alltså Löfvén ta upp handsken?

Min favoritlösning under omständigheterna är fortfarande att s + mp + c + v gör upp. Det ger ett mandats övervikt, men ändå majoritet i riksdagen.

Tyvärr har ju Lööf ur djupet av sin visdom bestämt att v är lika hemska som sd. (Hon är ett pucko pga gener, jag känner hennes far. Han är OFATTBART tom i bollen.)

Frågan är om c + v kan "göra upp" utan att hamna i nya omöjligheter. Men visst, kan frågan om vinster i välfärden bordläggas helt (v måste släppa den tillfälligt) och c släppa tanken just nu på en stor reform av LAS, så kanske, kanske.

Dock ligger Centern långt till höger om L och till höger om M i vissa delar av den ekonomiska politiken, och det är där någonstans det stora avståndet till V ligger. Att det sedan finns andra dimensioner som gör att man inte kan jämföra avstånd från egna partiet till V och SD är en annan sak. Saker som ligger på horisonten kan se tämligen lika långt borta ut, ända tills man tittar närmare och ser att SD fortfarande ligger på horisonten medan V har grundläggande värderingar om människors lika värde som ligger väldigt nära.
 
Frågan är om c + v kan "göra upp" utan att hamna i nya omöjligheter. Men visst, kan frågan om vinster i välfärden bordläggas helt (v måste släppa den tillfälligt) och c släppa tanken just nu på en stor reform av LAS, så kanske, kanske.

Dock ligger Centern långt till höger om L och till höger om M i vissa delar av den ekonomiska politiken, och det är där någonstans det stora avståndet till V ligger. Att det sedan finns andra dimensioner som gör att man inte kan jämföra avstånd från egna partiet till V och SD är en annan sak. Saker som ligger på horisonten kan se tämligen lika långt borta ut, ända tills man tittar närmare och ser att SD fortfarande ligger på horisonten medan V har grundläggande värderingar om människors lika värde som ligger väldigt nära.
Mitt val av c här är ju under galgen, sas. L istället räcker inte. M vill jag inte se i en regering.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 984
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 388
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 629
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp