I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns många tysta normer också, som att kvinnor är hemma med barnen och männen ska jobba och försörja familjen.

Hur många kvinnor har inte tagit lejonparten av vab, nedsättning i tjänst när barnen är små etc och på så sätt försämrat sina möjligheter att göra karriär eller få en bra pension.

Sen skiljer de sig och mannen, som har kunnat vara viktig på jobbet, kanske göra karriär och spara till en god pension har inte en tanke på att kompensera kvinnan så att hon också får en dräglig tillvaro eller pension.

Det börjar luckras upp men vi är långt ifrån framme.
 
Igen: det är betydligt fler faktorer och samhällsstrukturer som spelar in i det verkliga livet, än det extremt förenklade du försöker påskina.
Naturligtvis är det fler faktorer som påverkar livet. Men just vad det gäller interaktionen mellan uppdragsgivare och tagare så hänger ofantligt mycket på kompetens och tillgänglighet.. Kan jag som uppdragsgivare inte lita på tillgängligheten så köper man i många fall en ngt lägre kompetens och en kontrollerbar tillgänglighet.

Det är den verklighet mångas blundar för när man talar om ojämlika löner.

Känner personligen många kvinnor som har skaffat sig avsevärd makt, men de har betalat samma pris som de män som skaffat sig makt.

Och jag ser inte hur man skulle kunna lösa detta utan att förlora flexibilitet o kompetens som skulle menligt påverka vår förmåga att konkurrera och i förlängning vår förmåga att hålla de svaga i samhället under armarna.
 
Vet inte vilken tråd som gäller nu... Men finns inte risk att V ställer till det om de nu ska hållas utan inflytande? Alternativet är ju förstås sämre, och det borde ju V veta, men blir nojig.
 
Vet inte vilken tråd som gäller nu... Men finns inte risk att V ställer till det om de nu ska hållas utan inflytande? Alternativet är ju förstås sämre, och det borde ju V veta, men blir nojig.

Det räknas säkert med att V tycker att det finns sämre alternativ. Men samtidigt så vet man aldrig. Det skulle kunna vara taktiskt för V att föredra en M+KD-regering som stöds av C+L eftersom det håller ihop S+V+MP och ger möjligheten till en mer kraftfull opposition inför kommande val. S+MP med budgetsamarbete med C+L är egentligen ett ganska dåligt alternativ för V. Dels drar en sådan politik mycket åt höger, vilket gör V väldigt ensamma på vänsterkanten. De tvingas gå i opposition mot det som egentligen är deras närmsta allierade.
 
Det räknas säkert med att V tycker att det finns sämre alternativ. Men samtidigt så vet man aldrig. Det skulle kunna vara taktiskt för V att föredra en M+KD-regering som stöds av C+L eftersom det håller ihop S+V+MP och ger möjligheten till en mer kraftfull opposition inför kommande val. S+MP med budgetsamarbete med C+L är egentligen ett ganska dåligt alternativ för V. Dels drar en sådan politik mycket åt höger, vilket gör V väldigt ensamma på vänsterkanten. De tvingas gå i opposition mot det som egentligen är deras närmsta allierade.
Ja, det är vad jag oroar mig för. Har väl varit tyst från V idag?
 
Det räknas säkert med att V tycker att det finns sämre alternativ. Men samtidigt så vet man aldrig. Det skulle kunna vara taktiskt för V att föredra en M+KD-regering som stöds av C+L eftersom det håller ihop S+V+MP och ger möjligheten till en mer kraftfull opposition inför kommande val. S+MP med budgetsamarbete med C+L är egentligen ett ganska dåligt alternativ för V. Dels drar en sådan politik mycket åt höger, vilket gör V väldigt ensamma på vänsterkanten. De tvingas gå i opposition mot det som egentligen är deras närmsta allierade.

Att vara ensamt vänsterparti behöver inte vara särskilt ogynnsamt för nästa val.
 
Jag har missat något. Om s+mp är ett förslag på regering, och den blåbruna treklövern röstar mot, då hjälper det väl inte att c+l lägger ner sina röster även om v röstar för förslaget?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 012
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 628
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 637
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp