I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inför omröstning om det här förslaget. Best case scenario, om man vill att förslaget går igenom, är väl att l röstar för, v lägger ner sin röst, c röstar för (liksom givetvis s+mp).

Men vad tror ni att l respektive v gör?

Den blåbruna klanen röstar mot.

Jag tror att l och c släpper fram mp och s. C eftersom Lööf i detta nu håller presskonferens om saken och l eftersom de var nöjda med förhandlingen före jul och ville släppa fram Löfven (sägs det ryktesvis iallafall).

Vad v gör är svårt att veta. Jag uppfattar Jonas Sjöstedt som lite tjurig och långsint (ungefär som jag själv). Det kan inte vara lätt att bara släppa det faktum att uppgörelsen som konstellationen grundar sig på klumpar ihop v med sd. Det krävs enorm storsinthet att svälja ett sådant förtret. Jag vet inte om jag hade kunnat göra det - men jag hoppas det eftersom alternativet för Sverige är sämre.
 
Det M och KD framförallt stoppade var att Lööf skulle få sondera med fokus på Alliansen och mp.

När hon senare fick sondera, men utan att det skulle leda fram till statsministeromröstning, så sade mp nej till en UK-ledd alliansregering men ja till en Lööf-ledd dito. Men M och KD sade, uppfattade jag, nej till båda varianterna.
"
Miljöpartiet har haft kontakt med Moderaterna. Det säger språkröret Gustav Fridolin (MP) till P1 Morgon. Men att partiet skulle ge stöd till Ulf Kristersson (M) som statsminister är inte aktuellt. ”Ja, så är det”, svarar Fridolin på programledarens fråga om det är blankt nej.

– Moderaterna har politiskt rört sig så långt från MP, både i miljöpolitiken och i fråga om medmänsklighet, säger Fridolin.

Fridolin säger också att MP:s grundinställning är att säga nej till varje regering partiet inte själva sitter i.

I stället vill han se en mittenregering som består av S, MP, C och L.

"
Det är nog närmare sanningen.

Problemet var väl att både C och L målade in sig i ett hörn,,Nu valde man att kliva i den nymålade ytan åt vänster ;)

Sedan får vi väl se hur det valet landar hos fotfolket i de båda mellanmjölkspartierna. I L har ju konflikten blivit publik. C har hittills lyckts lägga locket på.

Kommer att träffa en hel del centerpartister framåt vårens föreningsstämmor, ska bli skoj att stämma av då..
 
Inför omröstning om det här förslaget. Best case scenario, om man vill att förslaget går igenom, är väl att l röstar för, v lägger ner sin röst, c röstar för (liksom givetvis s+mp).

Men vad tror ni att l respektive v gör?

Den blåbruna klanen röstar mot.
Liberalerna är ju med i överenskommelsen så det lär ju inte rösta nej iaf.
Jag tror att V lägger ner sina röster. De skulle inte rösta ja iom att så mkt i överenskommelsen strider mot Vs egna politik men de kommer tolerera detta eftersom det håller de blåbruna borta.
 
"
Miljöpartiet har haft kontakt med Moderaterna. Det säger språkröret Gustav Fridolin (MP) till P1 Morgon. Men att partiet skulle ge stöd till Ulf Kristersson (M) som statsminister är inte aktuellt. ”Ja, så är det”, svarar Fridolin på programledarens fråga om det är blankt nej.

– Moderaterna har politiskt rört sig så långt från MP, både i miljöpolitiken och i fråga om medmänsklighet, säger Fridolin.

Fridolin säger också att MP:s grundinställning är att säga nej till varje regering partiet inte själva sitter i.

I stället vill han se en mittenregering som består av S, MP, C och L.

"
Det är nog närmare sanningen.

Problemet var väl att både C och L målade in sig i ett hörn,,Nu valde man att kliva i den nymålade ytan åt vänster ;)

Sedan får vi väl se hur det valet landar hos fotfolket i de båda mellanmjölkspartierna. I L har ju konflikten blivit publik. C har hittills lyckts lägga locket på.

Kommer att träffa en hel del centerpartister framåt vårens föreningsstämmor, ska bli skoj att stämma av då..
Jag har läst att ”kontakten” som M tog med Mp gick ut på att Ulf K ringde Isabella L och sa typ ”ni vill väl inte samarbeta med oss?” ”Nej” ”okej”.
Dvs inga seriösa försök.
 
Liberalerna är ju med i överenskommelsen så det lär ju inte rösta nej iaf.
Jag tror att V lägger ner sina röster. De skulle inte rösta ja iom att så mkt i överenskommelsen strider mot Vs egna politik men de kommer tolerera detta eftersom det håller de blåbruna borta.
Fast L verkar ju väldigt splittrat och saken avgörs väl imorgon?

Jag hoppas V resonerar som du skriver.
 
Jag har läst att ”kontakten” som M tog med Mp gick ut på att Ulf K ringde Isabella L och sa typ ”ni vill väl inte samarbeta med oss?” ”Nej” ”okej”.
Dvs inga seriösa försök.
MP ligger väl lika långt från M som V gör. Med det tillägget att MP har en hel hop "muppar" i sina led vilket gör det svårt att samarbeta med dem. Hatten av för Lövfen som lyckats tygla dem så länge ;)
 
Liberalerna är ju med i överenskommelsen så det lär ju inte rösta nej iaf.
Jag tror att V lägger ner sina röster. De skulle inte rösta ja iom att så mkt i överenskommelsen strider mot Vs egna politik men de kommer tolerera detta eftersom det håller de blåbruna borta.
Jag funderar på det där. Om V röstar nej, är det verkligen en garanti för att ge de brunblåa makten? L och C kommer väl förhoppningsvis fortsätta hålla sina löften om att inte ge SD inflytande. Jag tror kanske att V har att vinna på ett extraval..
 
"
Miljöpartiet har haft kontakt med Moderaterna. Det säger språkröret Gustav Fridolin (MP) till P1 Morgon. Men att partiet skulle ge stöd till Ulf Kristersson (M) som statsminister är inte aktuellt. ”Ja, så är det”, svarar Fridolin på programledarens fråga om det är blankt nej.

Ja, jag skrev ju det.
 
Jag funderar på det där. Om V röstar nej, är det verkligen en garanti för att ge de brunblåa makten? L och C kommer väl förhoppningsvis fortsätta hålla sina löften om att inte ge SD inflytande. Jag tror kanske att V har att vinna på ett extraval..
Jag tror att dom är mer långsiktigt ansvarsfulla än så.
 
Även om V skulle gå framåt något i ett extra val så förändras ju inte läget, extra val löser ju ingenting.
Det kanske är så, jag vet inte. Jag tänker bara eftersom mandatfördelning blev så jämn sist så kanske även en liten förändring kan öppna upp för nya alternativ. Att V ska lämnas utanför på samma premisser som SD i denna överenskommelse har jag dock väldigt svårt att köpa. Men som sagt, detta kanske är det bästa alternativet men jag förstår inte hur en s-ledd regering ska kunna driva politiken enligt överenskommelsen och ändå ha förtroende. Det känns som att den på flera sätt ökar klassklyftorna.
 
Liberalerna är ju med i överenskommelsen så det lär ju inte rösta nej iaf.
Jag tror att V lägger ner sina röster. De skulle inte rösta ja iom att så mkt i överenskommelsen strider mot Vs egna politik men de kommer tolerera detta eftersom det håller de blåbruna borta.
Jag hoppas och tror att v lägger ner sina röster, och att det gör ont att göra så. Men situationen tvingar till pragmatism. Sd måste hållas kort, och på den punkten är kd och m inte till någon hjälp. De två senare har ju visat att de hellre är prgamatiska åt det bruna hållet.

Även för s och mp blir ju detta mycket svårt. En svag regering och en fruktansvärd budget.
 
V verkar ju ragera mot den enligt dem förödmjukande behandlingen....fö samma de själva använt sig av visavi SD...
 
Jag hoppas och tror att v lägger ner sina röster, och att det gör ont att göra så. Men situationen tvingar till pragmatism. Sd måste hållas kort, och på den punkten är kd och m inte till någon hjälp. De två senare har ju visat att de hellre är prgamatiska åt det bruna hållet.

Även för s och mp blir ju detta mycket svårt. En svag regering och en fruktansvärd budget.
Det är sig det enda possitiva i det hela
..en budget som inte seglar för långt vänsterut..;)

För som alla vet...den röda färgen ligger rätt nära den röda i spektrummet...
 
Jag hoppas och tror att v lägger ner sina röster, och att det gör ont att göra så. Men situationen tvingar till pragmatism. Sd måste hållas kort, och på den punkten är kd och m inte till någon hjälp. De två senare har ju visat att de hellre är prgamatiska åt det bruna hållet.

Även för s och mp blir ju detta mycket svårt. En svag regering och en fruktansvärd budget.
Säger samma. Detta är en pragmatisk lösning på ett omöjlig situation.

Det fruktansvärda i budgeten vet jag inte om jag helt håller med om. S' budget gick ju igenom. Plus M-ds reservationer på ett gäng punkter. Men i huvudsak är det en S-budget. Samt att en del av stolligheterna som M-Kd kom med nu kommer att rättas till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 984
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 413
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 632
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp